کمپانی ARM نسل جدید پردازنده گرافیکی Mali G71 را معرفی کرد

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در جریان برگزاری کامپیوتکس ۲۰۱۶، کمپانی ARM نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی خود را برای تراشه‌های رده بالا رونمایی کرد. نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی G71 را با قابلیت‌های بیشتر، از معماری جدید کمپانی بریتانیایی با نام Bifrost بهره می‌برد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کمپانی ARM در جریان برگزاری کامپیوتکس ۲۰۱۶ نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی G71 را معرفی کرد. این کمپانی با معرفی این پردازنده‌ی گرافیکی در سال ۲۰۱۱ میلادی، آمار استفاده در بیش از ۵۰ میلیون تراشه را رقم زد، حال آنکه در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۵۰ میلیون تراشه از این پردازنده‌ی گرافیکی استفاده کرده‌اند. تراشه‌‌ی G71 به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را در طیف گسترده‌ای از محصولات نظیر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار داد. براساس اطلاعات ارائه شده، بیش از ۷۵ درصد از پردازنده‌های گرافیکی مورد نظر در تلویزیون‌ها، ۵۰ درصد در تبلت‌ها و ۴۰ درصد در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است. در بازار گوشی‌های هوشمند دو کمپانی اپل و کوالکام بیشترین سهم از میزان استفاده‌ی پردازنده‌های گرافیکی را در اختیار دارند.

نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی G71 را باید محصولی خواند که در آن برای اولین بار از معماری Bifrost استفاده شده است. براساس اطلاعات ارائه شده این پردازنده‌ی گرافیکی از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر شده است، بطوریکه به ازای هر وات انرژی مصرفی شاهد افزایش ۲۰ درصدی عملکرد و ۴۰ درصد بهبود به ازای هر میلی متر مربع هستیم. همچنین باید به اضافه شدن API موسوم به Vulkan نیز اشاره کرد که توانایی‌های این پردازنده‌ی گرافیکی را بیش از پیش افزایش داده است.

عملکرد هر یک از هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی با استفاده از حافظه‌های محلی به جای فایل‌های رجیستر بسیار رشد کرده است. آرم مدعی است که کامپایلرها نیز زمان بسیار کمی را برای بهینه‌سازی کدهای توسعه یافته به منظور استفاده از تنظیمات مخصوص این معماری صرف خواهند کرد. از جمله‌ی ویژگی‌های جدید این پردازنده‌ی گرافیکی می‌توان به Index-Driven Vertex Shading اشاره کرد که از انجام محاسبات همزمان و موازی جلوگیری می‌کند.

پردازنده گرافیکی G71

برای انجام بنچمارک از این پردازنده‌ی گرافیکی باید به انتظار اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی یا اوایل سال ۲۰۱۷ باشیم، حال آنکه آرم اطلاعات بسیار جالب توجهی را در رابطه با قدرت پردازشی این GPU‌ ارائه کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، G71 می‌تواند با تمام پردازنده‌های گرافیکی رده پایین مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها به راحتی با مصرف پایین انرژی رقابت کند. از جمله‌ی این پردازنده‌های گرافیکی می‌توان به GeForce 940M اشاره کرد.

اطلاعات ارائه شده توسط آرم گویای این موضوع است که پردازنده‌ی گرافیکی G71 برای عملکرد بهتر در حوزه‌ی واقعیت مجازی بهینه شده است. رفرش ریت نمایشگر با استفاده از این پردازنده‌ی گرافیکی به ۱۲۰ هرتز افزایش یافته و تاخیر در صف انجام پردازش‌های گرافیکی نیز به ۴ میلی ثانیه رسیده است. برای درک بهتر بهبود‌های صورت باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تاخیر ایده‌آل در اپلیکیشن‌ها، نمایشگر، کنترلرها و نمایشگر‌ها در حدود ۲۰ ثانیه است، در اینصورت به نظر می‌رسد که پردازنده‌ی گرافیکی جدید آرم می‌تواند تغییرات بسیار بزرگی را ایجاد کند.

پردازنده گرافیکی G71 کمپانی ARM

از جمله‌ی سایر قابلیت‌های G71 می‌توان به پشتیبانی از نمایشگر‌های 4K اشاره کرد.

نظر شما در خصوص پردازنده‌ی گرافیکی جدید این کمپانی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات