کوالکام کیت Zeroth را برای توسعه راهکارهای مبتنی بر یادگیری ماشین در تراشه هایش، معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
مطالعه 4 دقیقه
یادگیری ماشین یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی است که این روزها بسیار از آن می‌شنویم. به نظر می‌رسد یادگیری ماشین در حال گسترش ریشه‌های خود به سمت گوشی‌های هوشمند و گجت‌های موبایل است و کمپانی کوالکام نیز در نظر دارد تا این روند را تسریع کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با افزایش تسلط دانشمندان و متخصصان علوم رایانه‌ای روی مفاهیم نوپایی نظیر یادگیری ماشین، شاهد این موضوع هستیم که این دانش در حال گسترش دامنه‌ی خود به سمت گوشی‌های هوشمند و گجت‌های موبایل است. به نظر می‌رسد کوالکام نیز درصدد تسریع این امر و استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در گجت‌های موبایل است. اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که کوالکام کیت نرم‌افزاری جدیدی را برای توسعه‌دهندگان با نام Zeroth توسعه داده است. این SDK روند توسعه‌ی نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و پلتفرم یادگیری ماشین را برای کمپانی‌هایی که در پی توسعه‌ی چنین سرویس‌هایی هستند، روی گوشی‌های هوشمند و گجت‌های موبایل مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون تسریع می‌کند.

در ظاهر به نظر می‌رسد که یادگیری ماشین و سرویس‌های مبتنی بر این فناوری راه درازی را تا عرضه به عنوان یک سرویس جاری و قابل استفاده در پیش دارند؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که هم اکنون شماری از سرویس‌ها در بستر اینترنت، مبتنی بر یادگیری ماشین بوده و ما در حال استفاده از آن‌ها هستیم. برای مثال کمپانی‌هایی نظیر گوگل و فیس‌بوک در سرویس‌هایی نظیر شناسایی صوت و تصاویر از فناوری یادگیری ماشین استفاده می‌کنند که فرآیند پردازش در بستر ابری انجام می شود و نتایج در گجت‌‌های کاربران به آن‌ها نمایش داده می‌شود. پلتفرم Zeroth کوالکام که Qualcomm Snapdragon Neural Processing Engine نام دارد، این امکان را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا پردازش‌های یادگیری ماشین محدود مورد نیاز خود را روی گوشی انجام داده و نتیجه را هر چه سریع‌تر در اختیار کاربر قرار دهند.

گری بروتمن، مدیر محصولات کوالکام در این خصوص چنین اظهار نظر می‌کند:

استفاده از Zeroth به معنای حفظ بهتر حریم خصوصی کاربران در کنار کاهش تاخیر به دلیل حذف آپلود و دانلود از سرور‌های ابری است.

بروتمن برای شفاف سازی بیشتر در این مورد ، مثال اپلیکیشن‌های پزشکی را در اختیارمان قرار می‌دهد که پزشکان از آن برای تحلیل شرایط پوست استفاده می‌کنند. وی در این خصوص می‌گوید:

استفاده از تحلیل داده‌ها برای کلاس‌بندی تصاویر روی گوشی بسیار منطقی‌تر از ارسال آن به سرور‌های ابری است.

البته وی به این موضوع اشاره می‌کند که داده‌های مورد نظر نباید حتما تصویری باشند؛ بلکه داده‌های صوتی نیز در صورت نیاز به پردازش محدود می‌توانند روی گوشی‌های هوشمند انجام شوند.

در صورتی که کمپانی‌ها در نظر داشته باشند تا اپلیکیشن مبتنی بر یادگیری ماشین خود را توسعه دهند، دیگر نیازی به اجاره‌ی سرور و انجام پردازش‌ها روی سرور‌های مورد نظر به منظور سرویس‌دهی به کاربران نیست. همچنین پیچیدگی الگوریتم‌های مورد استفاده نیز در صورت بهره‌گیری از قابلیت کوالکام، بسیار کاهش پیدا می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که محدودیت موجود در مسیر استفاده از گوشی‌های هوشمند به عنوان مرکز پردازش یادگیری ماشین، تراشه‌های مورد استفاده است. SDK‌ جدید معرفی شده توسط کوالکام تنها در گجت‌هایی قابل استفاده است که مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام توسعه یافته‌اند. کوالکام هنوز اطلاعاتی را در خصوص پشتیبانی از سایر تراشه‌ها ارائه نکرده است.

اضافه شدن چنین قابلیتی به محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند، به معنای هوشمند شدن هر چه بیشتر گجت‌های عرضه شده به بازار است. اولین کمپانی که از چنین قابلیتی در محصولات خود استفاده می‌کند، Nauto نام دارد. استارتاپ Nauto دوربین‌های هوشمندی را برای وسایل نقلیه تولید می‌کند. محصولات تولید شده توسط این کمپانی برای تحلیل محیط پیرامون خودروی مورد نظر به کار می‌رود که هدف آن جلوگیری از تصادف و هشدار به راننده در صورت پیش‌بینی وقوع یک حادثه است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که کوالکام تنها کمپانی نیست که در این حوزه به فعالیت می‌پردازد. براساس اطلاعات ارائه شده یک کمپانی اروپایی با نام Movidius از سال ۲۰۱۴ در کنار گوگل در حال کار روی پردازنده‌هایی است که از بینایی ماشین پشتیبانی کرده و قادرند پردازش‌های مبتنی بر آن را انجام دهند. اولین نسل از تراشه‌های Movidius که Myriad نام دارند، در تبلت‌های Tango‌ گوگل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین این محصول اخیرا در پهپادهای هوشمند DJI‌ نیز تعبیه شده‌اند. استقبال از پردازنده‌های Movidius نشان از این دارد که تولید محصولات مختص به یادگیری ماشین نیز می‌تواند موفق بوده و حتی بسیار بهتر از رویکرد کلی کوالکام جواب دهد. باید دید که سرنوشت این حوزه به چه ترتیب رقم خواهد خورد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات