برنامه نیسان برای عرضه خودروهای الکتریکی و خودران در چهار سال آینده

چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت خودروسازی نیسان سال جاری توسعه‌ی چند فناوری را به عنوان اهداف اصلی خود دنبال می‌کند؛ افزایش محدوده‌ی حرکتی مسافت خودروهای الکتریکی و پیشرفت قابلیت‌های خودران و هوشمند. نیسان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه خودروهای الکتریکی و خودران کرده است. برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ریزی این شرکت، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مهم‌ترین نکات در تولید خودروهای الکتریکی، هزینه و محدوده حرکت آن‌ها است که نیسان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای بهبود‌ آن‌ها کرده است.

ابزار دیگر نیسان برای رسیدن به هدف خود در بازار نو ظهور خودروهای الکتریکی و خودران، فناوری فرمان‌دهی خودروهای خودران در جاده‌هایی با یک لاین است. این فناوری برای اولین بار در خودروهای این شرکت به کار گرفته می‌شود. فناوری‌های نوین و هوشمند نیسان تا انتهای سال مالی کنونی در خودروهای بازار ژاپن این شرکت ارائه خواهند شد. با این حال این شرکت هنوز برنامه‌ی دقیقی برای ارائه این فناوری‌ها در سایر بازارها منتشر نکرده است.

nissan leaf / خودروی الکتریکی نیسان لیف

مدیرعامل نیسان این فناوری‌ها را در جلسه‌ی سالانه‌ی سهامداران این شرکت در دوم تیرماه توضیح داد. کارلوس گوسن قصد دارد خودروهای خودران و خودروهای الکتریکی، همانند نیسان Leaf EV، را به عنوان دو اهرم مهم برای تبدیل این شرکت به قدرت بزرگی در میان خودروسازان تبدیل کند.

سیستم هیبرید جدید نیسان موسوم به e-power نیز که پاییز سال گذشته در نمایشگاه خودرو فرانکفورت و در خودرو مفهومی Gripz‌ معرفی شده بود، به زودی تجاری خواهد شد. این سیستم به فناوری به کار گرفته شده در خودروی آمریکایی رقیب نیسان Leaf، شورلت ولت، بسیار شبیه است. نحوه‌ی کار آن بدین گونه است که پیشرانه‌‌ی احتراق داخلی به عنوان ژنراتور عمل کرده و باتری‌های موجود در خودرو را شارژ می‌کند. سپس از این باتری‌ها با کمک یک موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می‌شود.

شورولت ولت

به گفته‌ی گوسن، این فناوری ابتدا در یکی از خودروهای کامپکت این شرکت استفاده خواهد شد. این محصول جدید قرار است هر چه بیشتر نیاز مشتریان در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت و هوشمندسازی را رفع کند. سیستم e-Power استفاده شده در این خودرو به گونه‌ای تغییر داده شده است که در چابکی، قدرت، سکوت و شتابی مشابه با نیسان لیف باشد. با این حال تفاوت اصلی این خودرو با لیف، در نحوه‌ی فعالیت پیشرانه آن‌ها است. به این صورت که اگر باتری رو به اتمام باشد، پیشرانه‌ی بنزینی وارد مدار می‌شود که همانند یک ژنراتور باتری را شارژ خواهد کرد.

روی آوردن نیسان به سیستم شارژ باتری با ژنراتور موجود در خودرو، این موضوع را اعلام می‌کند که این روش کاربردی‌تر از تولید خودرویی تمام الکتریکی همانند لیف (Leaf) بوده است.

در طول ماه مه، میزان فروش نیسان لیف در آمریکا ۳۹ درصد افت داشته است. این رقم در حالی است که میزان فروش شورلت ولت در زمان مشابه، ۷۹ درصد افزایش داشته است. البته باید در نظر داشت که در میانه‌ی سال نسل جدید شورلت ولت نیز به بازار عرضه شد و این موضوع به نوعی میزان فروش خودرو را قوت بخشید. این در حالی است که نیسان لیف از سال ۲۰۱۰ به بعد با طراحی یکسانی عرضه شده است.

توشی‌یوکی ناکاجیما، یکی از مدیران ارشد نیسان در بخش تحقیقات پیشرفته در زمینه‌ی قوای محرکه بیان کرده است که سیستم e-Power چندین برتری را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. از مزایای این سیستم هزینه‌ی کمتر آن است، چرا که نیاز کمتری به ذخیره‌ی میزان قابل توجهی از انرژی وجود دارد و در نتیجه باتری‌ها کوچک‌تر خواهند بود و فضای کمتری اشغال می‌کنند.

از سوی دیگر پیشرانه این خودروها به نسبت خودروهای بنزینی معمول اندازه‌ی کوچک‌تری خواهند داشت. از آنجایی که این پیشرانه تنها به عنوان ژنراتور عمل می‌کند، می‌توان به گونه‌ای فعالیت آن را بهینه کرد که همواره در محدوده‌ای کار کند که بیشترین بازده را داشته باشد. به گفته ناکاجیما، در طراحی این خودرو هدف اصلی ساده‌سازی سیستم بوده است.

نیسان propilot

علاوه بر این‌ها، نیسان فعالیت خود برای پیاده‌سازی اولین مرحله از سه مرحله‌ای که برای رسیدن به رانندگی خودران گسترده در فضاهای شهری در نظر گرفته است، آغاز کرده است. فناوری جدید این شرکت به نام Propilot این امکان را فراهم می‌سازد که خودرو در مسیرهای تک لاین رانندگی کند و به خوبی از پس پیچ‌های جاده و ترافیک موجود برآید. این شرکت هنوز اعلام نکرده است که این فناوری را به کدام خودروی خود خواهد آورد.

به گفته مدیرعامل نیسان، جدیدترین نسخه این فناوری با ارائه محدودیت‌های خودکار برای لاین‌های جاده، امنیت رانندگی را افزایش می‌دهد. نیسان قصد دارد سیستم Propilot خود را تا سال ۲۰۱۸ به گونه‌ای بهبود بخشد که خودروهای آن توانایی رانندگی در مسیرهایی با چند لاین را نیز داشته باشند. این سیستم در ادامه و تا سال ۲۰۲۰، آماده‌ی هدایت خودرو در مسیرهای چند لاینه به همراه تقاطع‌های مختلف را خواهد داشت. لازم به ذکر است که این سیستم به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای عبور از تقاطع نیازی به دخالت راننده در حرکت خودرو نباشد.

نیسان و رنو، اعلام کرده‌اند که تا چهار سال آینده ۱۰ خودروی خودران جدید را به بازار عرضه خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات