شرکت فیات کرایسلر این بار به سراغ Uber و آمازون رفته است

جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
از مجموعه بازی تاج و تخت به خاطر داریم که میزان موفقیت به رابطه‌های استراتژیک وابسته است. مدیرعامل شرکت فیات-کرایسلر هم مدت‌هاست که این امر را سرلوحه کار خود قرارداده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فیات-کرایسلر ابتدا سعی کرد تا با دو خودروساز مطرح، فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز قرارداد ببندد، اما پس از شکست در این امر به سراغ اپل رفت و باز هم بدون هیچ موفقیتی تصمیم به همکاری با رقیب بزرگ اپل، گوگل گرفت. اخبار جدید حاکی از آن است که هدف بعدی این مدیرعامل برقراری یک دوستی پرمنفعت با دوشرکت بزرگ آمازون و Uber است.

اطلاعات کمی از این همکاری در دست داریم اما صاحب نظران عقیده دارند که مذاکره این خودروساز با Uber در مورد پروژه‌ای خواهد بود که در آن خودروهای قابل کرایه ارائه شده توسط Uber همگی خودروهای خودران باشند. احتمال دارد جزئیات این پروژه تا انتهای امسال منتشر شود. فیات‌-کرایسلر همین طرح را در همکاری خود با آمازون نیز در نظر گرفته است که در آن از خودروهای خودران برای رساندن مرسولات این شرکت به مقصد استفاده شود.

با تفکر بیشتر در مورد این قراردادها می‌توان به این نتیجه رسید که این همکاری به نفع هر دو طرف خواهد بود. شاید تنها گروهی که از این امر ناراضی باشند رانندگان شرکت‌ها باشند.

همانگونه که میدانیم، از سال ۲۰۰۹ که شرکت فیات-کرایسلر تغییراتی بنیادین را پشت سر گذاشت، به دلیل کمبود امکانات همیشه در بخش تحقیق و توسعه خود با مشکلاتی روبه‌رو بوده است که باعث شده نتواند هم رده با رقبای خود قرار گیرد.

از سوی دیگر این شرکت تاکنون سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای تولید خودروهای خودران نداشته است. حال آنکه این امر در کنار تولید خودروهای الکتریکی از تغییراتی بوده است که مطمئناً تعریف حال حاضر از خودروسازی را به زودی متحول خواهد کرد. به همین علت بود که فیات-کرایسلر برای عقب نماندن از قافله، همکاری خود را با گوگل که بدون شک بیشترین سرمایه‌گذاری را در فناوری خودران انجام داده است، آغاز کرد.

استفاده از عنوان قرارداد این شرکت با گوگل می‌تواند انگیزه خوبی برای شرکت‌های دیگر باشد که به فیات-کرایسلر به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری اعتماد کنند. در میان تمام شرکت‌ها، آمازون و Uber کاندیداهای خوبی برای این همکاری به نظر می‌آیند.

شرکت آمازون هم‌اکنون در حال تحقیقات برای رساندن مرسولات خود از طریق پهپاد است. از دید هر کسی استفاده از خودروهای بدون راننده در کنار این نوآوری معقول به نظر می‌رسد.

Uber نشان داده است که قصد تولید خودرو را ندارد و در عوض علاقه دارد تا با خودروسازان بیشتری همکاری کند و این برنامه را با استفاده از تعداد زیادی راننده عملی کرده است. به نظر می‌آید که استفاده و نگهداری از تعداد زیادی خودرو خودران می‌تواند هزینه بالایی برای این شرکت به دنبال داشته باشد. اما باید در نظر گرفت که این هزینه از حقوق و مزایایی که برای رانندگان مصرف می‌شود کمتر است. پیش از این مدیرعامل Uber پیشنهاد خرید ۵۰۰ هزار خودرو خودران از شرکت تسلا را مطرح کرده بود. اگر فیات-کرایسلر بتواند خودروهایی در سطح فناوری گوگل اما با قیمت بهتر عرضه کند، هر دو طرف به خواسته خود خواهند رسید و معامله آن‌ها برد-برد خواهد بود.

به نظر می‌آید با توجه به این موارد، می‌توان امیدوار بود این همکاری‌ها نتایج خوب و ارزشمندی را برای هر سه شرکت، و مطمئناً برای مصرف کنندگان، به دنبال داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات