جدیدترین سامانه های ایمنی فعال نیز موجب کاهش حق بیمه نمی شود

جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامانه‌های ایمنی فعال خودرو مانند ترمز خودکار و پیشگیری از برخورد، خطر آسیب جدی را در تصادفات کاهش می‌دهد اما متأسفانه تاکنون وجود این سامانه­‌های نیمه‌خودکار، باعث کاهش حق  خودروها نشده است. برای آگاهی بیشتر در رابطه با این موضوع با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از صرف زیاد زمان در رابطه با ذکر مزیت‌های خودروهای خودران و بی‌نیاز شدن آن‌ها از بیمه شده است، شاید شنیدن این خبر مبنی بر عدم کاهش حق بیمه برای این انواع از خودروها، باعث شگفتی خیلی از شما باشد. کمتر از یک سال پیش، برآوردها نشان داد که خودروهای بدون راننده می‌توانند صرفه‌جویی هزار دلاری را برای صاحبان خود به همراه داشته باشند. سامانه­‌های نیمه‌خودکار، به‌ آن اندازه‌ هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهند اما قاعدتاً باید قدمی در راستای این مهم بردارند. افسوس که این موضوع، شرکت‌های بیمه را به کاهش حق بیمه مجاب نمی­‌کند و این شرکت‌ها به دنبال مدارک رسمی مبنی بر تأثیر سامانه­‌های فعال ایمنی بر کاهش مرگ‌ و میر، جراحات و خسارات مالی خودرو، هستند. در حال حاضر، داده‌های کافی برای صحت این موضوع، در دسترس خودروسازان نیست؛ اما می‌توان نوید داد که این داده­‌ها در شرف جمع­‌آوری هستند.

در اوایل سال جاری میلادی، شرکت­‌های بیمه مقاله­‌ای برای سازمان ایمنی بزرگراه­‌ها منتشر کردند که بیان می­‌کند، تجهیز تمامی خودروها به سامانه­‌ی ترمز خودکار، موجب کاهش چهل درصدی تصادفات از عقب می‌شود. چنین استفاده­‌ی گسترده­‌ای از این سامانه نمی­‌تواند یک‌شبه رخ دهد، اما دولت آمریکا و حداقل بیست خودروساز، قول دادند که تا سال ۲۰۲۲، این نوع از سامانه­‌ی ترمز را در خودروهای جدید خود استانداردسازی کنند.

در این میان اقدام شرکت تویوتا تحسین‌برانگیز است. این شرکت قصد دارد از سال ۲۰۱۷، سیستم ترمز خودکار را بر روی همه­­‌ی مدل­‌های محصولات تویوتا و لکسوس خود به کار گیرد.

در حال حاضر، فقط دو شرکت بیمه با نام­‌های هارتفورد و لیبرتی میوچوال (Liberty Mutual)، شروع به کاهش نرخ حق بیمه برای خودروهای مجهز به فناوری سامانه­‌های نیمه‌خودکار کردند؛ اما این تخفیف‌­ها آن­قدر زیاد نیستند تا خریداران را به صرف هزینه­‌ی‌ ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاری برای استفاده از فناوری ایمنی فعال متقاعد کنند. تخفیف شرکت هارتفورد فقط ۳۰ دلار در سال برای حق بیمه‌­ی ۱۰۰۰ دلاری است و شرکت لیبرتی میوچوال آمار و ارقامی ارائه نداده است. باقی شرکت‌های بیمه محتاط­‌تر عمل کرده و هزینه­‌های ناشی از دوربین‌­ها و رادارها و دیگر اجزای سامانه­‌های ایمنی فعال خودرو را در حق بیمه‌ی خود، در نظر می­‌گیرند؛ اما شواهد، حاکی از آن است که درنهایت، شرکت­‌های بیمه به کاهش حق بیمه‌­ی این نوع از خودروها، متقاعد و توجیه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات