مخالفت رهبر معظم انقلاب اسلامی با بستن فضای مجازی و رهاکردن آن

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار با معلمان و مسئولان آموزشی کشور از بستن فضای مجازی و رهاکردن این فضا انتقاد کردند و گفتند: «بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفّس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند.». همراه زومیت باشید.
تبلیغات

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان درمورد فضای مجازی سخنان قابل تأملی بیان کردند و در آن بستن و رهاکردن فضای مجازی را ناعاقلانه داستند و به دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی گله کردند.

مشروح سخنان مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی در دیدار دیروز با معلمان به شرح زیر است:

«یکی از مسئولین در این زمینه [پرورش جوانان و مسائل پرورشی] صداوسیما است؛ صداوسیما خیلی نقش می‌تواند ایفا کند. من سال گذشته هم گفتم، عمل نشده، آن‌چنان‌که باید عمل نشده؛ صداوسیما باید یک سرفصل کاری مخصوص آموزش‌وپرورش داشته باشد؛ آدمهای با فکر، بنشینند برنامه‌ریزی کنند. چند روز پیش -شاید هفته‌ی پیش- جمعی از نوجوانها و جوان‌های دانش‌آموز اینجا در حسینیّه بودند و برایشان بنده صحبت کردم. یکی‌شان یک نامه‌ای به من داد، دیدم حرف حسابی می‌زند؛ نوشته بود که در صداوسیما برای کودکان برنامه هست، برای بزرگ‌ها برنامه هست، برای ما جوانهای دبیرستانی برنامه نیست. دیدم راست می‌گوید، حرف درستی است. کدام برنامه را برای این جوان فراهم کردید که بتواند از آن استفاده‌ی روحی، استفاده‌ی فکری، استفاده‌ی دینی، استفاده‌ی علمی کند. البتّه برنامه‌های علمی در بعضی از شبکه‌ها هست، این‌ها برنامه نیست؛ برنامه‌سازی باید بشود؛ هنرمندانه کار باید بشود. این هم یک دستگاه که دستگاه موظّفی است.

یکی وزارت ارتباطات [است‌]. این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفّس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه‌ی اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ی لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ی وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین‌ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات