سرمایه‌گذاری عظیم لری پیج برای خودروهای پرنده

جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران شرکت گوگل، هنوز دست از به تحقق رساندن رؤیای خود برای تولید خودروهای پرنده برنداشته است. اولین بار در سال ۲۰۱۰ بود که شایعاتی مبنی بر همکاری او با یک استارتاپ در دره سیلیکون به نام Zee.Aero منتشر شد. بنا به گزارش بلومبرگ، یک سال پیش لری پیج با توجه به سرعت کند پیشرفت این استارتاپ سرمایه‌گذاری خود را به استارتاپ رقیب، به نام کیتی هاوک منتقل کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لری پیچ یکی از سه بنیان‌گذار گوگل، در استارتاپ‌های تولید خودروهای پرنده‌ سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است. فعالیت استارتاپ Zee.Aero در ابتدا رازآلود به نظر می‌رسید. اما مدتی بعد که اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات کار این استارتاپ منتشر شد، رابطه آن با لری پیج نیز به دست آمد. اولین چیزی که جلب توجه می‌کرد این بود که محل این شرکت در منطقه Mountain View کالیفرنیا، درست کنار دفتر گوگل قرار دارد. مدتی بعد، این شرکت پتنتی را ثبت کرد که طرح هواپیمایی تمام الکتریکی با قابلیت فرود به صورت عمودی را دارا است. با توجه به مصاحبه‌هایی که بلومبرگ با منابع داخلی و کارکنان اسبق این شرکت انجام داده است، لری پیج میلیون‌ها دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است و علاوه بر آن تعداد زیادی از بهترین‌های صنعت خودرو و هوانوردی را به کار گرفته است تا بتواند رؤیای خودروی پرنده خود را تحقق بخشد. بنا به گفته بلومبرگ، پیج ۱۰۰ میلیون دلار در Zee.Aero‌ سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد تا مبلغ بیشتری را نیز برای کیتی هاوک ‌در نظر بگیرد.

خودرو پرنده
خودرو پرنده
خودرو پرنده
خودرو پرنده

نسخه‌های در حال توسعه از محصولات Zee.Aero چندین بار در نزدیکی خلیج سانفرانسیسکو دیده شده‌اند. به عنوان مثال سایت San fransisco Chronicle که به پوشش اتفاقات ورزشی منطقه می‌پردازد، عکس‌هایی را که توسط یکی از مخاطبین دریافت شده منتشر کرد که از یک هواپیما با ظاهری عجیب گرفته شده بود که به طرح‌های اولیه Zee.Aero‌ بسیار شبیه است. این نمونه شامل یک بدنه باریک به همراه بالهایی در عقب و جلو و همچنین تعداد زیاد پروانه در قسمت افقی در کنار بدنه است. به دلیل اندازه‌ی کوچک این طرح، این خودرو پرنده نمی‌تواند سرنشینی را در خود حمل کند.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است که سال پیش Zee.Aero پس از تغییر در سمت مدیرعامل، طرح قبلی خود را به طور کامل کنار گذاشت. مدیرعامل جدید این شرکت که اریک الیسون نام دارد، پیش از این به عنوان مهندس ارشد در این شرکت فعالیت می‌کرد. وی جایگزین ایلان کرو، استاد دانشگاه استنفورد، شده است. وی از کسانی بود که در آغاز کار این شرکت کمک بسیاری به راه‌اندازی آن کرد. در ادامه‌ی مصاحبه‌ها، این خبرگزاری با تعدادی از کارکنان یک فرودگاه مصاحبه انجام داده است. به گفته آن‌ها این شیء پرنده شباهت زیادی به یک هواپیما معمولی داشته است. گفته شده است طرح جدید Zee.Aero در کناره بدنه خود تعداد زیادی موتور چرخان دارد که برای صعود و فرود عمودی از آن‌ها استفاده می‌شود.

به ادعای بلومبرگ لری پیج پس از تغییر مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری خود را در کیتی هاوک آغاز کرده است. بنا به اطلاعات منتشر شده، شرکت کیتی هاوک متشکل از کارکنان اسبق Zee.Aero و پروژه خودروی خودران گوگل است. البته باید در نظر داشت که حضور کارکنان گوگل یا وجود سرمایه‌ لری پیج به این معنی نیست که این دو شرکت به گوگل وابسته باشند. به نظر می‌رسد لری پیج بسیار مصمم است که بتواند خودرو پرنده را تبدیل به واقعیت کند.

مطمئناً لری پیج اولین کارآفرینی نیست که برای تولید خودرو پرنده اقدام می‌کند. به عنوان نمونه، Terrafugia شرکتی است که بر روی طرحی به نام هواپیمای قابل استفاده در جاده کار می‌کند. علاوه بر آن شرکت هوانوردی Joby که مدیر عامل آن، جو بن بویرت (JoeBen Bevirt)، یک کارآفرین است که سرمایه‌زیادی را از دره سیلیکون به دست آورده است. در آنسوی دنیا در چین نیز پروژه‌ای در همین رابطه در حال جریان است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این پروژه که البته به ماشین پرنده نمی‌پردازد، توسط شرکت Ehang پشتیبانی می‌شود و قصد تولید یک پرنده کوچک با قابلیت حمل سرنشین را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات