اینتل تراشه ۷۲ هسته ای زئون فی را برای رقابت با پردازنده های گرافیکی انویدیا در حوزه یادگیری ماشین رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اخیرا انویدیا پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند خود نظیر تسلا پی ۱۰۰ را به منظور استفاده در کاربردهایی نظیر یادگیری ماشین، رونمایی کرده که بسیار مورد استقبال واقع شده است. اما اینتل به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های پردازنده‌ بیکار ننشسته و تراشه‌ی ۷۲ هسته‌ای زئون فی ۷۲۹۰ را برای استفاده از در حوزه‌ی یادگیری ماشین رونمایی کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینتل تراشه‌ی ۷۲ هسته‌ای زئون فی ۷۲۹۰ خود را با هدف استفاده در کاربردهایی نظیر یادگیری ماشین رونمایی کرده است. این کمپانی مدعی است که زئون فی قادر است تا قدرتی برابر با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را در حوزه‌ی یادگیری ماشین به کاربران ارائه کند، در حالی که زئون فی در شماری از حوزه‌ها نیز دست بالا را در اختیار دارد.

قرار بود زئون فی به همراه Larrabee، پردازنده‌ی گرافیکی اصلی اینتل راهی بازار شود، اما این پروژه پس از چندین بار به تعویق افتادن، بالاخره در سال ۲۰۰۹ میلادی به صورت کامل کنار گذاشته شد، اما اینتل ایده‌ی توسعه‌ی زئون فی را کنار نگذاشت.

همانطور که اشاره کردیم، زئون فی با هدف مقابله با محصولات انویدیا راهی بازار شده که اخیر سر و صدای بسیاری را در حوزه‌هایی نظیر بازی و یادگیری ماشین، بله راه انداخته است.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که زئون فی تاکنون به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه‌ی ابررایانه‌ها و سرورها در موسسات آموزشی و کمپانی‌های متعدد مورد استفاده قرار گرفته است، اما اینتل با معرفی نسل جدید این تراشه که از وجود ۷۲ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد، درصدد رقابت با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در حوزه‌ی یادگیری ماشین است.

تراشه‌ی ۷۲ هسته‌ای زئون فی 7290 را باید سریع‌ترین تراشه‌‌ی این کمپانی در تاریخ خواند. براساس اطلاعات ارائه شده این محصول از سپتامبر سال جاری میلادی با برچسب قیمت ۶,۲۹۴ دلاری راهی بازار خواهد شد که علاوه بر سریع‌ترین، لقب گران‌ترین محصول اینتل را نیز به خود اختصاص داده است. اینتل در کنار این محصول، سه نسخه‌ی دیگر از زئون فی را نیز رونمایی کرده که شامل نسخه‌ی ۶۴ و ۶۸ هسته‌ای می‌شود.

تراشه‌های زئون فی در برخی از سریع‌ترین رایانه‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینتل شماری از تراشه‌های نسل جدید خود را از ماه‌ها پیش راهی بازار کرده است، اما این کمپانی مشخصات فنی و قیمت محصولات خود را برای اولین بار در جریان کنفرانس بین المللی ابررایانه‌ها که در فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود، اعلام کرد.

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، این تراشه با ظاهری شبیه به یک کارت گرافیک تولید شده است. کاربران می‌توانند از این تراشه به عنوان پردازنده‌ی اصلی سیستم استفاده کرده یا آن را در کنار سایر پردازنده‌های موجود قرار دهند. برای مثال در ابررایانه‌ها و سرور‌ها این تراشه به عنوان یک پردازنده‌ی کمکی برای پردازنده‌ی اصلی که زئون E5 است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که امکان استفاده از این تراشه‌ در رایانه‌های معمولی نیز وجود دارد، اما نباید انتظار داشت تا رایانه‌ی مجهز به این تراشه توانایی اجرای آخرین بازی‌های منتشر شده را داشته باشد، چراکه زئون فی جدید با بهره‌گیری از هسته‌های اتم تقویت شده برای انجام محاسبات و پردازش‌های علمی توسعه یافته است.

تراشه‌ی زئون فی جدید از حافظه‌ی سه بعدی موسوم به Integrated Stacked Memory با ظرفیت ۱۶ گیگابایت بهره برده و می‌تواند از حافظه‌ی رم DDR4 با ظرفیت بیش از ۳۸۴ گیگابایت نیز پشتیبانی کند. انرژی مصرف شده توسط این پردازنده ۲۴۵ وات است و فرکانس هر یک ازهسته‌ها روی ۱.۵ گیگاهرتز تنظیم شده است.

در کنار استفاده از زئون فی جدید در سرور‌ها و ابررایانه‌ها، کاربرد دیگری نیز برای این تراشه وجود دارد که شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط چارلز ووشپارد، قائم مقام بخش دیتاسنتر در اینتل، نسل‌های بعدی زئون فی قابلیت‌های خود در حوزه‌های مورد نظر را بیش از پیش افزایش خواهند داد.

ووشپارد به این موضوع اشاره کرده که پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی در کاربردهایی نظیر یادگیری ماشین و سرور‌ها بسیار سریع‌تر هستند.

اینتل تراشه‌ی جدید خود را در حوزه‌ای نظیر یادگیری عمیق نیز مورد آزمایش قرار می‌دهد. این کمپانی علاوه بر انویدیا با پردازنده‌های گرافیکی، حضور رقبای دیگری را با تولید پردازنده‌های مخصوص یادگیری عمیق حس می‌کند که از جمله‌ی آن باید به گوگل اشاره کرد که اخیرا پردازنده‌ی TPU یا همان پردازنده‌ی تنسور را رونمایی کرده است.

براساس برنامه‌‌های اینتل، این کمپانی در نظر دارد تا از حوره‌ی تولید تراشه برای رایانه‌ها فاصله گرفته و تراشه‌های جدید خود نظیر زئون فی را با فناوری‌های جدیدی که به آن‌ها دست یافته، پیونددهد.

باید دید که رقابت کمپانی‌ها در مسیر توسعه‌ی واحدهای پردازشی مورد استفاده در حوزه‌هایی نظیر یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به کجا ختم خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات