معصومه ابتکار به شایعات مطرح شده در شبکههای اجتماعی و برنامهی تلویزیونی ثریا در مورد مشکلات تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۱۳۸۱ واکنش نشان داد. چند روزی است نامهای منتسب به سازمان محیط زیست در شبکههای اجتماعی دست به دست میچرخد که محتوای آن پاسخ منفی ابتکار به تولید خودروی برقی در سال ۸۱ است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات
چند روزی است فردی به نام جمشید آرین اصل به عنوان رئیس هیئت مدیرهی آرمین خودرو، نامهای را منتشر کرده که مربوط به سال ۱۳۸۱ است و مدعی شده میتوانسته در آن سالها خودروی برقی به تولید برساند اما معصومه ابتکار به عنوان رئیس وقت سازمان محیط زیست، در آینده خودروهای مورد نظر تردید داشته و به خاطر وزن زیاد باتریها آن را ناموفق دانسته است.
اما ساعاتی پیش معصومه ابتکار در صفحهی اینستاگرام رسمی خود به شایعات موجود در این موضوع واکنش نشان داده و نکات کذب این داستان را بیان کرد.
معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط در صفحهی شخصیاش در اینستاگرام تصویر زیر را منتشر کرده است.
ابتکار در توضیح تصویر بالا آورده است:
نامه منسوب به اینجانب (عکس بالا) جعلی است و از جاعلان آن شکایت کرده و موضوع را مورد پیگیری قرار خواهم داد. در این نامه نه تنها امضا کاملا جعلی و غیر واقعی است، بلکه ادبیات نامه و عنوان به کار رفته برای امضا کننده نیز سابقه نداشته است.متاسفانه مدتی است فردی به نام جمشید آرین مدعی ساخت خودروی برقی با دروغ پراکنی و جوسازی سعی در بازار گرمی برای خود دارد که موضوع از سوی معاونت محیط زیست انسانی سازمان پاسخ گفته شده است. خودروی ادعایی وی در سال ۱۳۸۱ قدیمیترین فن آوری تولید خودرو برقی بوده و به دلیل استفاده از تعداد زیاد باطری سربی نه تنها برای شهری مثل تهران با شیبهای تند قابلیت استفاده نداشت، بلکه به طور کل محدودیت زیادی داشت. در آن سالها خودروسازانی چون سایپا هم اقدام به تولید خودرو برقی کردند ولی به دلیل تکنولوژی ابتدائی مورد توجه قرار نگرفت.در سال های اخیر البته پیشرفت فابل توجهی در خودروهای برقی صورت گرفته و خودروسازان با تجربه محصولات با کیفیت و با کارائی بالا تولید میکنند که خریداران را گرفتار مشکلات پس از خرید نسازد. دولت یازدهم نیز از این فناوری حمایت جدی داشته و به طور مثال با تولید باطری های لیتیومی زیرساختهای آن را فراهم کرده است. از سوی دیگر تعرفههای گمرکی را به صفر رسانده تا شهروندان امکان بهتری برای خرید این نوع خودرو داشته باشند. تولید کنندگان خودروهای هیبریدی و برقی نیز اکنون طیف وسیعی از کارخانجات و نیز مبتکرین و مخترعین را تشکیل میدهند که میبایست در هماهنگی با مبادی ذیربط مانند وزارت صنایع کار خود را پیش ببرند. بنابراین وابسته ساختن تولید این خودروها به رییس سازمان حفاظت محیط زیست نوعی جوسازی بوده که مقاصد دیگری را دنبال میکند.متاسفانه گروهی نیز ناآگاهانه اسیر این جوسازی ها میشوند که از جمله برنامه ثریا در سیما است. این برنامه متاسفانه نامه جعلی مورد بحث را نشان داده که در صورت عدم جبران آن مورد پیگیری حقوقی قرار خواهد گرفت. این سوال هم باقیست که اگر در سال ۸۱ به مدعی مورد بحث پاسخ منفی داده شده چرا در دولتهای نهم و دهم با ثروتی که در دسترس بوده از وی حمایت نشده و حالا بعد از ۱۴ سال یادشان افتاده است.در هر حال جاعلان این نامه و منتشر کنندگان و تکثیرکنندگان آن را مورد پیگیرد قانونی قرار خواهم داد.
تبلیغات
نظرات