مخالفت برنی اکلستون با هرگونه پوشش محافظ راننده در خودروهای فرمول یک

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم‌های مسابقات فرمول یک با ارائه‌ی طرح‌هایی برای محافظت بیشتر راننده‌ اعم از اتاقک محافظ راننده‌ها، سعی در افزایش امنیت وی دارند. اما برنی اکلستون مدیر اجرایی این مسابقات با طرح‌های از این قبیل مخالف است و اعتقاد دارد که این طرح‌ها کارایی لازم را نخواهند داشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

حرکت فرمول یک به سمت آینده‌ی امن‌تر، بحث‌های زیادی را بر سر نحوه‌ی فراهم‌آوری امنیت بیشتر برای رانندگان ایجاد کرده است. اتاقک محافظ راننده نیز یکی از اقداماتی است که به زودی در خودروهای این مسابقات اجرایی خواهد شد. برخورد فنر جدا شده از یکی از خودروهای در حال مسابقه به سر فیلیپه ماسا در گرندپری مجارستان در سال ۲۰۰۹ که منجر به مصدومیت شدید وی شد، یکی از عواقب نبود اتاقک محافظ برای راننده‌های این رشته‌ی اتومبیلرانی است. اما هنگامی که از مدیر اجرایی مسابقات فرمول یک، برنی اکلستون، درباره‌ی طرح پیشنهادی شرکت ردبول پرسیده شد، وی اعلام کرد که به عقیده او نیازی به پوشش محافظ برای جایگاه راننده در خودروها نیست.

محافظ راننده خودرو فرمول یک

هنگامی که نشریه‌ی موتوراسپرت از اکلستون پرسید که آیا طراحی سایه‌بان‌ گونه‌ی ردبول را به طراحی شرکت فراری موسوم به «هالو» ترجیح می‌دهد یا خیر، وی پاسخ داد: «هیچ‌کدام از آنها را نمی‌پسندم. فرمول یک نباید هیچ‌کاری را برای حفاظت از اتاقک راننده انجام دهد». وی عقیده دارد که طراحی اتاقک امن راننده در خودرو، به هدف خود یعنی محافظت از رانندگان در برابر عوامل بیرون خودرو در هنگام تصادفات، نخواهد رسید.

اکلستون در ادامه افزود:

به عقیده‌ی من شبیه‌سازی تصادف واقعی در شرایطی که خودرو ثابت است و یک چرخ به سمت آن پرتاب می‌شود، نمی‌تواند با تصادف واقعی که چرخ، در حال حرکت خودرو جدا شده و به سمت خودرو‌های دیگر پرتاب می‌شود، یکسان باشد. به همین دلیل حتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که با برخورد چرخ یا قطعه‌ی جدا شده به خودرو چه اتفاقی خواهد افتاد. به هر حال من نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد و به همین دلیل معتقدم تعبیه‌ی اتاقک‌های محافظ راننده در نهایت کارآمد نخواهد بود.
محافظ راننده خودرو فرمول یک

با وجود اعتراض اکلستون، فدراسیون اتومبیلرانی تا ابتدای ماه جولای سال جاری تصمیم خواهد گرفت که کدام یک از دو طراحی شرکت ردبول یا فراری در مسابقات فصل ۲۰۱۷ استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود که طرح ارائه شده توسط فراری، مهر قبولی را دریافت کند؛ چرا که مدت زمان بیشتری نسبت به ردبول در دست طراحی و توسعه بوده است.

لوئیس همیلتون، راننده‌ی شناخته شده‌ی بریتانیایی و قهرمان سال گذشته‌ی این مسابقات، نیز واکنش مثبتی به اتاقک‌های محافظ راننده نشان نداده و مخالفت خود را با افزایش همه جانبه‌ی امنیت در خودروهای فرمول یک به هر قیمتی ابراز کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات