D8 GTO-RS؛ سوپر اسپرتی هلندی که برای رکورد‌شکنی آمده است

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ممکن است تا به امروز شما حتی نام دانکروورت (Donkervoort) را هم نشنیده باشید اما این خودرو‌ساز هلندی از سال ۱۹۷۸ مشغول ساخت اتومبیل‌هایی دست‌ساز و بسیار سبک وزن است. با زومیت همراه باشید تا در ادامه با آخرین محصول این شرکت آشنا شوید.
تبلیغات

شرکت دانکروررت (Donkervoort) در سال ۱۹۷۸ با ساخت نسخه‌ای مخصوص از لوتوس مدل ۷، به عرصه‌ی خودروسازی قدم گذاشت. تمامی خودروهای این شرکت با شعار "غیر قابل مقایسه"، به‌طور تخصصی بر روی لذت ناب رانندگی با یک اتومبیل اسپرت سبک وزن و پرقدرت، طراحی و ساخته می‌شوند. از این‌رو هیچ یک از مدل‌های این شرکت دارای سیستم‌های پیشرفته یا حتی استاندارد الکترونیکی–امنیتی مانند ترمز ABS یا EBD نیستند. زیرا مهندسین این شرکت وجود این نوع تجهیزات را مانعی بر سر راه لذت یک رانندگیِ واقعی می‌دانند. به علاوه اینکه خریداران محصولات این شرکت عموماً افرادی هستند که با رانندگی حرفه‌ای کاملا آشنایی دارند.

در طی سالیان متمادی فعالیت دانکروورت، مدل‌های این شرکت دست‌خوش تغییرات فنی زیادی شدند و تقریبا هر مدل جدیدی از آن‌ها سریع‌تر و پرقدرت‌تر از نمونه‌های پیشین تولید می‌شد. این شرکت تا سال ۱۹۹۶ از پیشرانه‌های ساخت فورد در خودرو‌های خود بهره برد و سپس تصمیم به سفارش تولید پیشرانه‌های مورد نظر خود به آئودی گرفت؛ این نقطه‌ی عطفی بود که بدین ترتیب دانکروورت تمرکز خود را بر روی تولید اتومبیل‌های سبک وزن که در پیست نیز می‌توان با آنها مسابقه داد، گذاشت. این خودروها بر عکس برخی از رقبای خود، دارای استاندارد‌های لازم برای عبور و مرور در شهر‌ها و معابر عمومی نیز بودند. پس از نظر قانونی، خریداران به راحتی می‌توانستند بعد از پایان مسابقه با همان خودرو به منزل خویش باز‌گردند.

مدل D8 در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در طی مدت تولیدش با بهبو‌دهای فراوانی عرضه شد؛ به طوری که سا‌ل‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ رکورد سریع‌ترین خودرویی که به صورت قانونی در شهرها نیز می‌توان با آن رانندگی کرد را در پیست مشهور نوربرگ‌رینگ با زمان ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه بدست آورد.

حال مدل جدید D8 GTO-RS با هدف بازگشت به پیست و شکستن رکورد قبلی خویش تولید شده است. این خودروی جدید از یک پیشرانه‌ی ۵ سیلندر توربوشارژدار که وظیفه‌ی تولید نیروی محرک نسل قبلی آئودی TT RS را بر عهده داشته، استفاده می‌کند. دانکروورت با مشارکت بوش (Bosch) برای ارتقا‌ی قدرت و بهبود عملکرد این پیشرانه اقداماتی انجام داده که  نتیجه‌ی این همکاری، ارتقای قدرت به ۴۰۰ اسب‌بخار همراه با دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده است.

خودروی جدید دانکروورت که با پسوند RS همراه شده، هنوز هم قابلیت عبور و مرور در شهر را به صورت کاملا قانونی دارد؛ اما برای اینکه بتواند در پیست نیز از حداکثر توانایی‌های خود استفاده کند، به رینگ و لاستیک بسیار پهن‌تر از نمونه‌ی عادی در کنار دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر با کالیپرهای قدرتمند‌تری مجهز شده است. سیستم تعلیق کاملا جدید، کیفیت ساخت بهتر و بالارفتن کارایی کلی، از وعده‌های Donkervoort در تولید این خودرو بوده است.

از آنجا که این مدل خود را وقف مسابقه دادن و رکورد‌زدن کرده است، در داخل کابین آن نباید انتظار دیدن تجهیزات رفاهی متعدد و لوکس را داشت. اما همین کابین ساده به طور کامل از فایبرکربن ساخته شده و با روکش چرم همراه شده است.

شرکت دانکروورت مشخصات فنی کامل این خودرو را اعلام نکرده است، اما می‌توان با اطمینان گفت که وزن این خودرو کمتر از مدل استاندارد خود (۷۰۰ کیلو‌گرم) خواهد بود.

از این خودروی کم‌نظیر تنها ۴۰ دستگاه تولید خواهد شد که در حال حاضر ۲۱ عدد از آن‌ها حتی قبل از اینکه تولید شوند با برچسب قیمت ۱۷۴ هزار دلاری به فروش رسیده است.

از رقبای اصلی این مدل نیز می‌توان به BAC Mono، آریل اتم V8، رادیکال RXC و در نهایت به رضوانی بیست (Rezvani Beast) اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات