AMD پردازنده هشت هسته ای Zen را برای رقابت با اینتل معرفی کرد

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی AMD‌ از پردازنده‌ی قدرتمند خود برای استفاده در رایانه‌های دسکتاپ که بسیاری در انتظار معرفی آن بودند، رونمایی کرد. این پردازنده دارای ۱۶ ترد روی هشت هسته‌ی پردازشی است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

AMD دیروز عصر پردازنده‌ی قدرتمند خود را با نام Zen معرفی کرد. بسیاری از علاقمندان به پردازنده‌های AMD مدت مدیدی در انتظار رونمایی از این پردازنده بودند. پردازنده‌ی ۱۶ تردی ZEN که از وجود هشت هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند، از اواخر سال جاری میلادی به تولید انبوه رسیده و راهی بازار خواهد شد.

لیسا سو، مدیرعامل کمپانی AMD در مورد پردازنده‌ی جدید این کمپانی در جریان نمایشگاه کامپیوتکس این چنین اظهار نظر کرده است:

پردازنده‌ی زن حیات یافته و ما از این مساله و قابلیت‌هایی که این پردازنده در اختیار کاربران قرار خواهد داد، هیجان زده هستیم.

AMD‌ انتظار دارد تولید پردازنده‌های جدیدش را بصورت محدود با شماری از شرکایش در هفته‌های آینده آغاز کند، هرچند تولید انبوه این تراشه از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

شاید از خود بپرسید که چرا رونمایی از این پردازنده توسط AMD اهمیت دارد؟ پس از شکست‌های متعددی که در سا‌ل‌های گذشته AMD‌ از جانب پردازنده‌های سری Core متحمل شده، AMD پردازنده‌ی زن را از پایه به گونه‌ای طراحی کرده تا توانایی بالایی را برای رقابت با پردازنده‌های اینتل داشته باشد. عرضه‌ی پردازنده‌ی زن را باید به عنوان یک نشانه برای بازگشت این کمپانی به روزهای اوج در نظر گرفت.

پردازنده‌ی زن مبتنی بر سوکت AM4 توسعه یافته که می‌تواند از حافظه‌های رم DDR4 نیز پشتیبانی کند. این پردازنده قادر است تا با مادربوردهای مجهز به سوکت +AM3 نیز کار کند.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی پردازنده‌های زن قادر هستند در مقایسه با نسل کنونی پردازنده‌های سری Vishera در هر کلاک ۴۰ درصد دستورات بیشتری را پردازش کنند. AMD معماری پردازنده‌های سری Vishera را کنار گذاشته و از این پس از قابلیت مولتی تردینگ همزمان خود که به هایپر تردینگ اینتل شباهت دارد، بهره خواهد برد.

اِی اِم دی اطلاعاتی را در خصوص قیمت محصول جدیدش ارائه نکرده، اما بسیاری انتظار دارند تا برچسب قیمت این محصول به گونه‌ای باشد تا اِی اِم دی دست بالا را در اختیار گرفته و اینتل را تحت فشار قرار دهد.

یک روز پیش از آنکه اِی اِم دی نسل جدید پردازنده‌ی خود را رونمایی کند، اینتل پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای خود را معرفی کرد که انظار می‌رود با قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار به فروش برسد. اینتل پردازنده‌ی Core i7-6950X خود را نیز با قیمتی ۱٫۷۰۰ دلاری راهی بازار خواهد کرد.

نظر شما در مورد رقابت اینتل با اِی اِم دی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات