دانشمندان روشی برای تولید شماره های کاملا تصادفی به وسیله کامپیوترها ارائه کردند

چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تولید شماره های تصادفی یکی از وظایفی است که کامپیوترها در مقیاس‌های مختلف انجام می‌دهند. اما از آنجا که کامپیوترها اصولا بر پایه‌ی قواعد و قوانین ریاضی کار می‌کنند، اغلب این شماره‌ها کاملا تصادفی نیستند. دانشمندان به تازگی الگوریتمی کشف کرده‌اند که می‌تواند شماره‌هایی کاملا تصادفی تولید کند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انتخاب یک شماره‌ی تصادفی در اعداد کوچک بسیار ساده است. این کار با انداختن یک تاس به سادگی انجام می‌شود. کامپیوترها و الگوریتم‌های آنها اغلب از قواعد، قوانین و فرمول‌های ریاضی برای تولید شماره‌های رندوم یا تصادفی استفاده می‌کنند. به همین دلیل نمی‌‌توان شماره‌های تصادفی تولید شده توسط آنها را کاملا تصادفی نامید. دانشمندان به تازگی الگوریتمی کشف کرده‌اند که می‌تواند شماره‌هایی کاملا تصادفی تولید کند.

تولید شماره‌های تصادفی یکی از موارد مهم در الگوریتم‌های امنیتی است که حفاظت تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌ها را بر عهده دارند. Marcin Pawłowski یکی از محققان این پروژه، در مورد تولید شماره‌های تصادفی می‌گوید: «هر دستگاه الکترونیکی به تصادف و تولید شماره‌های تصادفی نیاز دارند. هر جایی که نیاز به امنیت باشد، باید عبارت‌هایی تصادفی تولید شوند تا هر فردی نتواند به آسانی آنها را حدس بزند. در این زمان‌ها نیاز به تصادف و تولید عبارت‌های کاملا تصادفی بسیار زیاد است.»

برای تولید یک شماره‌ی تصادفی، نرم‌افزارها نیاز به یک ورودی فیزیکی غیر قابل پیش‌بینی دارند. این ورودی را می‌توان با تایپ یک عبارت در کیبورد به نرم‌افزار منتقل کرد. الگوریتم جدیدی که تدوین شده است، پس از دریافت ورودی از کیبورد، تلاش می‌کند تا تمامی الگوهای قابل پیش‌بینی در آن را حذف کند تا عبارتی کاملا تصادفی تولید کند.

عبارات تصادفی تولید شده، توسط روش‌های تست بسیار سخت‌گیرانه، آزمایش می‌شود و نتایج این آزمایشات نیز در تولید عبارات آتی استفاده می‌شوند. بدین ترتیب با پیشرفت الگوریتم، عبارات به سمت تصادفی‌تر شدن پیش خواهند رفت. تیم تحقیقاتی در حال انجام آزمایشات بیشتر و تلاش برای کاهش زمان و پیدا کردن بهترین شرایط برای تولید عبارات هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات