93 درصد ترافیک اندروید مربوط به سه نسخه آخر این سیستم عامل است

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بنا به اعلام گزارش جدیدی که در مورد پراکندگی استفاده از نسخه‌های مختلف اندروید منتشر شده، هم اکنون ۹۳ درصد از کل ترافیک وب دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل را سه نسخه آخر آن تشکیل می‌دهند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

درحالی که بیشتر کاربران اندروید به دنبال نصب جدیدترین و بهترین نسخه از اندروید هستند، که در حال حاضر این نسخه اندروید N است، اما بیشتر کاربران این پلتفرم همچنان در حال استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید هستند. گوگل و نیز شرکت‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی در چند سال گذشته با انتقاداتی مواجه شده‌اند و مهمترین انتقاد هم مربوط به سرعت ارائه بروزرسانی‌های این اکوسیستم است. گوگل بر طبق آنچه تا کنون از این شرکت دیده‌ایم برنامه‌ریزی کرده تا در هر سال یک بروزرسانی بزرگ برای سیستم‌عامل موبایلی خود ارائه دهد و حالا بنا به اعلام یک گزارش جدید به نظر می‌رسد این موضوع با تغییراتی همراه خواهد شد.

گزارش جدیدی که از جانب Apteligent منتشر شده نشان می‌دهد اندروید در حال حاضر آنقدرها هم پراکنده نیست و در واقع ۹۳ درصد از کل ترافیک وب اندروید را سه نسخه اخیر این سیستم‌عامل تشکیل داده‌اند. این سه نسخه در حال حاضر اندروید ۴.۴ کیت‌کت، اندروید ۵ آبنبات چوبی و اندروید ۶ مارشمالو هستند. البته در این بین اندروید ۴.۴ کیت‌کت قدیمی‌ترین نسخه است و در واقع سال ۲۰۱۳ منتشر شده، و به دنبال این نسخه در سال ۲۰۱۴ شاهد انتشار اندروید ۵ آبنبات چوبی بودیم و در سال ۲۰۱۵ نیز اندروید ۶ مارشمالو منتشر شد. نتایج کم شدن تعداد انتشار بروزرسانی‌ها توسط گوگل به نظر می‌رسد با نتایجی که در مورد ترافیک رسمی اینترنت به دست آمده متفاوت است. معیارهای مختلف باعث می‌شود تا نتایج متفاوتی هم بدست بیاید. درحالیکه گوگل نسخه اندروید دستگاه‌هایی که از گوگل‌پلی استفاده می‌کنند را ثبت می‌کند، اما گزارش Apteligent از تعداد کاربران آنلاین فعال استفاده می‌کند که شاید باعث شود تصویر طبیعی‌تری از اینکه کدام نسخه از اندروید بیشتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد به ما بدهد و البته این یک خبر خوب است که ببینیم نسخه‌های جدیدتر اندروید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندروید

در مقایسه با iOS، موردی که در این صنعت به نظر‌ می‌رسد باید در اندروید نیز به صورت مستمر انجام شود، اینجا است که دو نسخه از iOS هم اکنون ۹۷ درصد کل ترافیک این سیستم‌عامل را در اختیار دارند و این دو نسخه iOS 8 و iOS 9 هستند. هنگامی نسخه جدیدی از سیستم‌عامل موبایلی خود را معرفی می‌کند می‌تواند آن را به یکباره برای تمامی کاربران آیفون ارسال کند. اما در مورد اندروید موضوع تفاوت اساسی دارد چراکه معمولا هر تولید کننده این سیستم‌عامل را بنا به نیاز خود تغییر داده و پس از انتشار هر نسخه از اندروید خام ابتدا باید این نسخه جدید مجددا توسط شرکت سازنده برای هر دستگاه به صورت مجزا تغییر داده شود که این امر باعث کاهش سرعت ارائه نسخه‌های جدید اندروید است.

با این وجود در گزارش Apteligent اعلام شده که اچ‌تی‌سی، ال‌جی، سامسونگ و سونی شرکت‌هایی هستند که در سریع‌ترین زمان ممکن بروزرسانی‌های جدید را برای محصولات خود منتشر می‌کنند و این در حالی است که آمازون، موتورولا و ZTE به عنوان شرکت‌هایی معرفی شده‌اند که سرعت ارائه بروزرسانی آن‌ها برای محصولاتشان کم‌ترین است. اچ‌تی‌سی و سامسونگ دو برندی هستند که مشخصا تمام تلاش خود را در چند سال گذشته انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل شود که محصولات آن‌ها جدیدترین نسخه اندروید را اجرا می‌کنند. اما از این نظر موتورولا به عنوان شرکتی معرفی شده که کندترین سرعت انتشار بروزرسانی‌های اندروید را برای کاربرانش دارد.

در کل موتورولا پس از خریداری شدن از گوگل به نحوی مدیریت خود را پیش برده تا بتواند نسبت به گوگل بهتر فعالیت کند ولی به نظر می‌رسد تغییر مالکیت این شرکت و محصولات مختلف باعث شده تا عوارض این مشکلات بر مهندسین نرم‌افزاری این کمپانی تاثیر زیادی داشته باشد. می‌توان گفت با توجه به این آمار روش‌های جدید گوگل برای عرضه سریع‌تر بروزرسانی‌های اندروید موفق عمل کرده‌اند. اما خود گوگل هم اقرار کرده که هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد و برای عرضه بروزرسانی‌ها به بهترین حالت ممکن راه درازی در پیش است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات