۱۵ گوشی هوشمند برتر تاریخ

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
بازار گوشی‌های هوشمند یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دنیا است. گوشی‌های هوشمند هر روز پیشرفت‌های جدیدی می‌کنند و با امکانات بیشتری عرضه می‌شوند. گوشی‌های مختلفی به پیشرفت این صنعت کمک کرده‌اند. در این مقاله شما را با ۱۵ گوشی برتر تاریخ صنعت گوشی‌های هوشمند آشنا می‌کنیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امروزه گوشی‌های هوشمند به پردازنده‌های بسیار قدرتمند مجهز شده‌اند، دوربین‌های با‌کیفیتی دارند و صفحه نمایش‌های کواد اچ‌دی و فول اچ‌دی را در اختیار کاربر می‌گذارند. این گوشی‌ها از تکنولوژی 4G LTE بهره می‌برند که در بسیاری موارد سریع‌تر از شبکه‌های اینترنت خانگی است. اما مهم این است که قدردان این امکانات باشیم و بدانیم که چگونه صنعت گوشی‌های هوشمند به این سطح بالا رسیده است. بر اساس اطلاعات موجود و ویژگی‌های مختلف گوشی‌های هوشمند، در این مقاله شما را با ۱۵ گوشی برتر تاریخ این صنعت آشنا می‌‌کنیم.

Handspring Treo 180 (سال ساخت ۲۰۰۲)

smartphone

قبل از عرضه  گوشی Handspring Treo 180 به بازار، گوشی‌های هوشمند، دستیاران دیجیتالی شخصی (PDA) بزرگی بودند که شما را مجبور می‌‌کردند راحتی را فدای تطبیق پذیری و همه‌کاره‌بودن کنید. این دستگاه که از سیستم عامل پالم بهره می‌برد، این شرایط را تغییر داد. این وسیله با اندازه ۰.۷ اینچ وزن ۵.۲ اونسی (147 گرم) داشت. این گوشی مربوط به پیش از عرضه صفحه نمایش‌های لمسی خازنی بود و برای ارتباط با دستگاه نیاز به قلم تلسکوپی بود. طراحی تاشو این گوشی به کاربر اجازه می‌داد که به راحتی متوجه شود چه کسی تماس می‌گیرد و همچنین دکمه چرخان کنار گوشی امکان جهت‌یابی ساده را می‌داد. یک سال بعد از عرضه این گوشی، پالم کمپانی سازنده آن را تصاحب کرد و در ادامه گوشی رنگی (Treo 270) و گوشی 3G (Treo 300) را عرضه کرد.

Motorola Droid (سال ساخت ۲۰۰۹)

smartphone

گوشی موتورولا دروید در واقع اولین گوشی هوشمندی بود که اندروید را وارد رقابت در صنعت موبایل کرد. این گوشی از یک کیبورد فیزیکی برای تایپ سریع و صفحه بزرگ (در زمان خود) ۳.۷ اینچی با رزولوشن ۸۵۴×۴۸۰ پیکسل بهره می‌برد. سیستم عامل اندروید ۲.۰ زیبا و تمیز بود و به کاربران این امکان را می‌داد که با یک ضربه به صفحه گوشی، تماس بگیرند، پیامک بزنند و ایمیل خود را چک کنند. پردازنده ۵۵۰ مگا‌هرتز Arm Cortex A8  در کنار ۲۵۶ مگا‌بایت رم در این گوشی قرار داشت. دوربین اصلی این گوشی ۵ مگا‌پیکسل بود. موتورولا دروید وسیله‌ای قدرتمند در زمینه مولتی تسکینگ بود.

Apple iPhone (سال ساخت ۲۰۰۷)

smartphone

استیو جابز در زمان معرفی آیفون اعلام کرد که این گوشی ۵ سال از زمان خود جلو‌تر است. این زمان دقیق نبود اما این گوشی واقعاً انقلابی بود. کاربران برای اولین بار توانستند از تکنولوژی مولتی تاچ (لمس همزمان) استفاده کنند و یک گوشی، یک آیپاد عریض و یک دستگاه عالی برای استفاده از اینترنت را همزمان در یک وسیله داشته باشند.

بسیاری از نو‌آوری‌های آیفون همچنان در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند مانند کشیدن انگشت روی صفحه برای تغییر عکس و بزرگ‌نمایی روی عکس و وب‌سایت‌ها با کشیدن دو انگشت روی صفحه. آیفون اولین گوشی هوشمند نبود اما راه این صنعت را دوباره تعریف کرد و تغییر داد.

Kyocera QCP 6035 (سال ساخت ۲۰۰۱)

smartphone

قبل از اینکه بسیاری از مردم با واژه گوشی هوشمند آشنا شوند، گوشی Kyocera QCP 6035 تمام این صنعت را به دنبال خود کشید. این گوشی که نسخه جدید گوشی‌های کوالکام pdQ و pdQ2 بود، یک گوشی تاشو ۷.۳ اونسی ( ۲۰۶ گرم) بود که در صفحه نمایش خود قسمتی داشت که با استفاده از قلم مخصوص می‌توانستید در آن متن بنویسید. همچنین با استفاده از دکمه چرخان کنار گوشی می‌توانستید با گوشی کار کنید. پردازنده ۲۰ مگا‌هرتز دراگون بال EZ قدرت پردازشی این گوشی را تأمین می‌کرد. گوشی QCP 6035 به کاربر اجازه می‌داد که از طریق مرورگر Eudora وبگردی کند (با سرعت ۱۴.۴کیلو‌بیت در ثانیه)، ایمیل خود را چک کند و از برنامه‌های دیگری مانند Mapquest و eTrade استفاده کند. این گوشی در زمان خود بسیار پیشرفته بود.

Audiovox PPc 6700 (سال ساخت ۲۰۰۵)

smartphone

گوشی Audiovox Ppc 6700 به اندازه کافی قدرتمند بود تا کاربر بتواند تلویزیون را روی صفحه ۲.۸ اینچی آن مشاهده کند. این گوشی با سیستم عامل ویندوز موبایل ۵ عرضه شد و همه چیز داشت. کیبورد ، پشتیبانی کامل از Outlook و دکمه‌های میان‌بر. پردازنده ۴۱۶ مگا‌هرتز اینتل کافی بود تا کاربر بتواند وبگردی کند، ایمیل خود را چک کند و کارهای دیگری را در شبکه اسپرینت انجام دهد.

Blackberry Curve 8300 (سال ساخت ۲۰۰۷)

smartphone

کیبورد گوشی بلک‌بری Curve 8300 بسیار عالی بود و با آن به راحتی می‌شد در ملاقات‌ها‌، مطالب گفته‌شده یادداشت برداشت. گوی یکپارچه مرکزی به کاربر کمک می‌کرد که در منوی گوشی حرکت کند و با استفاده از دکمه مخصوصی که بلک‌بری در این گوشی قرار داده بود، به راحتی می‌شد بین برنامه‌های مختلف جابجا شد. البته صفحه نمایش ۲.۵ اینچی با توجه به استاندارد‌های کنونی، به نظر کوچک می‌آید اما این گوشی واقعاً پیشرفت بزرگی برای کمپانی بلک‌بری بود.

Samsung Galaxy S3 (سال ساخت ۲۰۱۲)

smartphone

این گوشی با صفحه نمایش ۴.۸ اینچی و نو‌آوری‌های زیاد شرایط سامسونگ را در مقابل اپل تغییر داد. S Beam به کاربران این امکان را می‌داد که فایل‌های بزرگ را تنها با متصل‌کردن دو گوشی گلکسی اس ۳ به یکدیگر به راحتی انتقال داد. Smart Stay صفحه را با شناسایی چشم شما روشن نگه می‌داشت. بهترین ویژگی دوربین این بود که ۶ عکس متوالی می‌گرفت و به کاربر اجازه می‌داد بهترین را انتخاب کند. اگرچه صفحه نمایش کمی تیره بود اما گلکسی اس ۳ بسیاری ویژگی‌های نو‌آورانه را همراه با صفحه نمایش بزرگ سوپر آمولد در یک پکیج در اختیار کاربر می‌گذاشت.

Palm Treo 650 (سال ساخت ۲۰۰۵)

smartphone

مهم‌ترین ویژگی این گوشی دکمه‌های پنج‌گانه هدایت‌گر آن بود. این دکمه‌های راحت در زیر صفحه ۲.۵ اینچی با کیبورد این گوشی ترکیب شده و نسخه جدید Trio 600 را ساخته بود. این گوشی که توسط اسپرینت عرضه می‌شد، صفحه نمایش با‌کیفیت (۳۰۰×۳۰۰ پیکسل)‌، بلوتوث و پشتیبانی از Microsoft Exchange را در اختیار کاربر می‌گذاشت. پردازنده ۳۱۲ مگا‌هرتز اینتل در کنار مرورگر Blazer، تجربه وبگردی خوبی را برای کاربر فراهم می‌کرد. دوربین VGA این گوشی شفاف‌ترین عکس‌ها را نمی‌گرفت اما کیفیت خوبی داشت.

HTC Evo 4G (سال ساخت ۲۰۱۰)

smartphone

با استفاده از صفحه نمایش بزرگ ۴.۳ اینچ و پایه داخلی، این گوشی در واقع اولین گوشی هوشمند مدرن بود. این گوشی سرعت دانلود بالایی را در شبکه‌های وای‌فای داشت و از پردازنده ۱ گیگا‌هرتز اسنپدراگون بهره می‌برد. سال ۲۰۱۰، چت ویدئویی از طریق دوربین جلو و دوربین ۸ مگا‌‌پیکسل با قابلیت فیلمبرداری اچ‌دی، هر دو ویژگی‌های پیشرفته‌ای بودند. اگرچه عمر باتری این گوشی خوب نبود اما Evo 4G راه گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ را مشخص کرد.

T-Mobile Side‌kick (رنگی، سال ساخت ۲۰۰۳)

smartphone

گوشی Side‌kick در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و با طراحی خاص خود و خصوصاً کیبورد فوق‌العاده راحت، برای عاشقان پیامک‌زدن، گوشی مناسبی بود. نسخه جدید آن با نام Side‌kick 2 عرضه شد و علاوه بر اینکه صفحه نمایش آن رنگی بود، حافظه آن نیز دو برابر شده بود تا مخاطبان بیشتری را ذخیره کند. دسترسی ساده به مسنجر AOL و در ادامه دیگر مسنجر‌ها، باعث شد که این گوشی بین افراد معروف بسیار محبوب شود (حداقل تا زمانی که گوشی پاریس هیلتون در سال ۲۰۰۵ هک شد).

Motorola Droid RAZR Maxx (سال ساخت ۲۰۱۲)

smartphone

این گوشی تنها به یک دلیل جزو بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ است‌: عمر باتری. با استفاده از باتری قدرتمند ۳۳۰۰ میلی‌آمپر‌‌ساعتی این گوشی امکان ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه وبگردی را با استفاده از شبکه 4G LTE ورایزون فراهم کرد. البته تنها ویژگی‌های خوب این گوشی مربوط به باتری نیست. این گوشی طراحی زیبا و باریکی داشت، از صفحه نمایش ۴.۳ اینچ سوپر‌آمولد بهره می‌برد و اسپیکر‌های پر‌قدرتی داشت.

Palm Pre (سال ساخت ۲۰۰۹)

smartphone

اینکه اچ‌پی به طور کامل پالم را خراب کرد این قضیه را تغییر نمی‌دهد که گوشی پالم Pre یک گوشی انقلابی بود. رابط کاربری این گوشی بر اساس اشاره‌ها ساخته شده بود و با کمک آن به راحتی می‌شد با حرکت انگشت یک برنامه را بست یا آلارم گوشی را خاموش کرد . ویژگی Synergy نیز جلوتر از زمان خود بود و مخاطبان را برای شما لینک می‌کرد‌. اگرچه مکان کیبورد کمی محدود و عمر باتری کوتاه بود، اما در نهایت پالم Pre یک برنده بود. محدودیت دسترسی و اشتباهات بازاریابی و تبلیغات، چیزی را خراب کرد که می‌توانست رقیب جدید آیفون باشد.

Samsung BlackJack (سال ساخت ۲۰۰۶)

smartphone

برخی مواقع لازم است یک گوشی هوشمند از ویژگی‌هی گوشی دیگری بهره برده و امکانات آن را پیشرفت دهد و این همان کاری است که سامسونگ با گوشی خود کرد. گوشی بلک‌جک از سیستم عامل ویندوز موبایل ۵ استفاده می‌کرد. این گوشی مانند گوشی موتورولا Q یک گوشی با کیبورد QWERTY بود که به نسبت گوشی موتورولا، باریک‌تر و زیبا‌تر بود، عمر باتری بیشتری داشت و از بازی‌های جاوا پشتیبانی می‌کرد. ویژگی Quick Launcher نیز برای جابجایی بین برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها کارآمد بود.

Samsung Epic 4G (سال ساخت ۲۰۱۰)

smartphone

گوشی Epic 4G یکی از بهترین کیبورد‌های کشویی را داشت و از صفحه نمایش چشم‌نواز ۴ اینچی آمولد بهره می‌برد. این گوشی با عرضه در سال ۲۰۱۰ انتظارات از گوشی‌های هوشمند را بالا برد. پردازنده 1 مگا‌هرتز همینگبرد به این گوشی قدرت پردازشی بالایی داده بود و مودم 4G Wimax اتصال پر‌سرعت به اینترنت را ممکن می‌کرد. اگرچه دوربین ۵ مگا‌پیکسل این گوشی سریع نبود اما عکس‌های شفاف و با‌کیفیتی می‌گرفت و می‌توانست با کیفیت اچ‌دی فیلمبرداری کند. تمام این امکانات در یک پکیج ۵.۵ اونسی (۱۵۵ گرم) جمع‌آوری شده بود.

Nokia 9290 (سال ساخت ۲۰۰۲)

smartphone

این دستگاه نیمی گوشی و نیمی لپ‌تاپ بود. گوشی ۹۲۹۰ نسخه آمریکایی گوشی نوکیا ۹۲۱۰ بود. این گوشی از صفحه نمایش ۴.۳ × ۱.۴ اینچی استفاده می‌کرد و از کیبورد فیزیکی و آنتن جمع شونده بهره می‌برد. زمانی که این گوشی را می‌بستید، می‌توانستید از طریق صفحه کلید و صفحه نمایش ۱.۲×۰.۸ اینچی آن، تماس تلفنی بگیرید. این گوشی از سیستم عامل سیمبیان استفاده می‌کرد و دارای پردازنده قدرتمند ARM 9 و ۱۶ مگا‌بایت رم بود. این گوشی قابلیت پخش موسیقی و ویدئو داشت و از طریق آن می‌توانستید فایل‌های آفیس را ویرایش کنید. این گوشی ۸.۸ اونسی (۲۵۰ گرم) حقیقتاً سنگین بود اما ظاهر بسیار زیبا و سمبولیکی داشت.

در این مقاله شما را با فهرستی از بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ آشنا کردیم. برخی از این گوشی‌ها امروزه نیز بسیار معروف و شناخته‌شده هستند اما تعدادی از آن‌ها با وجود قدرت بالا و نو‌آوری‌های زیاد از یاد‌ها رفته‌اند. به نظر شما برترین گوشی هوشمند تاریخ کدامیک از گوشی‌هایی است که تاکنون دیده‌اید؟

قیمت موبایل، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های مختلف نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع برندهای گوشی در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات