چرا داشتن لاستیک های مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است؟

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
لاستیک های خودرو از اهمیت بالایی برخوردارند ولی آنطور که باید به آنها بها داده نمی شود و معمولا مالکان خودرو حاضر نیستند هزینه زیادی را برای داشتن لاستیک هایی مناسب پرداخت کنند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا از اهمیت لاستیک ها برای شمابگوییم.
تبلیغات

مقاله‌ی زیر توسط جک باروث (راننده مسابقه‌ای) در رابطه با اهمیت لاستیک‌های نوشته شده است که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست. باروث در این یادداشت نکات جالبی در خصوص لاستیک‌ها عنوان کرده است. در ادامه شما را به مطالعه‌ی یادداشت‌های وی دعوت می‌کنیم:

«هفته‌ی گذشته به یوکوهاما دعوت شدم تا تست لاستیک نوع Geolandar A/T را در مسیرهای لغزنده ی پُر دست انداز در خارج از شهر موآب در شرق یوتا بررسی کنم. خیلی زود فهمیدم که میزان راحتی Geolandar در پیمودن مسیرهای برون جاده ای از آنچه که فکر می کردم خیلی بیشتر بود. گاهی اوقات حتی پیمودن پنج مایل هم به شکل ترسناکی سریع می‌گذشت؛ روزی را که در یوکوهاما گذراندم پر از چنین اتفاقات و لحظات بود.

صبح روزی که جلسه‌ی اطلاع رسانی برگزار شد، حتی از سفر ماجراجویانهی برون جاده‌ای هم جالب‌تر بود. متوجه این موضوع شدم که درصد قابل توجه‌ای از خودروهای شاسی بلند و مالکان کامیون‌ها که ماشین‌های خود را از کارخانه‌ها به همراه لاستیک‌های چهار فصل تحویل می‌گیرند بر این باورند که لاستیک‌های آن‌ها برای هر نوع جاده‌ای مناسب است و تفاوت‌های شاخصی که بین این دو دسته از لاستیک‌‌ها وجود داشت را نمی‌دانستند. در اینجا به طور کامل به تفاوت‌هایی که در لاستیک‌های مختلف وجود دارد پرداخته‌ام اما پیش از توضیح در این باره، بگذارید آزمایشی انجام دهیم:

به کمپانی سازنده‌ی خودروی خود فکر کنید، فرقی ندارد که به یک خودروی آن فکر کنید یا انباری پر از خودرو. آیا می‌توانید به راحتی به یاد بیاورید که اندازه‌ی لاستیک‌های استفاده شده برای تولیدات این شرکت چقدر است؟ برخی از شما به راحتی قادرید به این سوال پاسخ دهید و برخی از شما قادر نخواهید بود حتی در این زمینه حدسی قریب به یقین هم بزنید.

tire / تایر لاستیک

بسیار خب، بگذارید کمی این آزمون را ساده‌تر کنیم. آیا می‌توانید برند و مدل لاستیک‌ها را نام ببرید. اگر نتوانستید به هیچکدام از سوال های من درباره ی وسائل نقلیه‌ی خود پاسخ دهید، شاید حداقل این یکی را بتوانید: دسته‌بندی لاستیک‌هایی که برای وسائل نقلیه‌ی خود انتخاب می کنید از چه دسته‌ای است؟

این سوال را آخر از همه مطرح کردم؛ زیرا اهمیت بیشتری دارد. حال برایتان از انواع لاستیک و تفاوت‌های آن‌ها خواهم گفت.

افراد درستکار و باوجدان در کمپانی Tire Rack، دسته‌های چندگانه‌ای همچون Extreme Performance Summer و Grand Touring All-Season را پیشنهاد دادند اما تقریبا تمام لاستیک ها را می توان در قالب یکی از این چهار رده، دسته بندی کرد: تابستانی، چهارفصل، زمستانی و مخصوص تمام جاده‌ها.

لاستیک‌های تابستانی کاملا از اسم آن معلوم است که برای چه شرایطی به کار می روند: لاستیک‌هایی برای هوای عالی. آن‌ها برای بیشترین میزان اصطکاک خشک لاستیک طراحی شده‌اند. ترکیبات به کار رفته در آج آن‌ها برای دماهای بسیار بالا بهینه‌سازی شده است، بنابراین اگر از لاستیک‌های تابستانی در هوای سرد استفاده کنید، متوجه خواهید شد میزان کنترل آن‌ها کمتر از حد انتظار شما است؛ حتی اگر جاده کاملا صاف و بدون دست‌انداز باشد.

لاستیک‌های چهارفصل که افراد شکاک به آن‌ها لاستیکهای «سه فصل» یا «بی فصل» هم می‌گویند، دارای آج‌های عمیق‌تر و ترکیباتی هستند که علاوه بر مقاومت نسبت به چسبندگی هوای داغ تابستان، در زمستان هم بسیار مقاوم است. در ایالات متحده، اکثر افراد خودروهایی با لاستیک چهارفصل می خرند. این مسئله درباره‌ی کامیون‌هایی پردوام و سنگین و خودروهای شاسی بلندی هم که میزان کارایی آن‌ها در مسیرهای برون جاده‌ای بیشتر است دیده می‌شود. 

لاستیک‌های زمستانی برای دماهای زیر صفر، جاده‌های پوشیده از برف و سطوحی با اصطکاک کم بهینه‌سازی شده‌اند. برخی نشریات خودرو در گذشته نشان داده‌اند که شما می توانید از لاستیک‌های زمستانی در زمینه‌ی مسابقه هم استفاده کنید اما نباید استفاده از آن‌ها برایتان به یک عادت تبدیل شود. نشانه یا آرم یک لاستیک زمستانی خوب بر روی کناره‌های آن نقش بسته که سه کوه مرتفع با دانه‌های برف بر روی آن قابل رویت است. سعی کنید این نشانه را با لوگوی M + S بر روی دیواره های جانبی لاستیک اشتباه نگیرید. نشان کوهستان به معنای آن است که این لاستیک برای جاده‌های برفی شدید هم استفاده می‌شود و M + S به این معنا است که این لاستیک تنها می‌تواند در جاده‌هایی که برف سبک در آن‌ها باریده یا کمی گلی است به کار آید.

tire

در نهایت لاستیک‌های مخصوص تمام جاده‌ها را داریم که دارای بندهای آج بلندتری هستند و بین این تکه‌ها فاصله‌ی بیشتری وجود دارد و در واقع بهینه‌سازی‌های دیگری برای استفاده از مسیرهای برون جاده‌ای بر روی آن‌ها انجام شده است.

در اینجا یک تفاوت دیگر هم وجود دارد که باید به آن اشاره کنم و آن فرق بین لاستیک‌های متری و لاستیکهای LT-متری است. LT یا لاستیک کامیون سبک در واقع انواعی هستند که برای استفاده در وانت ها (یا کامیونهای کوچک) و خودروهای شاسی بلند طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولا گران‌تر از لاستیک‌های متری عادی بوده و سر و صدای بیشتری نسبت به آن‌ها دارند. بنابراین برای مالکان کامیون‌های قدیمی و کسانی که می‌خواهند این میان زیاد هزینه نکرده و پولی ذخیره کنند، جایگزین کردن لاستیک‌های قدیمی‌تر LT-متری با لاستیک های عادی مسافرتی موثرتر خواهد بود. البته انجام چنین کاری می‌تواند باعث کاهش ظرفیت باربری یا کاهش امنیت و کنترل خودرو شود، بنابراین اگر می‌خواهید یک کامیون استفاده شده یا خودروی شاسی بلند بخرید حتما به لاستیک‌‌های آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شاید به ندرت درباره ی لاستیک‌ها در تبلیغات یک خودروی جدید یا در مجلات ماشین سخنی گفته شود اما با اطمینان می‌توان گفت که لاستیک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در نحوه ی راندن و کنترل یک خودرو هستند.

متاسفانه هنوز هم شاهد هستیم که مالکان خودرو تمایلی به استفاده از لاستیک‌‌های با کیفیت ندارند و درکل تمایلی به هزینه کردن برای لاستیک‌های خودرویشان ندارند؛ ولی این قضیه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برایشان به همراه داشته باشد.

این مسئله من را یاد داستانی مربوط به ۱۵ سال قبل انداخت. برای افتتاحیه‌ی مسابقاتی به Nelson Ledges رفتم و در آنجا یک کاماروی لینگن‌فلتر را دیدم که از یک تریلی تخلیه می‌شد. این خودرو دارای چرخ‌های بزرگ کرومی از نوع Cragar و لاستیک‌های چهارفصل بود. از آ‌ن‌ها پرسیدم: آیا مطمئنید که می خواهید از این لاستیک‌ها در این مسیر استفاده کنید؟ در پاسخ مالک برایم دلایلی را عنوان کرد که اصلا قانع‌کننده و معقول به نظر نمی‌آمد. به همین دلیل تصمیم گرفتم به جایگاه خودم برای تمرین بازگردم. وقتی زمان نخستین دور مسابقات در صبح فرا رسید، کامارو با غرش قدرتمند موتور V8 خود از کنار خودروی بی‌ام‌و 330i من رد شد.

حدود ۳۰ ثانیه بعد، یک دور از Carousel را زدیم و دیدیم که همان کامارو از سطح جاده منحرف و بر روی چرخ های خود خم شده و رویِ در قسمت کمک راننده خود افتاده و یکبار غلت زده بود و پیشرانه‌اش نزدیک بود آتش بگیرد. می خواهم بگویم که این اتفاق مثال خوبی بود از این که عدم درک و شناخت و اطلاع کافی از لاستیک‌هایتان می تواند به مشکلات سنگین و جبران ناپذیری بی‌انجامد.

در پایان متذکر می‌شوم که بهترین زمان برای اطلاع از وضعیت لاستیک‌‌ها در فصل بهار است. سعی کنید عمق آج‌ها، میزان فشار و وضعیت ظاهری آن‌ها را کامل چک کنید.»

نظر شما در رابطه با گفته‌های جک باروث چیست؟ اهمیت لاستیک‌ها را در خودروهای امروزی چقدر ارزیابی می‌کنید؟

به زودی در زومیت مقاله‌ای جهت انواع کلاس‌بندی لاستیک‌ها منتشر خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات