تماشا کنید: آخرین موشک فالکون 9 اسپیس ایکس چگونه شکست خورد

شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در زومیت خواندید که اسپیس ایکس در آخرین تلاش خود برای نشاندن موشک فالکون ۹ روی سکوی شناور، شکست خورد. ایلان ماسک روز گذشته ویدیوی مربوط به برخورد این موشک با سکوی شناور را منتشر کرده که در ادامه می‌توانید آن را به نظاره بنشینید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اسپیس ایکس در هفته‌ای که گذشت بار دیگر سعی داشت تا موشک فالکون ۹ خود را که برای قراردادن دو ماهواره به فضا پرتاب شده بود، روی سکوی شناور فرود بیاورد. این هشتمین باری بود که اسپیس ایکس درصدد فرود آوردن موشک بود، اما برای پنجمین بار شکست خورد و موشک مورد نظر منفجر شد.

پیش از اینکه اسپیس ایکس اقدام به پرتاب آخرین موشک خود کند، سه بار متوالی موفق به نشاندن فاکلون ۹ روی سکوی شناور و روی زمین شده بود. یکی از مواردی که در مورد آخرین فرود این موشک که با شکست همراه شد، جالب به نظر می‌رسید، عدم قطعیت فرود یا شکست فرود موشک تا آخرین ثانیه‌ها بود. اسپیس ایکس تمام فرآیند فرود را بصورت زنده استریم می‌کرد، اما در واپسین لحظات دوربین نصب شده روی سکوی شناور با مشکل روبرو شده و دیگر تصویری از آن قابل دریافت نبود، هرچند سایر دوربین تا لحظات آخر نشان دادند که موشک به سلامت روی سکو نشسته، اما به یکباره دود سیاه رنگی به همراه آتش موشک را فرا می‌گیرد.

دقایقی پس از عدم موفقیت فرود فالکون ۹ اسپیس ایکس، ایلان ماسک این موضوع را از طریق توییتر اعلام کرد. همانطور که در ویدیو نیز مشاهده می‌کنید، راکت اسپیس ایکس تا زمان رسیدن به سکو بصورت محتاطانه‌ای سرعت خود را کاهش داده و سپس آرام روی سکو قرار می‌گیرد، هرچند به یکباره شاهد آغاز انتشار دود سیاه رنگ و گم شدن راکت در میان این دود هستیم. نکته‌ای که در مورد این موشک باید به آن اشاره کرد، عدم انفجار موشک شبیه به دفعات گذشته‌ای است که موشک با سکو برخورد می‌کرد.

اسپیس ایکس پیش از پرتاب این موشک اعلام کرده بود که فرآیند نشاندن فالکون ۹ به موجب ماموریتی که به آن سپرده شده، بسیار سخت خواهد بود، چراکه فالکون ۹ دو ماهواره را در مدار GTO قرار داده و به سوی زمین بازمی‌گشت که همین موضوع سوخت بسیار کمی را برای فرود آمدن موشک باقی می‌گذارد. البته در دو بار آخری که فالکون ۹ با موفقیت روی سکوی شناور فرود آمد، موشک به مدار GTO پرتاب شده بود، حال آنکه این بار مشکل پیش آمده در یکی از موتورهای مخصوص نشستن باعث ایجاد این مشکل شد.

کار نکردن صحیح یکی از موتورها باعث شده تا موشک با ضربه روی سکوی فرود آمده و از این رو بخشی از شاسی آسیب ببیند که در نهایت تعادل موشک به هم خورده و سقوط کرده است. ایلان ماسک اعلام کرده که انتظار دارد تا بیش از ۷۰ درصد پرتاب‌های انجام شده در سال جاری با موفقیت همراه باشند. ایلان ماسک سال ۲۰۱۶ را سال آزمایش خوانده و اعلام کرده که متخصصان اسپیس ایکس در حال بروزرسانی سیستم فرود هستند تا در آینده با چنین مشکلاتی در زمان فرود روبرو نباشیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات