با سیستم های نوین پارک خودرو با گوشی هوشمند و تبلت آشنا شوید

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سیستم پارک خودکار خودرو یک از زیر مجموعه‌های سیستم‌های رانندگی خودکار است. لکسوس اولین خودروسازی بوده است که این سیستم را معرفی و پیاده سازی کرده است. در این مقاله پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود بر سر این تکنولوژی بررسی شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نزدیک به ۱۰ سال است که از معرفی سیستم پارک خودکار توسط شرکت لکسوس در بازار خودروی ایالات متحده آمریکا می‌گذرد. لکسوس این سیستم را بر روی سدان لوکس خود یعنی لکسوس LS عرضه کرده بود. از آن زمان به بعد خودروسازان لوکس و حتی میان رده بسیاری این سیستم را بر روی محصولات خود تعبیه کردند. این سیستم به واسطه‌ی سنسور‌های موجود ابتدا مکان پارک را ارزیابی می‌کند سپس با کنترل ترمز، گاز و فرمان پارک صورت می‌پذیرد.

در حالی که برخی از منتقدان این سیستم را یک حیله تبلیغاتی می‌دانستند، یکی از مؤسسات معتبر خودرویی شماری از خودروهای مجهز به این سیستم پارک کمکی را بررسی کرد. در ادامه مشخص شد که سیستم مذکور عملکرد بسیار خوب و کاربردی دارد.

سیستم پارک خودکار

طبق آمار، خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند نسبت به خودروهایی که فاقد آن هستند، ۸۱ درصد کمتر به جدول برخورد می‌کنند.  در پارک موازی (دوبل) نیز خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند ۴۷ درصد به مانورهای کمتری نیاز دارند (با استفاده از سیستم کمکی پارک با یک حرکت پارک خودرو انجام می‏‌شود ولی در صورت کنترل راننده معمولاً نیاز به دو یا سه حرکت بیشتر است). سرعت عمل این سیستم نیز نسبتاً بالا است و طبق آزمایش‌های انجام شده سیستم سیستم پارک خودکار ۱۰ درصد سریع‌تر از انواع دستی خودرو را در محل مورد نظر پارک می‌کند.

در حال حاضر از سیستم خودکار پارک به صورت کامل بهره‌برداری شده است و خودروسازان آماده دست یابی به مرحله بعدی این سیستم هستند. مرحله بعدی سیستم پارک خودکار شامل عدم دخالت راننده در کنترل هر گونه ادواتی اعم از پدال‌ها و همچنین بدون حضور فیزیکی وی در خودرو می‌شود.

شرکت تسلا موتورز، آپشن سامون (Summon) را برای مدل‌های اس و ایکس خود ارائه می‌کند. با این وجود این آپشن به خودرو اجازه حرکت مستقیم رو به جلو و عقب می‌دهد تا خودرو از گاراژ خارج شود. این قابلیت تنها برای خارج کردن خودرو از گاراژ شخصی کاربرد دارد ولی برای پارک در معابر عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بی‌ام‌و نیز از سیستم مشابهی در نسل جدید سدان لوکس سری هفت استفاده کرده که با شناسایی محیط پارکینگ، خودرو به صورت خودکار و توسط ریموت کنترل وارد پارک یا از آن خارج می‌شود.

سیستم پارک خودکار

ایالات محدودی در کشور آمریکا اجازه‌ی بهره‌برداری از این قابلیت را به شما می‌دهند. ایالت‌های کالیفرنیا، نوادا، میشیگان، فلوریدا و واشنگتن برخی از محل‌های مجاز برای استفاده از سیستم پارک از راه دور خودرو هستند. در این ایالت‌ها شما می‌توانید از تست‌های سطح سه و چهار رانندگی خودران استفاده کنید که شامل واگذاری تمام امور رانندگی به خودرو و عدم دخالت راننده می‌شود. البته حضور راننده در داخل خودرو الزامی است.

یکی دیگر از قابلیت‌های نسل جدید پارک خودکار خودرو، پارک کردن خودرو از راه دور به وسیله یک کنترلر است که حتی خودرو می‌تواند از دید شما هم خارج شود.

سخنگوی موسسه‌ی بیمه ایمنی بزرگراه‏های آمریکا (IIHS) در این خصوص گفت:

"تمام سیستم‌های امروزی که برای پارک خودکار وجود دارند نیاز به وجود فیزیکی راننده در داخل خودرو دارند تا شرایط موجود را بررسی کند. بنابراین راننده باید آماده‌ی واکنش نشان دادن در مواقعی باشد که سیستم دچار خطا می‌شود. با توجه به اینکه سیستم‌های پارک می‌بایست هر چه بیشتر مستقل از راننده عمل کنند، سطح کنترل راننده بر روی خودرو به تدریج کاهش می‌یابد.

سؤالی در اینجا پیش می‌آید، آیا راننده دکمه‌ای میزند و به خودرو اجازه پارک حتی در فضایی خارج از دید وی می‌دهد یا این که راننده باز هم کنترل برخی از قسمت‌ها را باید در دست بگیرد؟

به نظر می‌رسد که سازمان ملی ترافیک و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا به عنوان متولی قانون ‌گذاری خودروهای بدون راننده، که در ماه جولای تعیین شد، باید وارد عمل شود و این سؤال را پاسخگو باشد. حضور شرکت گوگل برای تست خودروهای خودران در معابر عمومی موجب شده پیشرفت‌های بزرگی در این تکنولوژی حاصل شود.

تابستان گذشته شرکت ZF آلمان دو تکنولوژی پارک را در دو سیستم (خودروی) مختلف تحت عنوان خودروی محرک شهری (Urban Mobility Vehicle) ارائه کرد. یکی از این طرح‌ها به خودرو این اجازه را می‌داد که فضاهای خالی موجود برای پارک خودرو را شناسایی کند و بعد از گرفتن تأییدیه از طریق گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند، خودرو را در مکانی در خارج از دید راننده پارک یا فراخوانی کند. در طرح دوم راننده با استفاده از رابط کاربری تبلت به صورت کنترل از راه دور با حداکثر فاصله‌ی ۳ متری به خودرو فرمان می‌دهد، تا خودرو را در مکان مناسب پارک کند. این سیستم از ارتباط چند کاناله WiFi با خودرو به وجود می‌آید و در صورتی که ارتباط میان تبلت و خودرو برای لحظاتی قطع شود، این فرآیند متوقف می‌شود. متخصصان شرکت ZF اعلام کردند که این سیستم را در شرایط گوناگونی اعم از وجود ساختمان بین کنترلر و خودرو تست کرده‌اند و قطع ارتباط میان راننده و خودرو در موارد بسیار اندکی گزارش شده‌اند.

ما سیستم ZF را بر روی یک مدل کوچک تست کرده‌ایم و متوجه شدیم که ایده کنترل خودرو از راه دور در ابتدا کمی پیچیده به نظر می‌رسد، البته سیستم‌های ایمنی زیادی وجود دارد که شما را از بروز حوداث باز می‌دارند؛ از جمله این شرایط زمانی که دستتان را خیلی سریع روی کنترلر حرکت دهید یا کنترلر به هر دلیلی از دست شما بیفتد.

سیستم پارک خودکار

متخصصان ZF پیش بینی کرده‌اند که در ده سال آینده اغلب مردم خارج از خودرو می‌ایستند و خودروی خودشان را از بیرون پارک می‌کنند. در ایالات متحده همه چیز بستگی به این دارد که قوانین راهنمایی و رانندگی با چه سرعتی می‌تواند به روز رسانی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات