چگونه به آنچه گوگل در مورد ما می‌ داند دسترسی پیدا کنیم

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
باوجودآنکه استفاده از خدمات پرطرفدار و کاربردی گوگل رایگان است و برای آن‌ها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم ولی درواقع استفاده از این خدمات یک دادوستد دوطرفه است و گوگل نیز در مقابل، اطلاعاتی ارزشمند در مورد ما به دست می‌آورد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 ما برای استفاده از خدمات پرکاربرد و مفید گوگل مثل جیمیل، گوگل درایو، جستجو، یوتیوب و ... هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم ولی در عوض به گوگل اجازه می‌دهیم که اطلاعاتی در مورد ما جمع‌آوری کند و آن را با مؤسسات تبلیغاتی به اشتراک بگذارد تا آن‌ها بتوانند تبلیغات خود را به شکل هدف‌دار و مؤثرتری ارائه کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت‌های هواپیمایی، دوستداران مسافرت را هدف تبلیغات خود قرار می‌دهند و تولیدکنندگان پوشاک کودکان، خانواده‌ها را.

گوگل از روش‌های متعددی برای شناسایی کاربران استفاده می‌کند. هر بار که وارد حساب کاربری خود در جیمیل می‌شوید یا از گوشی اندروید خود استفاده می‌کنید، مقداری از اطلاعات شخصی خود از جمله نام، شماره تلفن، موقعیت و... را به‌صورت داوطلبانه در اختیار گوگل می‌گذارید.

علاوه بر این گوگل همیشه در حال وبگردی و جستجو برای آیتم‌های موردعلاقه بر جزییات فعالیت شما نظارت دارد. این نظارت تنها به استفاده از خدمات گوگل محدود نمی‌شود به تمام وب‌سایت‌های موردعلاقه تعمیم پیدا می‌کند. برای مشاهده‌ی اطلاعات گوگل در مورد فعالیت‌های اینترنتی خود می‌توانید به صفحه‌ی Web & App Activity مراجعه کنید که پیدا کردن آن بدون دانستن آدرس دقیق مشکل است. با مراجعه به صفحه‌ی Ads Settings می‌توانید ببینید که گوگل چگونه شما را ارزیابی و به شرکت‌های تبلیغاتی معرفی می‌کند و همین‌طور این اطلاعات را مدیریت کنید.

 پیدا کردن صفحه‌ی Web & App Activity آسان نیست و برای مشاهده‌ی آن باید ابتدا وارد حساب کاربری خود در گوگل شوید. برای مشاهده گزارش کامل گزینه‌ی «all time» را انتخاب کنید.

اطلاعات گوگل 1

با این کار به فهرست بلند و بالایی از تاریخچه‌ی کامل وبگردی خود دسترسی پیدا خواهید کرد که می‌توانید آن را پاک‌ کنید. این کار آسان نیست؛ چراکه در هر مرحله فقط می‌توانید اطلاعات یک روز را حذف کنید و به‌ این‌ ترتیب حذف کامل اطلاعات زمان بسیار زیادی خواهد برد. برای پاک کردن یک روز خاص، آن را انتخاب و روی دکمه‌ی «DELETE» در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

اطلاعات گوگل 2

بعد از این کار پیام اخطاری از طرف گوگل به نمایش درمی‌آید که در مورد عواقب پاک کردن اطلاعات و تأثیر منفی آن در استفاده از خدمات این شرکت برای کاربر به شما هشدار می‌دهد. در حقیقت گوگل هیچ علاقه‌ای به از دست دادن این اطلاعات ارزشمند ندارد و پاک کردن آن‌ها تأثیر منفی غیرقابل جبرانی بر زندگی دیجیتال کاربر نخواهد گذاشت.

اطلاعات گوگل 3

اکنون روی دکمه‌ی منو در گوشه‌ی سمت چپ بالای تصویر کلیک کنید.

اطلاعات گوگل 4

در اینجا می‌توانید لینک صفحات حاوی همه‌ی اطلاعات ثبت‌شده در گوگل در مورد فعالیت‌های اینترنتی خود نظیر جستجوها و فایل‌های صوتی، موقعیت‌های مکانی، تجهیزات کامپیوتری، ویدئوهای یوتیوب و ... را مشاهده و با ورود به این صفحات محتوای آن‌ها را مدیریت کنید.

اطلاعات گوگل 5

در این صفحه‌ها نیز در هر مرحله فقط می‌توانید اطلاعات یک روز را حذف کنید و هر دفعه با هشدار گوگل در مورد خطرات پاک کردن اطلاعات روبه‌رو خواهید شد.

اطلاعات گوگل 6

اگر روی لینک «Location History» کلیک کنید به یک صفحه‌ی گوگل مپ هدایت خواهید شد. در این صفحه زمان و مکان همه‌ی مسافرت‌ها و جابه‌جایی‌های شما که توسط گوگل مپ و سایر سرویس‌های موقعیت‌یابی ثبت‌شده قابل‌دستیابی است. روی دکمه تنظیمات در گوشه‌ی سمت راست پایین صفحه کلیک کنید.

اطلاعات گوگل 7

در منوی تنظیمات می‌توانید همه‌ی اطلاعات در مورد موقعیت خود را پاک کنید ولی اگر واقعا می‌خواهید از همه‌ی اطلاعات گوگل در مورد خود آگاه شوید، روی دکمه‌ی «Download a copy of all your data» کلیک کنید. دسترسی به این اطلاعات در صفحه‌ی تنظیمات حساب کاربری گوگل نیز امکان‌پذیر است.

اطلاعات گوگل 7

گزینه‌ی «Select all» را انتخاب کنید و با کلیک روی «Next» به مرحله‌ی بعد بروید.

اطلاعات گوگل 9

در این صفحه نوع فایل دانلودی را انتخاب کنید. مناسب‌ترین انتخاب فرمت zip است که بدون مشکل در ویندوز و مک اجرا می‌شود. در این قسمت باید روش دریافت فایل را نیز انتخاب کنید. بسته به روش انتخابی، گوگل برای تهیه و ارسال فایل به چند ساعت تا چند روز زمان نیاز دارد. ذخیره کردن فایل در گوگل درایو حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و دریافت فایل به‌صورت مستقیم با ایمیل حدود یک هفته زمان می‌برد.

اطلاعات گوگل 10

 برای آگاهی از دیدگاه شرکت‌های تبلیغاتی در مورد کاربر بر اساس اطلاعات گوگل، وارد حساب کاربری خود شوید و بعد از ورود به یکی از سرویس‌های گوگل، ابتدا روی آیکون حساب کاربری و بعد روی دکمه‌ی «My Account» کلیک کنید.

اطلاعات گوگل 11

در صفحه‌ی تنظیمات حساب کاربری، گزینه‌ی «Activity Controls» اجازه می‌دهد تا همه‌ی اطلاعات خود در گوگل را بررسی و مدیریت کنید. با استفاده از گزینه‌ی «Control your content» می‌توانید همه‌ی این اطلاعات را دانلود کنید. برای دیدن اطلاعاتی که گوگل در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی می‌گذارد، ابتدا روی «Ads settings» و بعد در صفحه‌ی بازشده روی «MANAGE AD SETTINGS» کلیک کنید.

اطلاعات گوگل 12

 محتویات این صفحه دیدگاه گوگل در مورد شما است. بعضی از موارد با واقعیت مطابقت دارند ولی تعدادی نیز غیرمنتظره و عجیب به نظر می‌رسند و صرفا حاصل آنالیزهای آماری گوگل در مورد کاربر با در نظر گرفتن جنسیت، سن، ملیت و ... هستند.

اطلاعات گوگل 13

با انتخاب گزینه‌ی «CONTROL SIGNED OUT ADS» در پایین صفحه و غیرفعال کردن «Ads based on your interests» می‌توانید ارسال تبلیغات بر اساس علایق کاربر (فقط در مرورگری که این تنظیمات در آن انجام می‌شود) را متوقف کنید. البته گوگل بازهم به شما توصیه خواهد کرد که این کار را انجام ندهید.

اطلاعات گوگل 12

استفاده از سرویس‌های پرطرفدار گوگل رایگان، امن و لذت‌بخش است ولی در مقابل بخشی از حریم خصوصی ما را طلب می‌کند. به نظر شما این دادوستد منصفانه است؟ نظرات، تجربه‌های شخصی و اطلاعات تخصصی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات