OneCompute قابلیتی شبیه به کانتینیوم را برای اندروید به ارمغان می‌آورد

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
لنوو در جریان کنفرانس Tech World از نمونه‌ی اولیه OneCompute رونمایی کرد که با استفاده از آن می‌توان از گوشی‌ هوشمند اندرویدی به عنوان یک رایانه دسکتاپ بهره برد. در ادامه با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

علاوه بر ماژول‌هایی که همزمان با معرفی گوشی‌های هوشمند موتو Z و موتو Z Force در دسترس قرار گرفته‌اند، چند ماژول دیگر نیز برای این دستگاه‌ها ساخته شده که البته فعلا به صورت طرح‌های اولیه هستند. یکی از این ماژول‌ها OneCompute نام دارد و با اتصال Moto Z یا Moto Z Force به یک نمایشگر می‌توان از این گوشی‌ها به عنوان یک رایانه دسکتاپ استفاده کرد. این ماژول در واقع چیزی شبیه به قابلیت کانتینیوم مایکروسافت بوده و می‌توان آن را رقیب کانتینیوم دانست.

فرآیند دو مرحله‌ای

مانند دیگر ماژول‌های سری موتو، OneCompute نیز دستگاه ماژولار مخصوص به خود دارد و به بخش پشتی گوشی متصل می‌شود. در هرحال، این بخش فقط یک قسمت از کل سیستم نهایی خواهد بود. پس از اتصال ماژول، گوشی‌ هوشمند روی یک داک قرار می‌گیرد که این داک خود به یک هاب متصل شده است. این هاب سه پورت USB 3.0، یک درگاه HDMI و یک درگاه منبع تغذیه دارد.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که داک یاد شده هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کند، اما این تفکر اشتباه است. ترکیب ماژول و داک به این منظور انجام می‌شود که داده‌ها چگونه ارسال شوند و نیز رابط کاربری گوشی‌هوشمند چگونه در یک صفحه‌نمایش دیگر که از طریق HDMI به آن متصل شده، به نمایش درآید. علاوه بر این در چنین شرایطی، گوشی هوشمند شما نیز مادامی که به ماژول متصل است، شارژ خواهد شد.

OneCompute

بدیهی است که رابط کاربری نسخه دسکتاپ دقیقا شبیه به رابط کاربری موبایلی نخواهد بود. بر اساس اعلام Xiaobing Guo، مدیر پروژه OneCompute، توسعه‌دهندگان این ماژول، تغییراتی را در برنامه لانچر اعمال کرده‌اند که در نتیجه این تغییرات، هنگام اتصال به یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، رابط کاربری بهینه خواهد شد. به عنوان مثال آنچه در گوشی‌ هوشمند در سه صفحه به نمایش درمی‌آید، در نسخه دسکتاپ به صورت یکجا و در یک صفحه، نمایش خواهد یافت. Guo می‌گوید که این ماژول امکان استفاده از حالت چند وظیفگی و چند پنجره‌ای را هنگام کار با اپلیکیشن‌های گوشی فراهم می‌کند.

پشتیبانی از لوازم جانبی

در حالت دسکتاپ، شما باید از یک صفحه‌کلید و موس به منظور تعامل با محیط سیستم‌عامل اندروید که روی نمایشگر بزرگتر به نمایش درآمده استفاده کنید. در نسخه پیش‌نمایش این ماژول، Guo صفحه‌کلید و موس را از طریق بلوتوث به گوشی‌هوشمند متصل کرد و در کمال تعجب، در حرکات موس و نیز تایپ کلمات با کیبورد، تاخیر بسیار ناچیزی مشاهده می‌شد.

OneCompute

یک اتصال سیمی، نسبت به بسیاری از روش‌های اتصال بیسیم ترجیح داده می‌شود و حتی این موضوع در اتصال کیبورد و موس بیشتر صدق می‌کند. در هرحال، Guo اعلام کرده که پورت‌های لازم برای این کار هنوز آماده نشده‌اند چراکه ماژول مورد بحث فعلا فقط یک طرح اولیه است. با این وجود، قرار گیری سه پورت USB 3.0 به نظر برای اتصال لوازم جانبی فیزیکی، چه به منظور انجام بازی باشد و چه به منظور ایجاد و برقراری یک کنفرانس ویدیویی و مواردی از این قبیل کافی است.

زمان انتشار نسخه نهایی

حتی با در نظر گرفتن اینکه OneCompute فقط یک طرح اولیه است، اما این ماژول ارزش صبر کردن را دارد. البته ایده اصلی این پروژه که بتوان از گوشی‌ هوشمند به عنوان یک دسکتاپ استفاده کرد، مدتی است که در بین شرکت‌های مختلف وجود دارد. سال گذشته نیز مایکروسافت در راستای تحقق چنین ایده‌ای، کانتینیوم را معرفی کرد که البته فقط روی برخی از گوشی‌های هوشمند ویندوزی می‌توان از آن استفاده کرد. در ماه فوریه نیز اوبونتو به منظور ایجاد یکپارچگی بیشتر در اجرای سیستم‌عامل خود در چندین دستگاه مختلف، یک گام جدید برداشت و ویژگی جدیدی به نام Convergence را معرفی کرد. با OneCompute نیز کاربران می‌توانند با استفاده از گوشی‌هوشمند موتو Z یا موتو Z Force، از این دو محصول به عنوان یک دسکتاپ بهره ببرند.

البته هنوز مشخص نیست که OneCompute دقیقا چه زمانی برای کاربران عادی عرضه خواهد شد، اما Guo در مراسم Tech World لنوو در این مورد وعده‌هایی داده که می‌توان به آن‌ها امیدوار بود.

نظر شما در مورد OneCompute چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات