تماشا کنید: سهولت تعامل با ساعت های هوشمند با استفاده از پوست به عنوان بخشی از نمایشگر ساعت

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گجت‌های پوشیدنی موج بعدی در دنیای فناوری را مال خود کرده‌‌اند و اغلب کمپانی‌ها کار روی ساعت‌های هوشمند را به عنوان یکی از همین گجت‌های پوشیدنی آغاز کرده و حتی چند نسل از محصول خود را راهی بازار کرده‌اند، حال آنکه نمایشگر کوچک در ساعت‌های هوشمند امر تعامل با این گجت را از طریق نمایشگر سخت می‌کند، اما محققان در دانشگاه کارنی ملون، راهکار مناسبی است که از پوست دست به عنوان نمایشگر استفاده می‌کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در مسیر پیشرفت هر چه بیشتر ساعت‌های هوشمند، سختی تعامل با این گجت‌ها از طریق نمایشگر کوچکی است که می‌توان این موضوع را جبر فرم‌فکتور خواند. با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از نمایشگر بزرگ بهره می‌برند، از این‌رو کار کردن با این گجت‌ها بسیار آسان است، حال آنکه بهره گیری از نمایشگر کوچک در ساعت‌های هوشمند برای پیشگیری از زشت دیده شدن این گجت‌ها، امری است که گریزی از آن نیست و همین موضوع باعث ایجاد محدودیت‌هایی می‌شود، اما به نظر می‌رسد محققان در دانشگاه کارنی ملون راه‌حل مناسبی را برای این مساله یافته‌اند. راهکار محققان استفاده از پوست ساعد و دست به عنوان نمایشگر ساعت هوشمند است.

سیستم توسعه یافته توسط محققان شامل یک حلقه و بند حساسی است که به همراه ساعت عرضه می‌شود. حلقه‌ی مورد نظر همواره در حال ارسال امواج است تا در صورتی که انگشت حلقه‌دار با پوست ساعد تماس پیدا کند، بند مجهز به حسگر از طریق امواجی که توسط انگشت به بازو منتقل می‌شود، متوجه تماس شده و محل تماس انگشت از طریق سنسور‌ها و الکترودهای موجود روی بند ساعت در فضای دو بعدی محاسبه می‌شود.

یانگ ژانگ، دانشجوی دکترای کارنی ملون که روی این فناوری کار می‌کند، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

نکته‌ی مثبت در مورد SkinTrack این است که هر دو ماژول مورد استفاده در این سیستم که شامل حلقه و ساعت است، مزاحم کاربر نیستند، چراکه اغلب افراد از ساعت و حلقه استفاده می‌کنند و بکارگیری این مجموعه استفاده از ماژولی غیرمعمول را به کاربران تحمیل نمی‌کند.

این سیستم قادر است تا تماس‌های متوالی یا کشیدن انگشت را شناسایی کند که از این طریق می‌توان کشیدن انگشت روی یک تصویر را روی پوست دست بازسازی کرد. همچنین این سیستم توانایی لمس‌های منقطع را نیز دارد. تیم توسعه‌ دهنده ی این فناوری نمونه‌ای از محصولی را که به این ویژگی مجهز است، تولید کرده که بسیار از آن استقبال شده است. کاربر می‌تواند با کشیدن انگشت خود روی پوست دست به سمت بالا یا پایین، در صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها به سمت بالا و پایین حرکت کند. امکان استفاده از فضای روی پوست ساعد دست این امکان را برای کاربر ایجاد می‌کند تا تجربه‌ی بهتری را نیز در زمان انجام بازی‌ها روی ساعت هوشمند داشته باشند.

یکی از نکات جالب در مورد این قابلیت، امکان استفاده از پوست به عنوان بخشی از نمایشگر است، بطوریکه می‌توان با کشیدن آیکون‌های برنامه روی پوست، یک Shortcut یا میانبر برای اپلیکیشن مورد نظر ایجاد کرد تا در صورت لمس محل مورد نظر با انگشتی که حلقه روی آن قرار دارد، اپلیکشن مورد نظر اجرا شود.

این سیستم همچنین از الگوی کشیدن حروف نیز پشتیبانی می‌کند، بطوریکه برای مثال می‌توان با ترسیم الگوی حرف N روی پوست، اپلیکیشن اخبار (News) را اجرا کرد. همچنین می‌توان از حرف S و کشیدن آن روی پوست برای بردن گوشی به حالت بی صدا در زمان دریافت تماس استفاده کرد. همچنین می‌توان از ترکیب پوست و نمایشگر برای اجرای فرامین مختلف استفاده کرد، بطوریکه کشیدن انگشت روی نمایشگر در اپلیکیشن مخاطبان به منای اسکرول آرام و کشیدن انگشت روی پوست در همین اپلیکیشن به معنای اسکرول سریع باشد.

البته در این بین چالش‌هایی نیز وجود دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به تامین انرژی و روشن بودن حلقه، حرکت دائم بدن انسان و همچنین تعریق و سایر موارد اشاره کرد. از نظر پزشکی نیز هنوز مساله‌ای دال بر مضر بودن فرکانس ارسال شده توسط حلقه گزارش نشده است.

هنوز مشخص نیست که آیا این فناوری بصورت تجاری روانه‌ی بازار خواهد شد یا خیر، اما با توجه به تمرکز بالای شماری از کمپانی‌ها در حوزه‌ی ساعت‌های هوشمند و توسعه‌ی فناوری‌های برای سهولت هر چه بیشتر تعامل با ساعت‌ها، شاید شاهد استفاده از این فناوری یا موارد مشابه در ساعت‌های هوشمند باشیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات