تماشا کنید: موفقیت هوش مصنوعی گوگل در بازی رایانه ای پس از اضافه شدن کنجکاوی به آن

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
متخصصان DeepMind موفق شده‌اند احساس ناشی از رفع کنجکاوی را در هوش مصنوعی شبیه‌سازی کنند.
تبلیغات

توسعه‌ی هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به یکی از ترندهای اصلی در میان کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری تبدیل شده است. ایجاد حس کنجکاوی در هوش مصنوعی برای پیشرفت هر چه بیشتر یکی از مواردی است که اهمیت بسیار بالایی دارد، حال آنکه متخصصان DeepMind موفق شده‌اند احساس ناشی از رفع کنجکاوی را در هوش مصنوعی شبیه سازی کنند. با زومیت همراه باشید.

وجود حس کنجکاوی در انسان یکی از عوامل اصلی پیشرفت هوش در انسان‌ها است، چراکه تمایل برای دریافت اطلاعات جدید منجر به یادگیری می‌شود و نهایتا انسان برای دریافتن دلایل مسائل مختلف موجود در پیرامونش، موارد دیگری را نیز یاد گرفته و در نتیجه دانش پیشرفت می‌کند. این موضوع در هوش مصنوعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، بطوری که هوش مصنوعی مجهز به فاکتور کنجکاوی می‌تواند پیشرفت بسیار خوبی را تجربه کند.

همانطور که در ویدیوی قرار گرفته در پایین مطلب نیز مشاهده می‌کنید، هوش مصنوعی DeepMind گوگل در حال انجام بازی Montezuma's Revenge مخصوص کنسول آتاری است. برخلاف بسیاری از موارد پیشین نمایش داده شده، هوش مصنوعی DeepMind گوگل از اطلاعات بسیار کمی در مورد بازی برخوردار است و داده‌های خود را از طریق تماشای مانیتور و فشردن کلید‌های کنترلر بازی دریافت می‌کند. گوگل در فوریه سال جاری نسخه‌ی اولیه‌ای از هوش مصنوعی خود را منتشر کرد که در زمان انجام بازی Montezuma's Revenge موفق نشد حتی یک امتیاز به دست بیاورد. اما همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده می‌کنید، هوش مصنوعی DeepMind قادر است تا بصورت یک بازیکن خوب این بازی را اجرا کرده و مراحل را پشت سر بگذارد؛ علت اصلی پیشرفت در هوش مصنوعی گوگل را باید در اضافه کردن کنجکاوی خواند.

کنجکاوی مفهومی است که در صورت اضافه کردن وجهه‌ی صنعتی و علمی به آن، می‌توان از آن با عنوان انگیزه‌ی درونی اسم برد. به بیان بهتر با ایجاد یک سیستم جایزه دهی درونی در هوش مصنوعی، می‌توان حس رضایت ناشی از رسیدن به پاسخ در انسان‌ها را شبیه‌سازی کرد. محققان دیپ‌میاند گوگل با اتصال جایزه‌های دریافت شده در اثر حل مسائل و حرکت روبه جلو، باعث ایجاد حس کنجکاوی در این سیستم می‌شوند.

هرچند بکارگیری این سیستم باعث شده تا هوش مصنوعی مورد استفاده پیشرفت بسیار خوبی را تجربه کرده و برای رسیدن به جایزه، عملکرد بسیار بهینه‌تری داشته باشد، اما نباید این نکته را از یاد برد که یک بازی رایانه‌ای با دنیای واقعی تفاوت دارد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات