پیش بینی سیستم مبتنی بر داده کاوی، آلمان را قهرمان یورو 2016 می داند

جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
همچون ادوار گذشته، بازار پیش‌بینی برای تعیین قهرمان یورو 2016 نیز گرم است، حال آنکه در سال‌های اخیر دنیای فناوری نیز به عنوان یکی از پیش‌بینی کنندگان قدر وارد کارزار شده است. تیمی از متخصصان که قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۲ را صحیح پیش‌بینی کرده بودند، حال با تکیه بر داده کاوی، مانشافت را آقای بعدی فوتبال اروپا می‌خوانند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

آغاز تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی را باید به بهترین روزهای فوتبال دوستان تشبیه کرد، چراکه علاوه بر آغاز کوپا آمریکا، قاره سبز نیز شاهد رویارویی تیم‌های ملی برگزیده‌ی اروپا در مرحله‌ی نهایی جام ملت‌های اروپا است.

پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نوبت به رویداد جهانی دیگری رسیده تا توجه دوستداران این رشته‌ی محبوب را برای باردیگر به مستطیل سبز جلب کند. همانطور که می‌دانید این روزها یورو ۲۰۱۶ پس از پایان مرحله‌ی گروهی، با آغاز مرحله‌ی یک هشتم نهایی و بازی‌های حذفی ادامه یافته و این رقابت‌ها گرم‌تر از پیش دنبال خواهند شد. در این بین همچون هر رویداد ورزشی دیگری البته با حساسیت کمتر در قیاس با فوتبال، بازار پیش بینی‌ها در مورد قهرمان دوره‌ی کنونی نیز بسیار داغ است. البته پرواضح است که نبود ستارگان سال‌های نه چندان دور و نزدیک شدن تیم‌های ضعیف‌تر به کشور‌های صاحب سبک باعث شده تا پیش‌بینی‌ها بسیار سخت‌تر از گذشته باشد، اما چالش‌های این چنینی در برابر دانش بشر به منظور پیشرفت بیشتر، بسیار جالب است. به واقع این روزها یکی از پاسخ‌های بی جوابی که بسیاری در پی دیدن بازی‌های بیشتر برای پاسخ به آن هستند، انتخاب تیمی به عنوان قهرمان دوره‌ی کنونی است.

این سوال باعث شده تا دانشمندان و محققان در حوزه‌ی فناوری نیز  دست به کار شده و با کمک روش‌ها و فناوری‌های موجود برای پیش‌بینی بازی‌ها، هوش مصنوعی را نیز وارد دنیای ورزش کرده و در پی پاسخ‌ سوالی باشند که در بالا به آن اشاره کردیم.

با توجه به اینکه فوتبال محبوبیت بالایی در کشورهای مختلف دارد، داده‌‌های مربوط به این رشته‌ی ورزشی در کنار داده‌های هر یک از بازیکنان به وفور قابل دستیابی است، از این‌رو سیستم‌های مبتنی بر داده‌کاوی نیز به راحتی می‌توانند بهترین نتیجه‌ی ممکن را به دست بیاورند. این سیستم‌ها قادرند علاوه بر پاسخ به سوالی نظیر اینکه چه کسی می‌تواند برنده‌ی یک بازی شود، پاسخ سوال اصلی و پراهمیت‌تر را نیز بدهد که همان پیش بینی قهرمان رقابت‌ها است.

شانس تیم ها برای قهرمانی یورو ۲۰۱۶

آندریاس گرول و گانتر شوابرگر از دانشگاه لودویک ماکسیمیلیان در کنار توماس نایب از دانشگاه جورج آگوست با استفاده از سیستم داده‌کاوی بار دیگر قهرمان آینده‌ی رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ را پیش‌بینی کرده‌‌‌اند. سیستم داده‌کاوی توسعه یافته توسط این دانشمندان در سال‌های گذشته نیز موفق شده بود تا قهرمان یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴ را به درستی پیش بینی کنند.

این دانشمندان با استفاده از داده‌هایی که در Gamlls R-Package در دسترس است، مدلی را برای پیش‌بینی احتمالات برد، تساوی و باخت در تمام بازی‌های یورو ۲۰۱۶ ایجاد کرده‌‌اند. دقت سیستم توسعه یافته به اندازه‌ی بالا است که تعداد گل‌های رد و بدل شده در هر بازی نیز در بصورت دقیق استخراج شده است. در مدل طراحی شده نه تنها قدرت هر یک از تیم‌ها بصورت جداگانه برای سنجش میزان موفقیت آن در نظر گرفته شده، بلکه موقعیت گروه‌ها و سایر تیم‌ها نیز در روند پیروزی هر یک از تیم‌ها تاثیر گذار است.

همانطور که در جدول بالا نیز مقایسه می‌کنید، نتایج پیش‌بینی سیستم داده‌کاوی این دانشمندان نشان از این دارد که مانشافت برای چهارمین بار جام قهرمانی را بالای سر برده و بار دیگر قدرت فوتبال خود را همچون سال‌های گذشته به رخ خواهد کشید.

به نظر شما کدام تیم قهرمان یورو ۲۰۱۶ خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات