استیون هاوکینگ به سوالاتی در مورد نجوم و موجودات فضایی پاسخ می‌دهد

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
استیون هاوکینگ، فیزیکدان و نظریه‌پرداز مشهور عصر حاضر است که نظریات و صحبت‌های او در علوم فیزیک و نجوم همواره مورد توجه بسیاری بوده است. او چندی پیش در مراسمی برای معرفی یک پروژه‌ی بزرگ فضایی حضور داشت و به تعدادی سوال در مورد آینده‌ی اکتشاف فضا و زندگی در سیارات دیگر پاسخ داد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور معاصر چندی پیش در مراسم رونمایی از پروژه‌ی Breakthrough Starshot حضور داشت. این پروژه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری، در زمینه‌ی تحقیقات برای ساخت پروب‌های در ابعاد میکرو است. این پروژه قصد دارد پروب‌های مورد نظر را برای انجام تحقیقات فضایی بوسیله‌ی لیزرهای پرقدرت به سمت منظومه‌ی ستاره‌ای آلفا قنطورس (Alpha Centauri)، نزدیک‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای به منظومه‌ی شمسی (۴.۳۷ سال نوری)، پرتاب کند. هاوکینگ در حاشیه‌ی مراسم معرفی این پروژه به سوالاتی در مورد فضا و زندگی در سیارات دیگر پاسخ داد.

برخی سوالاتی که استیون هاوکینگ در حاشیه‌ی این مراسم به آنها پاسخ داد را در ادامه می‌خوانید:

طراحی روش‌های جدید در تولید نیروی محرکه، چه تاثیری بر آینده‌ی انسان در فضا دارد؟

روش‌های جدید نمی‌توانند ما را تا فاصله‌ی زیادی در فضا ببرند. ما زمانی آماده‌ی سفرهای دور می‌شویم که آمادگی صدها هزار سال سفر فضایی را داشته باشیم. عملی‌ترین پروژه در این زمینه در حال حاضر، متحرک‌هایی هستند که بوسیله‌ی نور به حرکت در می‌آیند. در مورد سوخت فیوژن و ضد ماده نیز هنوز سال‌ها با آن فاصله داریم.

به نظر شما، احتمال یافتن حیاتی هوشمندتر از انسان‌ها در سیارات دیگر چقدر است؟

البته این احتمال در حاضر کم است اما با توجه به نتایج تحقیقات پروژه‌ی کپلر (Kepler Project)، به این نتیجه رسیده‌ایم که میلیون‌ها سیاره‌ی قابل سکونت در کهکشان ما وجود دارند و حداقل ۱۰۰ میلیارد کهکشان در جهان هستی قابل رویت وجود دارند. این اعداد احتمال وجود حیات دیگر در جهان هستی را افزایش می‌دهند.

اگر ما حیاتی هوشمندتر از انسان در فضا بیابیم، باید چه کنیم؟

بهتر است امیدوار باشید آنها ما را پیدا نکنند!

چرا باید انسان به دنبال زندگی در سیارات دیگر باشد؟

به هر حال بهتر است همه‌ی تخم مرغ‌ها را در یک سبد (شکننده) قرار ندهیم. زندگی بر روی زمین در معرض خطرات زیاد فضایی مانند برخورد سیارک‌ها و سوپرنواها است. خود انسان‌ها نیز خطرات زیادی در این سیاره ایجاد کرده‌اند. اگر بخوایم به عنوان گونه‌های جاودانه زندگی کنیم، باید به اکتشاف سیارات و ستاره‌ها بپردازیم.

آیا نظریه‌ای در مورد چگونگی حیات فرا زمینی دارید؟

مطمئنا آن موجودات با ما تفاوت خواهند داشت.

هدف شما از پروژه‌ی Breakthrough Starshot چیست؟

امیدوارم در نهایت تا یک نسل دیگر بتوانیم بر روی منظومه‌ی آلفا قنطورس فرود بیاییم.

در زندگی علمی خود، به کدام‌یک از اکتشافات‌تان بیشتر افتخار می‌کنید؟

بیشتر از همه پروژه‌ی تشعشعات هاوکینگ (Hawking Radiatio) و نظریه‌ی سیاه‌چاله‌ها را دوست دارم.

در نهایت در مورد پروژه‌ی گفته شده می‌توان این نکات را دریافت که پروژه‌ی Breakthrough Starshot در حال حاضر در مرحله‌ی امکان‌سنجی است. هنوز نمونه‌های اولیه‌ی این پروب‌ها نیز ساخته نشده و به نظر می‌رسد این پروژه‌ چندین سال به طول بینجامد. اما در صورت موفقیت پروژه، زمان ارسال این پروب‌ها به آلفا قنطورس به ۲۰ سال کاهش پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات