پلاگین فلش در مرورگر سافاری ۱۰ macOS Sierra بصورت پیش فرض غیرفعال خواهد بود

پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل قدم دیگری را در مسیر حذف کامل محتوای فلش برداشته، بطوریکه از این پس در صورتی که وب‌سایتی هر دو محتوای فلش و HTML5 را داشته باشد، سافاری کاربر را در مورد نبود پلاگین فلش آگاه نکرده و محتوای HTML5 را نمایش خواهد داد. این موضوع پس از انتشار سافاری ۱۰ برای macOS Sierra در دسترس خواهد بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس اطلاعات ارائه شده کاربران سیستم عامل مک اپل پس از بروزرسانی macOS Sierra و استفاده از سافاری، دیگر شاهد هشداری مبنی بر نصب نشدن یا غیرفعال بودن پلاگین فلش دریافت نخواهند کرد. البته این موضوع زمانی صادق است که وب‌سایت مورد نظر هر دو نسخه‌ی فلش و HTML5 را در وب‌سایتش قرار داده باشد.

اپل در نظر دارد سیاست مشابهی را برای سایر پلاگین‌ها نظیر جاوا، سیلورلایت و کوئیک تایم در پیش بگیرد. این سیاست وب‌سایت‌ها را ملزم خواهد کرد تا در صورت پشتیبانی از HTML5، محتوای خود را از این طریق در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

ریکی موندلو، مهندس نرم‌افزار اپل این موضوع با انتشار پستی به این موضوع اشاره کرده که پس از انتشار سافاری ۱۰ به همراه macOS Sierra این سیاست در قبال تمام پلاگین‌ها به اجرا گذاشته خواهد شد. وی در این خصوص گفت:

در وب‌سایت‌هایی که محتوای خود را در دو حالت فلش و HTML5 ارائه می‌کنند، کاربران سافاری بصورت پیش فرض محتوای مورد نظر را بصورت HTML5 مشاهده خواهند کرد. این موضوع باعث خواهد شد تا عملکرد مک و قدرت باتری‌دهی آن به مراتب بهبود یابد.

در بسیاری از وب‌سایت‌هایی که محتوای خود را تنها بصورت فلش در اختیار کاربران قرار داده و خبری از HTML5 نباشد، پیامی با مضمون فلش نصب نیست برای کاربر نمایش داده شده و لینکی برای دریافت و نصب فلش وی را هدایت می‌کند. پس از آنکه کاربر روی این لینک کلیک کرد، سافاری به کاربر اطلاع می‌دهد که فلش نصب شده و دو گزینه را در اختیار کاربر برای انتخاب قرار می‌دهد؛ یکی از این گزینه‌ها فعال کردن فلش برای یکبار  در این وب‌سایت و دیگری برای دفعات بعدی که این وب‌سایت بازدید می‌شود، فعال می‌کند. سافاری بصورت پیش فرض فعال شدن فلش برای یک‌بار را در نظر دارد. این موضوع در مورد سایر پلاگین‌ها نیز صادق است.

گوگل نیز سیاست مشابهی را در قبال فلش برای مرورگر کروم در نظر می‌گیرد. غول جستجو جزو ۱۰ وب‌سایت پربازدید است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به یوتیوب، فیسبوک و شمار دیگری از وب‌سایت‌ها اشاره کرد، HTML5 را به عنوان پلاگین پیش فرض فعال می‌کند.

برای سایر وب‌سایت‌هایی که محتوای فلش دارند، یک پیغام برای کاربر نمایش داده می‌شود که طی آن کاربران می‌توانند اجرا یا عدم اجرای پلاگین فلش را انتخاب کنند.

در سال‌های اخیر کمپانی‌هایی نظیر اپل، گوگل و مایکروسافت استفاده از HTML5 را به عنوان خط مشی خود انتخاب کرده و از آن پشتیبانی می‌کنند، چراکه استفاده از HTML5 مصرف پایین باتری و همچنین زمان پایین برای لود شدن را تضمین می‌کند. فلش زمانی یکی از بهترین انتخاب‌ها به منظور نمایش محتوا در فضای وب بود، هرچند تاکنون حمله‌های متعددی از طریق نقاط آسیب پذیر فلش متوجه وب‌سایت‌ها و کاربران شده است.

با توجه به کنار گذاشتن گسترده‌ی فلش، اَدوبی نیز از این موضوع آگاه شده و اعلام کرده که در ماه نوامبر ابزار جدیدی را برای توسعه‌ی محتوای HTML5 راهی بازار خواهد کرد، هرچند این کمپانی همچنان به پشتیبانی از فلش ادامه خواهد داد.

در حال حاضر اپل نسخه‌ی بتای سافاری ۱۰ را برای کاربران منتشر کرده است. نسخه‌ی نهایی این مرورگر اواخر تابستان سال جاری میلادی برای کاربران سیستم عامل macOS Sierra، Yosemite و El Captain در دسترس خواهد بود.

نظر شما در مورد سیاست جدید اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات