نتایج مسابقات 24 ساعته لمانز 2016؛ قهرمانی پورشه و فورد

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مسابقه‌ی استقامتی ۲۴ ساعته‌ی لمانز روز گذشته به پایان رسید. فورد در پنجاهمین سالگرد آغاز پیروز‌ی‌های‌ تاریخی خود در این مسابقات، مجددا موفق به کسب قهرمانی در کلاس GTE PRO شد. جایگاه نخست کلی مسابقات نیز در رقابتی داغ با تویوتا، همانند سال گذشته به پورشه و خودروی ۹۱۹ هیبریدی این تیم رسید. برای اطلاع از جزئیات این رویداد، جایگاه راننده‌ها و تیم‌ها و هم‌چنین تماشای لحظات جذاب آن، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رقابت‌های ۲۴ ساعته‌ی لمانز جز مهم‌ترین رویداد‌های دنیای اتومبیلرانی هستند. حضور برد پیت، جکی چان و جیسون استاتهم پیش از مسابقه و رانندگی برد پیت برای یکی از تیم‌ها در این رویداد، از جنبه‌های قابل توجه لمانز ۲۰۱۶ بودند.

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

پورشه برای دومین بار پیاپی عنوان قهرمانی مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز را به خود اختصاص داد. اما رویداد دیروز تراژدی بزرگی برای تویوتا بود. خراب شدن خودروی پیشرو این تیم تنها ۵ دقیقه مانده به انتهای مسابقه، باعث قهرمانی پورشه شد. 

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

پورشه ۹۱۹ هیبریدی فاتح مسابقات که توسط نیل جَنی، مارک لیب و رومن دوماس رانده شده بود، در آخرین دقایق مسابقه زمانی که تویوتا TS050 هیبریدی سباستین بیومی، آنتونی دیویدسون و کازوکی ناکاجیما، توان خود را به طور موقت از دست داد، از آن سبقت گرفت و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد. خودروی تویوتا دور پایانی را نیز با مشکل و به آرامی سپری کرد و در نهایت بر سکوی دوم ایستاد.

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

اما در کلاس LMGTE PRO نیز فورد در پنجاهمین سالگرد آغاز پیروز‌های پیاپی خود در سال ۱۹۶۰ و خودروی جی‌تی افسانه‌ای، مجدد موفق به کسب قهرمانی در این کلاس از مسابقات شد. جویی هَند، درک مولر و سباستین بوقده در تیم فورد چیپ گاناسی ایالات متحده، موفق شدند با اختلاف زمانی یک دقیقه و نیم از خودروی فراری 488GTE تیم ریسی کامپتزیونه با رانندگی جیانکارلو فیسکلا (راننده‌ی پیشین فرمول یک)، تونی ویلاندر و متئو مالوچلی، از خط پایان عبور کنند. 

ریسی فراری تقریبا در تمام طول مسابقه در حال رقابتی نزدیک با دو خودروی فورد جی‌تی تیم گاناسیپ بودند تا جایی که در ساعت ۲۱ مسابقه خودروی فراری با رانندگی ویلاندر از پیست خارج شد و عنوان قهرمانی را از دست داد. با این حال فراری 488GTE موفق شد در جایگاه دوم و بالاتر از فورد جی‌تی با رانندگی رایان بیسکو، ریچارد وست‌بروک و اسکات دیکسون، قرار بگیرد. 

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

رقابت اصلی در کلاس خودرو‌های GTE PRO بین خودروهای فراری و فورد در جریان بود. جایگاه‌های چهارم و پنجم این کلاس نیز به خودروی فورد جی‌تی تیم بریتانیا با رانندگی الیویر پلا، استفان ماک و بیلی جانسون و خودرو استون‌ مارتین دَرن ترنز، نیکی تیپ و مارکو سورنسن، رسید. 

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

اما همواره رقابت داغی در کل مسابقه بین خودرو‌های تویوتا و پورشه در جریان بود و فاصله‌ی این خودروها هیچ‌گاه بیش‌ از یک دور از یکدیگر نشد. خودروی تویوتا هنگام رانندگی دیویدسون و تا انتهای ساعت ۲۰‌ام پیشتاز رقابت‌ها بود. خودروی پورشه با رانندگی لیب که در قسمت‌های کم‌سرعت پیست زمان زیادی را از دست داده بود، در تعقیب تویوتا بود. اما زمانی که جَنی پشت فرمان پورشه نشست، موفق به کاهش زمان با تویوتا شد و این فاصله را نیز هنگام تعویض راننده‌ی تویوتا به ناکاجیما بیش از پیش کاهش داد. تنها ۱۰ دقیقه تا پایان مسابقه باقی مانده بود و راننده‌ی سوئیسی پورشه با اختلاف زمانی کمتر از ۳۰ ثانیه نسبت به تویوتا در حرکت بود. اما وقتی که لاستیک‌های پورشه دچار پنچری شدند و این خودرو به اجبار به پیت‌استاپ برای تعویض لاستیک‌ها مراجعه کرد، فاصله‌ی تویوتا با آن افزایش یافت.

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

اما درست زمانی که تویوتا خود را قهرمان این دوره می‌دانست، در آخرین دقایق خودروی TS050 هیبریدی این تیم دچار نقص فنی شد و ایستاد و تمامی افراد مستقر در گاراژ بهت‌زده مشغول تماشای از دست رفتن قهرمانی خود بودند. بدین ترتیب پورشه موفق شد با عبور از تویوتا هجدهمین قهرمانی خود در مسابقات لمانز را جشن گرفت.

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

رده‌های سوم و چهارم نیز به خودروهای آئودی رسید که به مشکلات فنی  متعددی برخورد کردند. ائودی زمانی پادشاه مطلق این رقابت‌ها بود. خودروی دیگر پورشه نیز با رانندگی مارک وبر (راننده‌ی اسبق تیم ردبول فرمول یک)، تیمو برنهارد و برندون هارتلی با بروز مشکلات داغ کردن پیشرانه و تعمیر زمانبر آن، یه جایگاه بهتری از رده‌ی سیزدهم دست نیافت. خودروی دوم تویوتا نیز با این که رقابت خوبی را دنبال می‌کرد، به دلیل تصادف و مراجعه به پیت‌استاپ برای تعمیرات بدنه، زمان زیادی را از دست داد و در جایگاه ۴۵ قرار گرفت.

مسابقات 24 ساعته لمانز 2016

در کلاس LMP2 تیم فرانسوی اورکا-نیسان با رانندگی نیکولاس لاپیر، استفان ریکلمی و گوستاوو ریکلمی به مقام اول رسید. تیم جی‌درایو ریسینگ اورکا نیز با رانندگی رنه رست، ویل استیونس و رومن روسینو با یک دور اختلاف در جایگاه دوم قرار گرفت. در نهایت نیز در کلاس GTE Am تیم اسکودریا کورسا با خودروی فراری 458 ایتالیا و رانندگی تاونسوند بل، جف سیگل و بیل سوییدلر، مقام اول را به خود اختصاص داد. در این لینک می‌توانید رده‌بندی کامل راننده‌ها و تیم‌ها را مشاهده کنید.

در ادامه می‌توانید لحظات حساس مسابقه‌ی ۲۴ ساعته‌ی لمانز ۲۰۶ را تماشا کنید.

نظر شما در رابطه با مسابقه‌ی استقامتی ۲۴ ساعته‌ی لمانز و عملکرد تیم‌ها در روز گذشته چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات