برج Greenland Center پکن با پنجره های ذوزنقه ای شکل مصرف انرژی را کاهش می دهد

سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پایان ساخت و ساز یک برج در پایتحت پرجمعیت‌ترین کشور جهان را می‌توان یک اتفاق بسیار معمول خواند، حال آنکه ویژگی جالب Greenland Center پکن، برج مورد نظر را بسیار متمایز می‌کند. نگاه نزدیک به نمای این برج که از شیشه‌های ذوزنقه‌ای بهره برده، به ادعای سازندگانش می‌توان بصورت موثری باعث کاهش مصرفی انرژی شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در هفته‌ی گذشته‌ی چینی‌ها شاهد بازگشایی برج جدیدی در پایتخت خود پکن بودند، اما این برج‌ با سایر ساختمان‌های سر به فلک کشیده در این شهر تفاوت بزرگی دارد و آن مصرف انرژی پایین، البته به ادعای سازندگان این آسمان خراش است. این برج که Beijing Greenland Center نام دارد، توسط کمپانی آمریکایی SOM که در شیکاگو واقع است، طراحی شده است. شاید در ظاهر این برج بسیار عادی به نظر برسد، اما با نگاهی نزدیک به نمای این برج می‌توان شیشه‌های ذوزنقه‌ای شکل را مشاهده کرد که براساس اطلاعات ارائه شده توسط توسعه‌دهندگان می‌تواند در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی کند.

برج ۵۵ طبقه‌ی Greenland Center دارای ارتفاع ۲۶۰ متری است و در منطقه‌ی تجاری پکن واقع شده است. در این برج ۵۵ طبقه بیش از ۱۷۸ واحد ساخته شده و همچنین می‌توان به مرکز خرید چند طبقه در آن دسترسی پیدا کرد.

الگوی استفاده شده برای طراحی نمای این برج از طرح‌های کنده‌کاری و نقش برجسته استفاده شده است. همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، شیشه‌های مورد استفاده دارای طرح ذوزنقه‌ای هستند که از وسط به دو نیم شده‌اند، بطوریکه نیم بالایی رو با شیبی رو به بالا قرار گرفته حال آنکه نیم پایینی رو به زمین است. طراحان این برج مدعی‌اند که با استفاده از این روش نور تبادل نور با محیط بیرون بسیار افزایش پیدا می‌کند.

برج Greenland Center پکن

کمپانی SOM به عنوان طراح این برج چنین اظهار نظر کرده است:

تیم طراحی این برج در پی آن بود تا برجی بسیار زیبا و چشم‌گیر را طراحی کنند که با وجود بهره‌گیری از الگویی ساده، بتواند با استفاده از نور و سایه، ظاهری زیبا داشته باشد. با وجود آب و هواوی پکن که اغلب ابری یا آلوده است، این برج می‌تواند با دریافت و انعکاس نور خورشید، نقش تاثیرگذاری در روشن شدن محیط اطرافش داشته باشد.

همچنین باید جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ساختمان در اثر تابش نور خورشید در این ساختمان به موجب بهره‌گیری از الگوی این پنجره‌ها در مقایسه با پنجره‌های تخت اشاره کرد.

سازندگان این برج انتظار دارند تا مصرف انرژی و آب در این برج تا ۳۰ درصد در مقایسه با سایر برج‌های موجود در شهر پکن شاهد کاهش باشد. در کنار نمای مدرن و زیبا، این برج از سایر فناوری‌های پیشرفته که می‌توانند نقش تاثیرگذاری در کاهش مصرف انرژی داشته باشند نیز برخوردار است. از این جمله می‌توان به استفاده‌ی مجدد از گازهای خروجی و با حرارت برای استفاده‌ی مجدد به منظور گرمایش اشاره کرد.

البته طرح توسعه‌ی Greenland Center با طراحی مسیرهای دوچرخه سواری، کافی‌شاپ‌ها و دو برج دیگر ادامه خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات