ویژگی هایی که iOS 10 از اندروید الهام گرفته است

سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل در WWDC 2016 از iOS 10 رونمایی کرد. این نسخه جدید شامل ویژگی‌ها و امکانات جدیدی است که برخی از آن‌ها را قبلا در اندروید دیده بودیم. در این مطلب قصد داریم امکانات جدید iOS 10 که پیش‌تر در اندروید ارائه شده‌اند را مرور کنیم. در ادامه با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

در جریان کنغرانس WWDC امسال، اپل از iOS 10 به عنوان بزرگترین نسخه این سیستم‌عامل یاد کرد. جای هیچ شکی نیست که ویژگی‌های جدید بسیار زیادی برای این نسخه از iOS در نظر گرفته شده است. از آنجا که بسیاری از شما ممکن است نطق اصلی کنفرانس یاد شده را نشنیده باشید، ما در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ها و امکاناتی که اپل تصمیم گرفته در iOS 10 بگنجاند و آن‌ها را در واقع از اندروید الهام گرفته، به شما معرفی کنیم.

رابط کاربری جدید صفحه قفل

new lock ui

iOS 10 مزین به یک صفحه قفل جدید شده است. در کنار ویژگی‌های کنترلی 3D Touch، در صفحه قفل حالا شبیه به آنچه در اندروید قبلا دیده‌ایم، یک ظاهر کارت مانند را خواهید دید. سوایپ کردن این کارت‌ها به سمت راست، یک بخش جدید و اختصاصی برای ویجت باز خواهد کرد، که در اندروید هم نمونه‌اش را پیش از این بودیم، هر چند که این قابلیت از اندروید حذف شد، اما دلیل اصلی حذف این ویژگی احتمال این بوده که افراد زیادی از آن استفاده نمی‌کردند.

امکان پاک کردن همه نوتیفیکیشن‌‌ها

اپل نیز امکان حذف همه نوتیفیکیشن‌ها را به iOS 10 اضافه کرده است. اینکه چنین قابلیتی تا کنون در سیستم‌عامل یاد شده وجود نداشته کمی عجیب به نظر می‌رسد. این ویژگی تقریبا از نسخه‌های اولیه اندروید در آن وجود داشته است.

آماده‌ به کار شدن دستگاه با برداشتن آن

Raise to wake یک قابلیت جدید در iOS 10 است که بدون نیاز به فشردن دکمه و تنها با برداشتن دستگاه صفحه‌نمایش آن را روشن و آماده بکار خواهد کرد. این قابلیت از زمان معرفی اندروید آبنبات چوبی به سیستم‌عامل موبایلی گوگل اضافه شده بود که در واقع یک قابلیت بسیار عالی برای بررسی نوتیفیکیشن‌ها نیز محسوب می‌شود.

دسترسی توسعه‌دهندگان به سیری

با فراهم شدن امکان استفاده از سیری توسط توسعه‌دهندگان، کاربران احتمالا به زودی می‌توانند با بیان جملاتی مثل Send a WeChat اقدام به تعامل با اپلیکیشن‌های مختلف کنند. استفاده از API های دستیار صوتی اپل، باعث می‌شود که اپلیکیشن‌های شخص ثالثی چون Slack و WhatsApp نیز بتوانند از آن بهره ببرند. در نتیجه امکان استفاده از سیری در  هنگام مطالعه با دستگاه، مشاهده تصاویر و جستجو آن‌ها، و حتی پرداخت‌ها فراهم می‌شود. اما گوگل از آوریل سال گذشته امکان استفاده از دستیار شخصی خود را در اپلیکیشن‌ّهای شخص ثالث فراهم کرده‌ بود.

تایپ سریع هوشمند

QuickType

تایپ سریع هوشمند اپل نیز از جمله دیگر ویژگی‌های جدید iOS 10 است. کیبورد اپل با یادگیری عمیق می‌تواند پیشنهاد‌های هوشمندانه‌تری را بر اساس متونی که شما نوشته‌اید ارائه دهد. این یعنی اگر شخصی از شما موقعیت مکانی‌تان را بپرسد، عبارت ٰsend your location را مشاهده خواهید کرد. پیشنهادات مرتبط با موقعیت مکانی را پیش از این در اپلیکیشن هنگ‌اوت گوگل دیده‌ایم. علاوه بر این مدتی قبل هم گوگل اپلیکیشن جدید Allo را معرفی کرد که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته قابلیت‌های هوشمندانه‌ای را در هنگام نوشتن پیام‌ها در اختیار کاربران قرار دهد.

اپلیکیشن Photo با قابلیت تشخیص چهره

اپلیکیشن جدید Photos در iOS 10 حال از قابلیت تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند که جستجوی تصاویر افراد را بر اساس نام آن‌ها آسان‌تر می‌کند. همین ویژگی را پیش‌تر در Google Photos دیده بودیم. این اپلیکیشن همچنین می‌تواند اشیاء مختلف را در تصاویر شناسایی کند. اپل هنچنین از هوش مصنوعی پیشرفته‌ای استفاده کرده تا موارد مرتبط با شما را بیابد و با ترکیب آن‌ها ویدیو و آلبوم‌هایی را ایجاد کند که می‌توانید براحتی نسبت به اشتراک گذاری آن‌ها اقدام کنید. مجددا این قابلیت را نیز در Google Photos دیده بودیم. علاوه بر این سرویس گوگل امکان ذخیره تصاویر را با کیفیت بسیار بالا در فضای ابری فراهم کرده است.

سرویس نقشه‌ها و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث

A more open Apple Maps

سرویس نقشه‌های اپل نیز تقریبا به طور کامل در iOS 10 بازطراحی شده است. حال در این سرویس پیشنهاداتی ارائه می‌شود و ویژگی‌های دیگری مثلا فیلتر کردن رستوران‌ها بر اساس نوع غذا در آن اضافه شده است. اطلاعات ناوبری مهم نیز از طریق سرویس‌ نقشه‌های اپل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و به صورت کاملا پویا بر اساس مسیر شما برزورسانی می‌شود. علاوه بر این امکان بررسی وضعیت چندین جاده دیگر علاوه بر مسیر کنونی شما وجود دارد. این ویژگی از حدود سه سال قبل در سرویس Google Maps و هنگامی که گوگل Waze را خریداری کرد ارائه شد.

بزرگترین تغییر در بخش نقشه‌های اپل، امکان دسترسی توسعه‌دهندگان شخص ثالث به امکانات این سرویس است. با پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث، کاربران می‌توانند با استفاده از Extensions نسبت به جستجوی رستوران‌های نزدیک اقدام کنید. همچنین امکان رزرو کردن رستوران مورد علاقه‌تان با استفاده از OpenTable به سرویس‌ نقشه‌های اپل اضافه شده است.

هوشمندتر شدن اپلیکیشن تلفن

Smarter Phone app

ویژگی‌ّهای جدیدی به اپلیکیشن تلفن در iOS 10 اضافه شده است. با اضافه شدن امکان رونوشت برداری از voice mail و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث، حال این بخش امکانات بسیار بیشتری را نسبت به نسخه‌های قبلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درحالیکه پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث در صورتی که برای اعلام تماس‌های اسپم و مواردی از این قبیل کاربردی به نظر می‌رسد، اما اپلیکیشن تلفن پیشفرض گوگل نیز مجهز به کالر‌آی‌دی مخصوص کسب‌و‌کارها بوده و از Google Voice استفاده می‌کند. بنابراین چنین امکانی را پیش تر از طرف گوگل دیده بودیم و حال شاهد ارائه آن در iOS 10 هستیم.

تغییرات iMessages

iMessage

اپلیکیشن iOS 10 نیز تغییراتی داشته است. از امکانات جدید این اپلیکیشن می‌توان به امکان درج ویدیو‌ها و پیشبینی ایموجی‌ها اشاره کرد. TapBack و پیام‌های دستنویس نیز از جمله دیگر ویژگی‌های جدید آی‌مسیج است. این اپلیکیشن نیز هم اکنون از اپ‌های شخص ثالث پشتیبانی می‌کند اما همین ویژگی‌ها کمی پیش‌تر در سرویس Allo گوگل نیز معرفی شدند. با اضافه شدن ویژگی‌های جدید در iMessages حالا اپل هم قصد دارد تا یک تجربه کاربری بهتر از قبل را برای کاربران خود فراهم آورد.

امکان حذف اپلیکیشن‌های پیشفرض

این ویژگی هنوز معرفی نشده، اما کاربران امکان حذف اپلیکیشن‌های پیشفرض را در iOS 10 تجربه کرده‌اند. البته همه اپلیکیشن‌ها تا به این لحظه شامل این ویژگی نمی‌شوند. اپلیکیشن‌ پیامرسانی و تلفن از جمله موادری هستند که امکان حذف آن‌ها وجود ندارد. اما امکان حذف کامل اپلیکیشن‌های دیگری مثل اپ یادداشت و مدیریت ایمیل به iOS 10 اضافه شده است. تفاوت گوگل و اپل در این زمینه به روش حذف اپلیکیشن‌ها بر می‌گردد. همچنین با توجه به تغییرات صورت گرفته گفته می‌شود که استفاده از یک اپلیکیشن شخص ثالث به جای اپلیکیشن‌های پیشفرض به iOS 10 اضافه شده اما این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است.

گوگل چندی پیش امکان حذف اپلیکیشن‌های پیشفرض نظیر Play Books، Play Games و Newsstand را فراهم کرده ولی با این وجود برخی از تولیدکنندگان امکان حذف یکسری از اپ‌های پیشفرض را به روش معمول ارائه نمی‌دهند و کاربران برای حذف آن‌ها باید از راه‌های دیگری استفاده کنند. 

نظر شما  در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات