محققان IBM روشی برای بازیافت گوشی های قدیمی کشف کردند

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با افزایش استفاده از مواد پلاستیکی و پلی‌کربنات‌ها در تولید محصولات و تجهیزات جدید، دانشمندان به دنبال روشی برای بازیافت این مواد هستند. بازیافت قطعات الکترونیکی نیز همواره یک چالش بزرگ برای دانشمندان بوده است. به تازگی محققان IBM به روشی دست یافتند که گوشی های قدیمی را پس از بازیافت به پلاستیک‌هایی کاملا بهداشتی تبدیل می‌کند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بازیافت قطعات و تحهیزات لکترونیکی، یکی از چالش‌های همیشگی دانشمندان بوده است و هنوز نیز روش‌های کاملا عملی و کارآمد برای ر فع آن معرفی نشده‌اند. اما محققان IBM به تازگی روشی معرفی کرده‌اند که می‌تواند در این زمینه مفید باشد. این دانشمندان روش بازیافت جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند پلی‌کربنات استفاده شده در تولید سی‌دی‌ها و گوشی‌های هوشمند را به پلاستیکی غیر سمی تبدیل کند که حتی برای مصارف پزشکی نیز مفید است.

پلی‌کربنات‌ها، علاوه بر سی‌دی‌ها و گوشی‌های هوشمند، در تلویزیون‌های LED، پخش‌کننده‌های بلوری، عینک‌ها، وسایل آشپزخانه و بسیاری دیگر از وسایل یافت می‌شوند. پلی‌کربنات‌ها پس از تجزیه، ماده‌ی بیسفنول آ (BPA) را از خود منتشر می‌کنند که نگرانی‌های زیادی در مورد زیان‌های این ماده برای مغز وجود دارد.

محققان IBM با اضافه کردن یک واکنش‌دهنده‌ی فلوراید به همراه پودری مانند بیکینگ پودر و کمی گرما، توانستند پلاستیکی از این ماده تولید کنند که از لحاظ مقاومت گرمایی و شیمیایی نیز از پلی‌کربنات قوی‌تر است. بعلاوه، این ماده در برابر فرآیند تجزیه که منجر به تولید BPA می‌شود نیز مقاوم است. این پلاستیک به قدری بهداشتی است که برای استفاده در تجهیزات تصفیه آب و تجهیزات پزشکی نیز قابل استفاده است. یکی دیگر از کاربردهای بالقوه‌ی این پلاستیک، فیبرهای نوری هستند.

جانت گارسیا (Jeanette Garcia) یکی از محققان این پروژه است و درباره‌ی تولید این ماده‌ی جدید می‌گوید: "ما علاوه بر این که از وارد شدن این مواد به داخل طبیعت جلوگیری کردیم، توانستیم ماده‌ای تولید کنیم که به قدر کافی بهداشتی است و حتی می‌توان آن را در فرآیند تصفیه‌ی آب و تولید تجهیزات پزشکی استفاده کرد."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات