سیتروئن در حال توسعه سیستم تعلیق هیدرولیکی جدیدی است
اگر تاکنون تجربهی سواری در خودروهای سیتروئن مجهز به سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک را نداشتهاید، قطعا طعم سواری راحت را نچشیدهاید. سیستم تعلیق سیتروئن تراکشن آوانت ۱۹۵۴ که قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز به همراه داشت، تمام ناهمواریهای جاده را بدون ایجاد حالتی مانند قایقها، جذب میکرد. ترکیب سیستم تعلیق پیشرفته و صندلیهای راحت، محصولات سیتروئن را به یکی از بهترین گزینههای موجود برای لذت بردن از سواری راحت تبدیل کرده بود.
متاسفانه چند سال پیش، سیتروئن سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک را کنار گذاشت و توسعهی این تکنولوژی ۶۰ ساله را متوقف کرد. اما این شرکت با سابقهی فرانسوی در حال حاضر مشغول به توسعهی سیستم تعلیق جدیدی است که در خودروی مفهومی «راحتی پیشرفته» به نمایش درآمده است.
خودروی مفهومی راحتی پیشرفته تکنولوژیهای نوین زیادی از سیتروئن را با خود به همراه دارد. اما سیستم تعلیق این خودرو نقطهی قوت آن است. این سیستم تعلیق از دمپرهای پیشرفتهای بهره میبرد که از دو استاپ هیدرولیکی به جای یک استاپ مکانیکی در نمونهای متداول، برای کنترل حرکتهای ارتجاعی بهره میبرد. سیتروئن در رابطه با نوآوری جدید خود گفت:
برخلاف استاپهای مکانیکی متداول که نیرو را جذب و مقداری از آن را مجددا باز میگردانند، بالشتکهای هیدرولیکی جدید سیتروئن نیرو را به طور کامل جذب و آن را دفع میکنند و بدین ترتیب شاهد بازگشت مجدد نیروی جذب شده در مرحلهی باز شده دمپر و فنر پس از فشردهسازی آنها نخواهیم بود.
قطعا صحبتهای ستروئن ادعای بزرگی است اما اخیرا یکی از رانندگان نشریه اتوکار پس از بررسی نسل جدید C4 کاکتوس که به همین دمپرها مجهز است، گفتههای سیتروئن را تایید و تجربهی رانندگی با C4 را فوقالعاده توصیف کرد. استیو کراپلی، کارشناس نشریه اتوکار در این خصوص گفت:
سیستم تعلیق جدید سیتروئن به طور شگفت آوری نرم و بیصدا کار میکرد. با وجود سطوح ناهموار جاده، ما هیچگونه ضربه و لرزشی را تجربه نکردیم.
خودروی مفهومی «راحتی پیشرفته» علاوه بر سیستم تعلیق جدید خود، تکنولوژیهای نوین دیگری نیز به همراه دارد که میتوان به پروسهی جدید ساخت بدنه اشاره کرد که در آن از چسبهای پیشرفته در کنار عملیات جوشکاری استفاده شده است تا لرزش و صدای کابین را بیش از پیش کاهش دهند.
سیتروئن به واسطهی سیستم تعلیق جدید خود قول سواری راحتی در حد خودروهای برند DS را داد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که نقطهی قوت راهکار جدید سیتروئن قیمت پایین آن است. بدین ترتیب این شرکت باسابقهی فرانسوی قادر خواهد بود تا تجربهی سواری خودروهای لوکس DS را به انواع ارزانتر و اقتصادی سیتروئن بیاورد.
بازگشت سیتروئن به عرصهی ارایه و معرفی فناوریهای پیشرفته، بسیار خوشحال کننده است. قطعا در صورت بازگشت این شرکت به دوران با شکوه گذشتهی خود، دنیای خودرو تغییرات گستردهای را به خود خواهد دید.
نظرات