لپ‌تاپ ۲۰ ساله، تنها راه دسترسی به مغز مک لارن F1

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مکلارن برای سرویس و عیب یابی سوپر اسپرت افسانه‌ای F1 هنوز هم متکی به لپ‌تاپ قدیمی Compaq است که بیش از ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد. برای اطلاع از جزئیات این خبر، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با اینکه سالها از توقف تولید مکلارن F1 می گذرد اما این ابر خودروی افسانه‌ای هنوز نیز در بعضی وجوح بی‌همتا و خاص است، حتی در مقایسه با سوپراسپرت‌های امروزی. این سوپراسپرت که تنها تعداد ۱۰۶ دستگاه از آن تولید شد، هنوز نیز به عنوان سریع‌ترین خودروی مجهز به پیشرانه‌ی تنفس طبیعی شناخته می‌شود.

Compaq Laptop

وبسایت Jalopnik اخیرا موفق به تهیه‌ی گزارشی از شرکت مک‌لارن شده است که در این گزارش به نکته‌ی بسیار جالبی در خصوص مک‌لارن F1 پی بردند. به گفته‌ی Jalopnik ، شرکت مک‌لارن برای سرویس ۱۰۰ دستگاه مدل F1 باقی مانده، از یک لپ‌تاپ‌ Compaq استفاده می کند که تولید آنها به  اوایل دهه‌ی نود میلادی باز می‌گردد.

Compaq Laptop

در مورد استفاده از این لب‌تاپ ۲۰ ساله، سخنگوی مک‌لارن اینطور می‌گوید: "دلیل اینکه ما هنوز نیز از این لپ‌تاپ استفاده می کنیم این است که آنها از یک CA کارت که بطور سفارشی برای ما تولید شده است استفاده می کنند. CA کارت در حقیقت رابطی است که بین لپ‌تاپ و اتومبیل وجود دارد."

در مورد CA باید گفت که این یک کارت دسترسی مشروط یا Conditional Access است، کامپیوترهای جدید از کارت های هوشمند یا Smart cards و USB استفاده می کنند که در آنها از کدهای ویژه ای برای دسترسی استفاده شده است، اما CA کارت‌ها از سخت افزاری بخصوص و یکپارچه برای دسترسی ایمن استفاده می‌کنند.

مک‌لارن برای سرویس و نگهداری F1 از لپ‌تاپ Compaq مدل LTE5280 استفاده می‌کند که روی آن‌ها هنوز سیستم عامل DOS نصب استِ، اما مک‌لارن در حال کار بر روی یک رابط جدید است که توانایی‌ کار بر روی سیستم‌های جدید را نیز داشته باشد تا دیگر نیازی به این دستگاه قدیمی و از رده خارج نباشد.

اگر کسی یک مک‌لارن F1 خریداری کرده باشد و احیانا یکی از چراغ‌های هشدار و چک در نشان دهنده‌های خودرو روشن شود، نمی توان با اتصال هر لپ‌تاپ قدیمی نسبت به رفع عیب و پاک کردن خطاها اقدام کرد و  فعلا تنها راه سرویس و دسترسی به یکی از سریعترین خودروهای جهان همین لپ‌تاپ‌ ۲۰ ساله است. البته این تنها یکی از ده‌ها مشکلی است که در صورت مالکیت یک خودرو با قیمت بیش از ۱۰ میلیون دلار خواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات