هرآنچه از گلکسی نوت 7 می‌دانیم

چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
یکی از مورد انتظارترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶ گلکسی نوت ۷ است. تا کنون شایعات و گزارش‌های مختلفی در مورد این محصول منتشر شده و در این مطلب قصد داریم یک جمع‌بندی کلی از آن داشته باشیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این کاملا درست است که بگوییم گلکسی نوت ۵ توانسته در بازار عملکرد خوبی داشته باشد و بخصوص در بخش گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش بزرگ یکی از بهترین‌های موجود بوده است. این گوشی‌هوشمند نسبت به سایر گوشی‌های صفحه‌بزرگ امکانات و قابلیت‌های فراوانی را ارائه می‌دهد. مطمئنا در نسل جدید این محصول یعنی گلکسی نوت ۶ نیز چنین ویژگی‌هایی را از این محصول انتظار داریم. البته تا کنون شایعات و گزارش‌های مختلفی را در مورد نسل بعدی فبلت گلکسی نوت سامسونگ شنیده‌ایم. در این مطلب قصد داریم یک جمع‌بندی کامل از تمام شایعات و اخبار منتشر شده در مورد نوت بعدی داشته باشیم چراکه این محصولی یکی از مورد انتظارترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶ است.

  • طراحی: ما انتظار یک بازطراحی کامل را از نوت بعدی نداریم. گلکسی نوت ۷ نسبت به نوت ۵ قطعا باید نمای بهتری داشته باشد. البته گفته شده که احتمالا نوت ۷ نیز با لبه‌های خمیده و گوهی IP68 در کنار نوت ۷ معمولی معرفی خواهد شد. این دو فبلت به احتمال زیاد از کارت‌ حافظه جانبی میکرو‌اس‌دی نیز پشتیبانی خواهد کرد. سنسور تشخیص عنبیه و درگاه USB نوع C نیز از جمله قابلیت‌های مورد انتظار برای نوت بعدی هستند.
  • سخت افزار: این فبلت از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۳ بهره خواهد برد و نیز گفته شده رم پردازشی این محصول ۶ یا ۸ گیگابایت است. ظرفیت باتری گوشی یاد شده هم ۴۰۰۰ میلی‌آمپری خواهد بود. 
  • صفحه نمایش: نمایشگر نوت بعدی ۵.۸ اینچی و از نوع سوپر آمولد خواهد بود. 
  • دوربین: بسیاری انتظار دارند دوربین ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۷ در نوت ۷ هم بکار گرفته شود. این دوربین از گشودگی f/1.7 بهره می‌برد و شایعاتی هم مبنی بر ارائه‌ی دوربین دوگانه در این گوشی‌هوشمند شده است.
  • تاریخ عرضه: فبلت هوشمند گلکسی نوت ۷ و گلکسی نوت ۷ اج احتمالا دوم آگوست معرفی می‌شوند. البته امکان دارد معرفی این محصول تا پایان ماه آگوست انجام شود. در اولین سری عرضه این فبلت هوشمند ۵ میلیون عدد از آن به فروش خواهد رسید. 

طراحی

note 7

قبل از هر چیز باید بگویم براساس بسیاری از شایعات اعلام شده که نام فبلت بعدی سامسونگ نوت ۷ خواهد بود و نه گلکس نوت ۶. حال به نظر می‌رسد همه با این موضوع موافق هستند که نوت بعدی با ۷ همراه خواهد بود. تنها نکته‌ای که در این مورد می‌توان بیان کرد دلیل آن است. همانطور که بارها در مطالب مختلف اعلام شده به منظور یکی شدن شماره مدل سری گلکسی اس با گلکسی نوت این تغییر در نامگذاری نوت بعدی اعمال خواهد شد. علاوه بر این در گزارش‌ها‌ اعلام شده که شاهد معرفی مدل Edge در کنار مدل معمولی Galaxy Note 7 خواهیم بود.

اما در نهایت باید اعلام کنیم که نام این محصول همچنان ناشناخته باقی مانده است. در مورد طراحی نوت بعدی می‌توان‌ اینگونه بیان کرد که ظاهر این محصول چیزی بین گلکسی اس ۷ و گلکسی نوت ۵ خواهد بود. علاوه بر این گفته شده که بخش پشتی نوت ۷ شبیه به ۵ تولید می‌شود. از آنجا که تقریبا زبان طراحی سامسونگ در ساخت محصولات رده بالای‌اش را می‌دانیم بنابراین قطعا نمی‌توان انتظار یک محصول با بدنه پلاستیکی را داشت. قطعا بدنه نوت ۷ از مواد با کیفیتی که در سطح یک پرچمدار است ساخته می‌شود. از آنجا که گلکسی اس ۷ با گواهی IP68 یعنی قابلیت ضدآب بودن ارائه شده، بنابراین به نظر می‌رسد همین ویژگی در فبلت پرچمدار سامسونگ نیز عرضه شود. اما از آنجا که سامسونگ تا کنون سری نوت را به صورت ضدآب تولید نکرده، برخی بر این باور هستند که نوت ۷ هم ضدآب نخواهد بود. دلیل این افراد هم این است که غول کره‌ای می‌خواهد ویژگی ضدآب بودن را به صورت انحصاری و فقط برای سری گلکسی اس ارائه دهد.

یک شایعه جالب دیگر نیز وجود دارد که بر اساس آن اعلام شده گلکسی نوت ۶ (یا همان نوت ۷) به سنسور تشخیص عنبیه چشم هم مجهز خواهد شد. به نظر می‌رسد کمپانی Partron به عنوان سازنده ماژول بیومتریک یاد شده انتخاب شده باشد. اخیرا تصاویر دیگری از نوت ۷ منتشر شده که حضور سنسور تشخیص عنبیه را تایید می‌کند. در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد پس به نظر می‌رسد سامسونگ برنامه آینده‌نگرانه‌ای را در مورد افزودن امکانات امنیتی به گوشی‌های هوشمند در سر دارد و برخی منابع اعلام کرده‌اند که این شرکت قصد اضافه کردن این ماژول را به محصولات میان‌رده خود نیز دارد.

پردازنده

حالا هنگامی که صحبت در مورد مشخصات سخت‌افزاری در میان باشد اطلاعات جالب و جذابی در مورد گلکسی نوت بعدی در دسترس است. پیش از هر چیز می‌توان گفت بنا به سنت سامسونگ گلکسی اس ۷ مشخصات مشابهی با گلکسی نوت ۷ خواهد داشت و گفته می‌شود این فبلت در دو مدل مختلف با پردازنده اگزینوس و اسنپدراگون تولید می‌شود. اگرچه این بخش از اطلاعات نوت بعدی را نمی‌توان کاملا تایید کرد اما گفته می‌شود این فبلت از اسنپدراگون ۸۲۰ یا شاید اسنپدراگون ۸۲۳ بهره خواهد برد.

گفته می‌شود که پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ برای استفاده در نوت ۷ بهینه‌تر شده ولی این خبر هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. اسنپدراگون ۸۲۳ را می‌توان روی فرکانس کاری بالاتری تا ۳.۰ گیگاهرتز تنظیم کرد که نسبت به اسنپدراگون ۸۲۰ با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز یک گام بلند را برداشته است.

با این وجود گفته می‌شود که یک مدل از گلکسی نوت بعدی همانند گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج از پردازنده اگزینوس ۸ اکتا ۸۸۹۰ بهره می‌برد. اگر به یاد داشته باشید سال گذشته نیز پردازنده اگزینوس ۷۴۲۰ بکار رفته در گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج در گلکسی نوت ۵ هم مورد استفاده قرار گرفت. البته اگر مدل اگزینوسی نوت ۷ از مدل جدیدتر این پردازنده استفاده کند هم نباید چندان تعجب کرد چراکه هم اکنون چند ماه از زمان انتشار گلکسی اس ۷ می‌گذرد.

علاوه بر این سامسونگ به احتمال زیاد از سیستم خنک‌کننده جدید و انحصاری خود در گلکسی نوت امسال استفاده خواهد کرد.

حافظه رم پردازشی و حافظه ذخیره‌سازی

حال که صحبت از حافظه پردازشی شده، داستان گلکسی نوت جذاب‌تر هم می‌شود. در واقع برخی از اولین شایعه‌های منتشر شده در مورد نوت ۶ اعلام کرده‌اند که این محصول از ۶ گیگابایت رم پردازشی بهره خواهد برد. البته گوشی‌هوشمندی که از ۶ گیگابایت رم بهره ببرد هم اکنون هم ساخته شده، اما حال به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد این کار را انجام دهد. چیپست‌های LPDDR4 سامسونگ با ظرفیت ۱۲ گیگابیت می‌تواند در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین ظرفیت نهایی این رم‌ها ۱.۵ گیگابایت خواهد بود و برای ساخت گوشی‌هوشمندی با ۶ گیگابایت رم باید ۴ عدد از این نوع رم در نوت بعدی بکار گرفته شود.

علاوه بر این در برخی از شایعات گفته شده از چیپ اسنپدراگون ۸۲۳ و ۸ گیگابایت رم پردازشی بهره خواهد برد. اسنپدراگون ۸۲۰ می‌تواند این میزان رم را پشتیبانی کند و اگر پردازنده اسنپدراگون ۸۲۳ در نوت بعدی بکار رود قطعا مقدار رم بیشتری را می‌تواند پشتیبانی کند.

اگر نوت بعدی به درگاه کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی مجهز نباشد جای تعجب چندانی هم نخواهد بود. این دستگاه احتمالا در مدل‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی تولید می‌شود. حتی امکان تولید این محصول با حافظه‌های سریع داخلی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی وجود دارد چراکه سامسونگ از قبل تولید این نوع چیپ‌ها را آغاز کرده است.

نمایشگر

همانطور که پیش از این هم بارها اعلام شده نوت ۷ در دو مدل مختلف تولید خواهد شد. مدل معمولی و مدل اج. احتمال زیادی وجود دارد که مدل اج نیز به همراه نوت معمولی در مراسم Unpacked معرفی شود.

به طور طبیعی انتظار داریم تا نوت ۷ اج با بسیاری از امکانات گلکسی اس ۷ اج عرضه شود و البته چند مورد قابلیت اضافه نیز داشته باشد. اگرچه در واقعیت نمایشگرهایی با دو لبه خمیده و اپلیکیشن‌های مخصوص این دو ناحیه باعث خواهند شد که ببینیم چه کاربردهای مفیدی می‌تواند علاوه بر زیبایی داشته باشد.

انتظار می‌رود گلکسی نوت بعدی سامسونگ با نمایشگر ۵.۷ اینچی QHD از نوع Super AMOLED عرضه شود. قابلیت‌های این صفحه‌نمایش نیز باید شبیه به سایر محصولات سامسونگ باشد. برخی از شایعات حاکی از آن است که استفاده از نمایشگری با اندازه‌ی ۵.۷ اینچ برای سامسونگ کمی بیش از حد تکراری شده و بنابراین حدس زده می‌شود که نسل بعدی فبلت پرچمدار این غول کره‌ای با نمایشگری ۵.۸ اینچی عرضه شود. 

حتی این امکان وجود دارد که سامسونگ از نمایشگر 4K برای نوت بعدی خود استفاده کند، اما تایید این موضوع کمی سخت است. دلایل زیادی وجود دارد که سامسونگ در نوت بعدی نسبت به استفاده از صفحه‌نمایش 4K چندان تمایل نداشته باشد و بنابراین این کار را انجام ندهد.

دوربین

camera

گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج پیش از این با بهترین‌ دوربین‌های موجود عرضه شدند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تصاویر با کیفیت بالایی را به ثبت رساند. ما در مورد دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 صحبت می‌کنیم. اندازه پیکسل‌های این دوربین ۱.۴ میکرون است و علاوه بر این تکنولوژی فوکوس پیکسل دوگانه بکار گرفته در دوربین این دو گوشی‌هوشمند اساسا به تمام پیکسل‌های ثبت شده اجازه می‌دهد تا بتوان عملیات فوکوس را بر روی آن‌ها انجام داد. بنابراین چندان تعجب نخواهیم کرد اگر گلکسی نوت بعدی از دوربین مشابهی با این دوربین بهره ببرد.

همچنین به لطف مکانیزم تله‌فوتو احتمال دارد امکان بزرگنمایی اپتیکال هم در دوربین نوت بعدی وجود داشته باشد. چنین قابلیت برای گوشی‌های آیفون ۷ پلاس یا آیفون ۷ پرو شایعه شده است.

علاوه بر این اخباری شنیده شده مبنی بر اینکه بخش الکترونیک سامسونگ در حال کار روی دوربینی با لنز دوگانه برای استفاده در گلکسی نوت ۷ و نوت ۷ اج است. انتظار می‌رود سامسونگ از لنزهای ساخت خود در این فبلت استفاده کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا یک گام مهم توسط سامسونگ برای هواداران نوت برداشته خواهد شد اما در این لحظه هنوز نمی‌توان درباره امکانات و قابلیت‌های این نوع دوربین در گلکسی نوت ۷ سخن گفت.

قلم اس-پن

s-pen

امضای همیشگی سری گلکسی نوت سامسونگ را می‌توان قلم اختصاصی این محصول دانست. ویژگی‌های اصلی این قلم در نوت بعدی قطعا ارتقا خواهند یافت چراکه در هر نسل از این محصول این موضوع رخ داده است. در حالیکه هم‌اکنون ویژگی‌های کاربردی مناسبی توسط این قلم ارائه می‌شود اما همیشه امکان بهبود ویژگی‌ها و افزودن امکانات جدید وجود دارد.

برخی از شایعات بیان می‌دارند که قلم اس‌پن احتمالا به صورت تاشو عرضه می‌شود. به جز این موارد، نکته دیگری در مورد قلم اس‌پن وجود ندارد و باید منتظر معرفی رسمی نوت بعدی باشیم تا ببینیم این قلم در نسل بعدی نوت چه پیشرفتی خواهد کرد.

نرم‌افزار

در برخی از شایعات گفته شده که گلکسی نوت ۷ با اندروید N عرضه می‌شود. این موضوع بیشتر به تاریخ عرضه نسخه نهایی اندروید N بستگی دارد و اگر انتشار این نسخه از سیستم‌عامل اندروید زودتر از معرفی نوت صورت گیرد می‌توان امیدوار بود تا نوت بعدی نیز با این نسخه از اندروید عرضه شود. از آنجا که گفته شده در هفته‌های اولیه ماه آگوست شاهد معرفی نوت ۷ خواهیم بود بنابراین به نظر نمی‌رسد این محصول با اندروید N عرضه شود. البته اگر این اتفاق رخ ندهد قطعا گلکسی نوت ۷ جزو اولین محصولات خواهد بود که سامسونگ آن را به نسخه جدید اندروید بروزرسانی می‌کند.

تاریخ عرضه

ظاهرا گلکسی نوت ۷ اوایل آگوست ۲۰۱۶ معرفی خواهد شد. همچنین مثل همیشه پیش‌بینی می‌شود که این محصول در رویداد Unpacked معرفی شود. اما همانطور که اشاره کردیم نمی‌توان معرفی گلکسی نوت اج بعدی را به صورت کامل محتمل دانست.

شایعه دیگری که در مورد گوشی‌هوشمند مورد بحث منتشر شده این است که تولید انبوه این دستگاه از ماه ژولای (تیر) آغاز خواهد شد. پیش‌بینی شده که در اولین عرضه عمومی گلکسی نوت ۷ تعداد ۵ میلیون از آن به فروش خواهد رسید. زمان عرضه عمومی این دستگاه نیز مدت کوتاهی پس از معرفی رسمی آن یعنی اواخر ماه آگوست اعلام شده است.

نظر شما در مورد گلکسی نوت ۷ چیست؟ شما از این فبلت چه انتظاراتی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات