رشد بازار سنسور دوربین گوشی‌ های هوشمند و افزایش ۳۰ درصدی درآمد سونی

یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمارهای جدید حاکی است که به موجب پیشرفت‌های صورت گرفته در گوشی‌های هوشمند و لزوم بروزرسانی سنسورهای مورد استفاده در دوربین این محصولات، ارزش بازار سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۸.۸ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. حال سونی نیز به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی در این حوزه، با رشد درآمد ۳۱ درصدی روبرو خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این روزها نسل جدید تمام گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار، با بروزرسانی‌های گسترده‌ای همراه می‌شوند که از جمله‌ی این بروزرسانی‌ها می‌توان به تغییرات در دوربین گوشی‌های هوشمند و بگارگیری فناوری‌های جدید اشاره کرد. از این‌رو در سال‌های آینده تجارت سنسور‌های دوربین مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند با رشد خوبی همراه خواهند شد. براساس گزارش Yole Development، انتظار می‌رود صنعت تولید سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند در پنج سال آینده شاهد رشد چشمگیری باشد، بطوریکه ارزش بازار این حوزه در سال ۲۰۲۱ میلادی به بیش از ۱۸.۸ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد که در اثر رشدی ۱۰.۴ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ است.

سونی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سنسور دوربین مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، بیشترین نفع را از این موضوع خواهد برد. براساس برآوردهای صورت گرفته درآمد سونی از فروش سنسور دوربین در مقایسه با سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۱ درصد افزایش داشته و از ۲.۸ میلیارد دلار به بیش از ۳.۶ میلیارد دلار خواهد رسید. سونی در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد از بازار را در اختیار دارد، حال آنکه وجود مشکلات در سایر قسمت‌های کمپانی، اجازه خودنمایی برای نمایش فروغ بخش تولید سنسور را آنچنان که باید به سونی نداده است.

افزایش درآمد سونی از سنسورهای دوربین هوشمند

از جمله‌ی سایر تولیدکنندگان سنسور مورد استفاده در دوربین گوشی‌های هوشمند باید به پاناسونیک و On Semiconductor اشاره کرد که رشد ۳۸ و ۲۱ درصدی را در سال جاری میلادی تجربه خواهند کرد. در این بین رشد فروش کمپانی SK Hynix نیز بین سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد. این اتفاق پس از آن افتاده که کمپانی مورد اشاره با تغییر سیاست‌های خود روی بالا بردن رزولوشن سنسورهای مورد استفاده در دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند که تبدیل به ترند بازار شده، تمرکز کرده است. از جمله‌ی بازیگران اصلی تولید سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند باید به سامسونگ، آمنی ویژن و توشیبا اشاره کرد که رشد چندانی را در سال ۲۰۱۵ به خود ندیده‌اند، البته کمپانی‌های Canon، STMicroelectronics و Galaxycore در سال گذشته‌ی میلادی با کاهش درآمد مواجه شده‌اند. در حالت کلی درآمد حاصل از فروش سنسور مورد استفاده در دوربین گوشی‌های هوشمند بین سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بیش از ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده که رقمی بالغ بر ۶.۷ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

متخصصان حوزه‌ی فناوری دلیل افزایش درآمد و فروش سنسور‌های دوربین مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند را در دو عامل خلاصه کرده‌اند. اولین عامل استفاده از فناوری Backside Illumination در تولید سنسور‌ها است که قابلیت‌های متنوعی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. استفاده از سنسور‌های BSI علاوه بر ایجاد امکانی برای افزایش رزولوشن دوربین، باعث می‌شود تا فناوری‌هایی نظیر فوکوس خودکار و تعبیه لرزشگیر اپتیکال در گوشی‌های هوشمند نیز به سهولت انجام شود. عامل دوم برای افزایش درآمد بخش تولید سنسور گوشی‌های هوشمند، آغاز ترند جدید در این حوزه برای استفاده از دوربین‌های مجهز به لنز دوگانه است.

تکنولوژی جدید سنسور دوربین

استفاده از فناوری دوربین‌های مجهز به لنز دوگانه هنوز در ابتدای راه قرار دارد، اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد افزایش استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند و بطور کلی گجت‌های موبایل باشیم. در حال حاضر سنسور‌های مجهز به لنز دوگانه تنها در کاربردهای محدودی نظیر عکاسی به کار گرفته می‌شوند حال آنکه باید در آینده شاهد عرضه‌ی محصولاتی با قابلیت‌های بیشتر مبتنی بر فناوری‌هایی نظیر تانگوی گوگل با قابلیت درک محیط سه بعدی باشیم.

علاوه بر اضافه شدن قابلیت‌های جدید به دلیل استفاده از سنسور‌های مجهز به دوربین دوگانه، انتظار می‌رود قابلیت ثبت تصاویر در محیط‌های کم نور توسط این گجت‌ها نیز بیش از پیش بهبود پیدا کند. یکی از نقاط ضعف دوربین گوشی‌های هوشمند توانایی پایین این محصولات برای ثبت تصاویری با کیفیت بالا در محیط‌های کم نور است. البته برای رشد بیشتر استفاده از دوربین‌های مجهز به لنز دوگانه، باید بازیگران اصلی دنیای گوشی‌های هوشمند که شامل سامسونگ و اپل است، این فناوری را در محصولات خود راهی بازار کنند.

استفاده از سنسور دوربین در صنایع خودروسازی

علاوه بر استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند که به عنوان عاملی برای افزایش درآمد در این حوزه مطرح است، ظهور حوزه‌های جدید را نیز باید در افزایش درآمد دخیل دانست. برای مثال می‌توان به صنایع خودروسازی و بالاخص خودروهای هوشمند، پهپاد، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اشاره کرد که بازارهای جدیدی را برای تولیدکنندگان سنسور دوربین ایجاد کرده‌اند. برای مثال درآمد حاصل از فروش سنسور دوربین در صنایع خودروسازی با رشد سالانه‌ی ۲۳ درصدی از ۲۷۹ میلیون دلار به بیش از ۵۳۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

البته باید به این نکته اشاره کرده که پیشرفت شانه به شانه‌ی حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند در کنار واقعیت مجازی می‌تواند درهای جدیدی را برای بهبود وضعیت سنسورها و در نتیجه افزایش درآمد در این حوزه ایجاد کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات