اجرای فیبر نوری پس از مرداد؛ کیفیت اینترنت با اجرای فیبرنوری بالا می‌رود

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به تمدید نشدن دوره‌ی انحصار فیبرنوری در کشور و شروع کار شرکت‌های FCP در این بخش پس از مردادماه اعلام کرد که اصلاً ما با پروانه و تعهدات پروانه شوخی نداریم. اگر پروانه بدهیم و در میان راه «اما و اگر» بیاوریم که سنگی روی سنگ نمی‌ماند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

ناصرعلی سعادت، امروز در جلسه کمیسیون اینترنت نصر تهران پیرامون موضوع شایعات تأخیر در راه‌اندازی فیبر نوری شرکت‌های FCP اعلام کرد: «نگرانی برای تمدید دوره انحصار فیبر نوری شرکت ایرانیان نت ایجاد شده است، در صورتی که این حرف‌ها شایعات است. مشکلاتی برای توسعه اینترنت و ارتباطات ثابت از جمله فیبرنوری وجود داشت که با کمک وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برطرف شد تا پروانه‌های FCP صادر شود.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: «همه‌ی مباحث ارتباطات ثابت در پروانه‌های جدید دیده شد. فیبر نوری هم جزء لاینفک ارتباطات امروز دنیا است. قرار شد این فناوری نیز در پروانه‌های جدید دیده شود تا انحصار بخش دولتی در این فناوری برطرف شده و شرکت‌های خصوصی‌ نیز بتوانند به توسعه و بهره‌برداری از فیبرنوری دسترسی داشته باشند.»

تعهد دولت به پروانه

سعادت با اشاره به اینکه زمان رفع انحصار و حفاظت ایرانیان نت در پروانه‌های FCP آمده و تأکید شده که شرکت‌های مذکور بعد از این انحصار می‌توانند فیبرنوری کشیده و بهره‌برداری کنند، توضیح داد: «کوچک‌ترین خدشه در پروانه‌ها اعتماد بخش خصوصی را از بین می‌برد. پروانه‌ای که به این شرکت‌ها داده شده ۱۰ ساله است و حداقل ۵ سال برای سرمایه گذاری فرصت لازم دارند. قرار نیست این شرکت‌ها یک شبه کسب درآمد کرده و پولدار شوند. به همین خاطر عدم تعهد دولت به بندهای پروانه می‌تواند بخش خصوصی را متضرر کرده و سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را متوقف کند.»

او ادامه داد: «بخش خصوصی از دولت امکانات ویژه‌ای نخواسته و تنها آرامش می‌خواهد. تمدید انحصار فیبرنوری به اعتبار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات لطمه می‌زند و اجرایی نیست. دیشب هم در جلسه بخش خصوصی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اجرای کامل پروانه و عدم تمدید انحصار تاکید شده است.»

محمدرضا کریمی، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران نیز در این جلسه اعلام کرد: «در کمیسیون نگرانی از انحصار بود و دوستان نگران فعالیت‌شان در بخش فیبر نوری و اینترنت بودند. در FCP دو بحث ارتباطات ثابت کابلی و بخش ارتباطات بدون سیم ثابت بر مبنای LTE مطرح است.»

فیبرنوری مرداد اجرایی می‌شود

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: « خوشبختانه در بخش ارتباطات ثابت بدون سیم، هفته گذشته مزایده اعطای فرکانس‌ها برگزار شد و پس از پایان انحصار ایرانیان نت در مردادماه در مورد فیبر نوری نیز امور اجرایی انجام خواهد شد.»

با تعهدات پروانه شوخی نداریم

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به سوال خبرنگار زومیت مبنی بر اینکه «مدیرعامل آسیاتک اعلام کرده بود که موافقت معاون رگولاتوری را جذب کردیم تا در صورت تمدید دوره‌ی انحصار ایرانیان نت بتوانیم زیرساخت‌های این شبکه را تهیه کنیم ولی بهره‌برداری به بعد از دوره‌ی انحصار برگردد. آیا نظر شما نیز همین است یا کلاً انحصاری دیگر نخواهد بود؟» پاسخ داد: «اصلاً ما با پروانه و تعهدات پروانه شوخی نداریم. توسعه‌ی ملی کشور را با تجمیع پروانه انجام داده‌ایم. اگر پروانه بدهیم و بگوییم بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند در میان راه «اما و اگر» بیاوریم که سنگی روی سنگ نمی‌ماند و تمام قوانین و مقررات پایمال می‌شود.»

سعادت افزود: «حجم سنگین سرمایه‌گذاری در این بخش، «اما و اگر» نمی‌پذیرد. در اصول حاکم نمی‌شود «اما و اگر» آورد و باید قوانین و مقررات را به صورت کامل اجرا کرد. بحث چند شرکت نیست بلکه بحث اصول پیشرفت جامعه است. در ضمن حفظ سرمایه‌ی بخش خصوصی مهمترین وظیفه‌ی ما است که این کار را انجام خواهیم داد.»

ارتقای کیفیت اینترنت با اجرای فیبرنوری

کریمی رئیس کمیسیون اینترنت نصر تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار زومیت در مورد زمان بهره‌برداری و اجرای فیبر نوری و تأثیر آن برای کاربران گفت: «اجرای شبکه فیبر نوری چند بخش و فاز داریم. برای فاز اول در تهران فیبرها تا مراکز مخابراتی کشیده شده است. اگر این فاز اجرا شود کمترین تأثیرش ارتقای شدید کیفیت اینترنت برای کاربران است. البته این بخش برای ۳ شهر دیگر نیز آماده است. در شیراز، کرج و مشهد نیز علاوه بر تهران، شرکت‌ها این فیبر کشی را آماده دارند و منتظر پایان انحصار هستند. البته در دیگر شهرها نیز این کار انجام خواهد شد ولی نیاز به کمک شهرداری‌ها دارد. تا حدود یک‌سال و نیم دیگر این خدمات را در دیگر شهرها و مراکز استان‌ها نیز اجرایی خواهیم کرد.

استقبال از حضور MTN

سعادت در پاسخ به سوال دیگری در مورد قرارداد ایرانیان نت و MTN و نگرانی از تمدید انحصار به این خاطر، اعلام کرد: «ما فقط در مورد حفاظت و انحصار ایرانیان نت صحبت می‌کنیم نه اصل پروانه‌اش. اتفاقا رقابت و حضور شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی مثل MTN بازار را فعال‌تر کرده و توسعه‌ را سریع‌تر می‌کند. تا جایی که ما می‌دانیم دیگر شرکت‌ها نیز برای اجرای کار خود سرمایه‌گذاری و مشاوره از خارجی‌ها کمک خواهند گرفت و این جای نگرانی ندارد. ما از سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند MTN در کشور استقبال می‌کنیم. به طور حتم عدم انحصار برای ایرانیان نت و MTN هم مزیت خواهد بود و آنها را به تکاپوی بیشتر خواهد انداخت.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات