هوش مصنوعی موفق به شکست یک خلبان با سابقه در مبارزه هوایی شد

پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی یکی از علوم برجسته‌ی عصر حاضر است و دانشمندان تلاش زیادی می‌کنند تا آن را از جنبه‌های مختلف تقویت کنند. به تازگی یک هوش مصنوعی، در مبارزاتی شبیه‌سازی شده که با یک خلبان با تجربه‌ی نیروی هوایی داشته است، توانسته این خلبان را به طور کامل شکست دهد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یک سیستم هوش مصنوعی مبارزات هوایی به نام آلفا (ALPHA) به تازگی در رقابت با یک خلبان با تجربه شرکت کرده و توانسته او را شکست دهد. سرهنگ جین لی (Gene Lee) یک خلبان بازنشسته‌ی نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا است که تبحر زیادی در مبارزات هوایی داشته و خلبانان بسیاری را نیز تربیت کرده است. او در چند مبارزه‌ی پشت سر هم با این هوش مصنوعی شکست خورده و در توصیف آن می‌گوید: "این هوش مصنوعی، تهاجمی‌ترین، پویاترین و معتبرترین هوشی است که تا به امروز با آن مبارزه کرده‌ام."

هوش مصنوعی آلفا توسط شرکت UC offshoot Psibernetix طراحی و توسعه داده شده است. سرهنگ لی که از دهه‌ی ۸۰ میلادی با شبیه‌سازهای پرواز زیادی کار کرده و شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرده است، در مبارزه با آلفا حتی یک امتیاز نیز کسب نکرد و در تمام نبردها شکست خورده است. او در توصیف مبارزاتش می‌گوید:

آلفا بسیار باهوش و سریع است. من از سرعت عمل او در تشخیص حرکت‌هایم تعجب می‌کنم. او به خوبی می‌داند من چه زمانی چه نوع حمله‌ای خواهم داشت و به راحتی در برابر حملات و موشک‌های من دفاع می‌کند. سرعت عمل بالای این هوش مصنوعی در استفاده از تاکتیک‌های دفاعی و حمله‌ای نیز بسیار عالی است.

حتی پس از این که متخصصان سرعت و قدرت اسلحه‌ها و سنسورهای هواپیمای شبیه‌سازی شده‌ی آلفا را کاهش دادند باز این هوش مصنوعی توانست تعدادی از خلبانان حرفه‌ای را شکست دهد. طبق گزارش منتشر شده، هوش مصنوعی ALPHA می‌تواند با سرعتی ۲۵۰ برابر پلک زدن حریف انسانی خود، یک موقعیت تاکتیکی را در مبارزه طراحی و پیاده‌سازی کند. با پیشرفت این هوش مصنوعی، اسکادران‌های متشکل از نیروی انسانی و هوش مصنوعی در مبارزات به کار گرفته خواهند شد که وسایل نقلیه‌ی هدایت شده توسط هوش مصنوعی، به سرعت می‌تواند شرایط مبارزه را درک کرده و خود را با آن وفق دهد.

کلی کوهن (Kelly Cohen) یکی از محققان شرکت در مورد آلفا می‌گوید:

آلفا می‌تواند به عنوان یک هم‌تیمی عالی در مبارزات هوایی عمل کند. آلفا می‌تواند دستوراتی که از نیروی انسانی دریافت می‌کند را به صورتی بهینه اجرا کند و بعلاوه، تاکتیک‌های مبارزاتی مناسب را در زمان‌های مورد نیاز پیشنهاد دهد.

نکته‌ی جالب توجه در توسعه‌ی این هوش مصنوعی، قدرت پردازشی مورد نیاز برای آن است. طبق گزارش تیم تحقیقاتی، این هوش مصنوعی بر روی یک کامپیوتر شخصی ۵۰۰ دلاری توسعه و تربیت شده است و برای اجرای آن نیز می‌توان به یک ماشین Raspberry Pi ۳۵ دلاری اکنفا کرد. کد نوشته شده برای این هوش مصنوعی به این صورت است که آلفا می‌تواند کاملا شبیه به انسان تصمیم‌گیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات