MaruOS، قابلیتی مشابه کانتیوم را به اندروید می آورد

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از توسعه‌دهندگان مستقل قابلیتی مشابه را برای پلتفرم اندروید توسعه داده‌اند که MaruOS نام دارد.
تبلیغات

کانونیکال در سال ۲۰۱۴ با معرفی Ubunto Convergence ایده‌ی همگرایی پلتفرم گوشی‌ هوشمند با دسکتاپ را مطرح کرده و معرفی کرد. مایکروسافت با رونمایی از ویندوز ۱۰ در عمل با نمایش قابلیت کانتینوم، امکان استفاده از ویندوز ۱۰ موبایل را به شکل یک رایانه‌ی دسکتاپ نمایش داد. حال گروهی از توسعه‌دهندگان مستقل قابلیتی مشابه را برای پلتفرم اندروید توسعه داده‌اند که MaruOS نام دارد. با زومیت همراه باشید.

با معرفی قابلیت Ubunto Convergence در سال ۲۰۱۴ توسط کانونیکال، ایده‌ی همگرایی پلتفر‌م‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند با دسکتاپ بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مایکروسافت پس از رونمایی از ویندوز ۱۰، قابلیتی را در گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز ۱۰ موبایل نشان داد که با استفاده از آن کاربران قادر هستند تا گوشی‌هوشمند ویندوز ۱۰ خود را با اتصال به ماوس، کیبورد و مانیتور به یک رایانه‌ی دسکتاپ تبدیل کنند.

ردموندی‌ها این قابلیت را با نام کانتینوم معرفی کرده‌‌اند. در این بین کانونیکال نیز بیکار ننشسته و با معرفی تبلت Aquaris M10 مبتنی بر اندروید، نشان داد که در دنیای لینوکس نیز می‌توان چنین کاری کرد. حال گروهی از توسعه دهندگان مستقل، چنین امکانی را برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی ایجاد کرده‌اند. پلتفرم جدید معرفی شده، MaruOS نام دارد که می‌توان آن را روی گوشی‌هوشمند نکسوس ۵ گوگل امتحان کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط توسعه‌دهندگان این سیستم عامل هم‌اکنون تنها برای نکسوس ۵ گوگل در دسترس است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که MaruOS تفاوت بزرگی با Convergence و Continuum دارد. سیستم عامل توسعه یافته مبتنی بر اندروید در واقع دو سیستم عامل را روی گوشی‌هوشمند قرار می‌دهد. MaruOS یک سیستم عامل واحد نیست تا در صورت فعال کردن قابلیت تبدیل آن به یک سیستم عامل دسکتاپ، تنها رابط کاربری خود را برای نمایش در نمایشگر بزرگ‌تر، تغییر داده و بهینه کند، بلکه یک محیط کاملا بهینه برای دسکتاپ در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که می‌توان حتی روی آن اپلیکیشن‌های دسکتاپ را نیز اجرا کرد. MaruOS علاوه بر اندروید ۵.۱ آبنبات چوبی که با گوگل پلی استور نیز همراه شده، Debian GNU/Linux را نیز در چنته دارد تا در صورت اتصال به نمایش بزرگ‌تر، روی آن سوئیچ کند.

زمانی که کاربر به حالت دسکتاپ سوئیچ می‌کند، تنها به استفاده از اپلیکیشن‌های یونیورسال محکوم نیست و می‌تواند تمام گزینه‌های موجود در چارچوب سخت افزار نکسوس ۵ را مورد استفاده قرار دهد. همانطور که می‌دانید نکسوس ۵ گوگل از وجود دو گیگابایت حافظه‌ رم و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۰۰ بهره می‌برد. توسعه‌دهندگان امکان اشتراک وای‌فای را نیز فراهم کرده‌اند که از این‌رو کاربران را ایجاد هات‌اسپات بی‌نیاز می‌کند. در زمان استفاده از دسکتاپ می‌توان به راحتی ماوس و کیبورد را با استفاده از بلوتوث به گوشی متصل کرده و در حالت دسکتاپ مورد استفاده قرار داد.

همانطور که اشاره کردیم یکی از معایب این سیستم‌عامل، محدود شدن آن به نکسوس ۵ است. تیم توسعه‌دهندگان MaruOS نیز تاکنون زمان انتشار این سیستم عامل برای سایر گوشی‌های هوشمند را ارائه نکرده‌اند، هرچند براساس اطلاعات ارائه شده محصولات سری نکسوس در الویت قرار دارند. یکی دیگر از محدودیت‌های این سیستم عامل نیاز برای استفاده از کابل میکرو USB به HDMI است. در صورتی که علاقه‌ای به باطل کردن گارانتی گوشی هوشمند خود نداشته باشید، پس بهتر است به سراغ MaruOS نروید، چراکه استفاده از این سیستم عامل به معنای فلش کردن گوشی است. برای دریافت این سیستم عامل می‌توانید به وب‌سایت MaruOS مراجعه کنید.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات