مرسدس بنز: پیشرانه‌های احتراق داخلی تا آینده‌ دور نیز کاربری خواهند داشت

سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مرسدس بنز انتظار دارد که پیشرانه‌های احتراق داخلی، به رغم فشارهای سنگین از سوی وسایل نقلیه‌ی تمام‌الکتریکی و همچنین پیل‌های سوختی، برای دهه‌های آینده نیز همچنان در صدر پیشرانه‌های استفاده شده روی خودروها باقی بمانند.
تبلیغات

برنهارد هایل، رئیس بخش انتقال قدرت در دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) در گفتگو با پایگاه کارادوایس در روز فناوری مرسدس بنز در اشتوتگارت هفته‌ی گذشته گفت که هنوز هم پتانسیل بسیاری برای بهبود پیشرانه‌های احتراق داخلی (ICE) وجود دارد:

 ما هرگز به زمانی نخواهیم رسید که در آن دیگر هیچ ایده‌ای برای بهبود بهره‌وری یا رفتارهای NVH یا راحتی یا هر چیز دیگری در رابطه‌ با پیشرانه‌های احتراق داخلی نداشته باشیم.

وی در صحبت‌های خود هنگام پرده‌برداری از پیشرانه‌ی دیزل OM654 که در سری جدید E کلاس به کار گرفته خواهد شد، تصریح کرد که ایجاد بهبود در این پیشرانه‌ها هنوز هم امکان‌پذیر است.

بنابراین حتی با داشتن این پیشرانه‌ی جدید و توسعه‌ی آن، باز هم بسیاری از ایده‌های جدید در بخش مهندسی در مورد چگونگی بهبود در طراحی و تجدید نظرهای بعدی وجود دارد. ادعا نمی‌کنم که می‌خواهیم اصول اصلی پیشرانه‌ها را مورد طراحی مجدد قرار دهیم؛ اما ما روز به روز تجربه‌های جدیدی در این زمینه را بدست می‌آوریم.

بر پایه‌ی گفته‌های هایل، هنوز هم سرمایه‌گذاری در فناوری پیشرانه‌های احتراق داخلی بسیار معقول و توجیه‌پذیر است؛ حتی اگر چنین به نظر برسد که پتانسیل خودروهای الکتریکی و خودروهای پلاگین برای استفاده در آینده به طور قابل توجهی در حال افزایش است، باز هم اهمیت پیشرانه‌های احتراق داخلی پابرجا خواهد بود. وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود چنین گفت:

ما با وضعیتی روبرو هستیم که در آن قوانینی برای همه‌ی فناوری‌های مرتبط با CO2 وجود دارد. باید در آینده بتوانیم از مقررات محدودکننده و تنظیم‌کننده در این زمینه پیروی کنیم و خودمان را با مقادیر متوسط آن‌ها سازگار کنیم. مسلما همه‌ی این برنامه‌ها پرهزینه خواهد بود. اما شما به خوبی آگاه هستید که هزینه‌های خودروهای تمام‌الکتریکی و پلاگین‌های امروزی تا به امروز چقدر بوده‌اند. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که انجام اقدامات متعارف در پیشرانه‌های سنتی در مقایسه با هزینه‌های امروزی خودروهای الکتریکی به نسبت کارآمد و دارای صرفه‌ی اقتصادی نیز هستند.اگر شما یک نسبت در اختیار داشته باشید که نشان‌دهنده‌ی یورو به ازای هر گرم CO2 باشد. با اندکی تامل می‌توان دریافت که هنوز هم سرمایه‌گذاری در پیشرانه‌‌های سنتی بسیار جالب است.
مرسدس بنز  2015

 تا هنگامی که موتورهای احتراق داخلی به کتاب‌های تاریخی ملحق شوند هنوز زمان بسیار زیادی مانده است. هایل در این مورد گفت:

من شخصا معتقدم که، به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار داشت که ما در آینده‌ی نزدیک دیگر شاهد استفاده از پیشرانه‌های احتراق داخلی نباشیم. چون این مقوله به مقدار زیادی وابسته به موارد استفاده است.‌ ممکن است به نظر برسد که در جوامع شهری، درصد وسایل نقلیه‌ی برقی در حال افزایش است. از سوی دیگر، شاید در مناطق روستایی و در کشورهایی که کمتر توسعه یافته‌اند، طبیعتا تعداد بسیار زیادی از این کشورها وجود دارد، قطعا روند کاربرد موتورهای احتراق داخلی را ادامه خواهیم داد. پیشرانه‌های احتراق از نقطه نظر جهانی در دسته‌ی بدترین و مضرترین منابع کربن دی‌اکسید قرار ندارد.

دایملر به زودی کارگذاری فیلترهای ذرات را روی وسایل نقلیه‌ی بنزینی خود آغاز خواهد کرد. تفاوت بین بهره‌وری بنزین و دیزل در میزان انتشار گاز CO2 در آینده احتمالا کمتر خواهد شد. با این حال هایل باور دارد که پیشرانه‌های دیزلی به عنوان انتخابی کارامدتر باقی خواهند ماند. هایل همچنین اظهار کرد که:

در حال حاضر ما به پیشرفت بسیاری در زمینه‌ی پیشرانه‌های بنزینی دست یافته‌ایم و در این مورد هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. اما با این حال افراد شاغل در حوزه‌ی دیزل نیز بیکار نمانده‌اند و آن‌ها نیز به پیشرفت‌های زیادی رسیده‌اند.اگر شما در نظر داشته باشید که پیشرانه‌ی به کار رفته در بنز کلاس E دارای آلایندگی CO2 به مقدار ۱۰۲ گرم‌ بر کیلومتر باشد، به سختی خواهید توانست پیشرانه‌ای بنزینی با همان مقدار CO2 را پیدا کنید. پس شما در یک پیشرانه‌ی بنزینی باید روی بسیاری از فناوری‌ها سرمایه‌گذاری کنید که این موضوع باعث می‌شود تا ما نتوانیم پیشرانه‌های ارزانی تولید کنیم.

مرسدس بنز طی سال های آینده مبلغی به میزان ۱۴.۵ میلیارد یورو را به تحقیق و توسعه اختصاص خواهد داد. گفتنی است که بیش از نیمی از این مبلغ برای جریان فناوری‌های سبز صرف می‌شود. هر چند که این شرکت اذعان می‌کند، بازگشت سرمایه گذاری در فناوری‌های سبز، بیش از هر چیز دیگری به خریداران بستگی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات