وبگرد: اگر ماه فقط به اندازه یک پیکسل بود

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
زمین سومین سیاره سامانه خورشیدی است که در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری از خورشید قرار دارد. این سیاره چگال‌ترین و از نظر بزرگی پنجمین سیاره از هشت سیاره سامانه خورشیدی است. همچنین در میان چهار سیاره سنگی گردان به دور خورشید (تیر، ناهید، زمین و مریخ) زمین بزرگترین آن‌ها است. با زومیت همراه باشید تا وبسایتی را معرفی کنیم و ببینیم هر کدام از سیارات و ماه‌های سامانه خورشیدی در مقایسه با هم چه اندازه‌ای دارند.
تبلیغات

اندازه جهان نامعلوم است و حتی ممکن است بی‌نهایت باشد. جهان قابل رویت از زمین (جهان قابل مشاهده)، کره‌ای به شعاع تقریبی ۴۶ میلیارد سال نوری و حجم ۴‎ در ۱۰۸۳ لیتر است. برای درک بزرگی این رقم در نظر بگیرید که قطر یک کهکشان در حدود ۳۰٬۰۰۰ سال نوری و فاصله دو کهکشان همسایه به‌طور معمول در حدود ۳ میلیون سال نوری است. به عنوان مثال، قطر کهکشان راه شیری تقریباً ۱۰۰٬۰۰۰ سال نوری است و نزدیکترین کهکشان خواهر آن، کهکشان زن برزنجیر است، که تقریباً ۲٫۵ میلیون سال نوری از آن فاصله دارد.

website

اما بیایید همچون وب‌سایتی که امروز به شما معرفی می‌کنیم ماه را به عنوان معیار در اندازه یک پیکسل در نظر بگیریم و باقی سیاره‌ها و ماه‌های دیگر سامانه خورشیدی را با آن مقایسه کنیم. این مقایسه به ما کمک می‌کند تا اندازه اجسام موجود منظومه شمسی را درک کنیم و ببینیم که در برابر بخش کوچکی از این دنیا در کجای آن قرار داریم.

وب‌سایت joshworth را باز کنید و به سمت راست اسکرول کنید تا بیشتر از اندازه‌های سیارات باخبر شوید. این مقایسه تصویری همانطور که گفتیم با این فرض است که ماه را با مساحت ۳۴۷۴ کیلومتر را به اندازه یک پیکسل در نظر بگیریم. دکمه‌ای در پایین صفحه قرار دارد که با کلیک روی آن می‌توانید شیوه حرکت سرعت نور در این مقیاس را نیز متوجه شوید.

برای استفاده از این وبسایت به http://joshworth.com مراجعه کنید.

وب‌سایت‌های مورد علاقه خود را برای معرفی در بخش وبگرد به آدرس webgard@zoomit.ir ارسال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات