۵۰ گجت تأثیرگذار تاریخ (بخش چهارم)

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تکنولوژی در سطح جهان همواره در حال پیشرفت است. در طول تاریخ گجت‌های مختلفی عرضه شده‌اند که به پیشرفت این صنعت کمک کرده‌اند. در این سری از مقالات، ۵۰ عدد از تأثیر‌گذارترین گجت‌های تاریخ را در فهرستی رده‌بندی کرده‌ایم. در سه مقاله قبلی، ۳۰ عدد از گجت‌های این فهرست را معرفی کردیم. در این مقاله شما را با ۱۰ گجت دیگر، آشنا خواهیم کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در رابطه با وسایلی که نمی‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید، فکر کنید. گوشی هوشمندی که همواره با آن سر‌ و کار دارید، دوربینی که در تمام مسافرت‌ها همراه شما است، تلویزیونی که مانند دروازه‌ای برای تماشا و بازی عمل می‌کند. همگی این‌ها مدیون یکی از مدل‌های اولیه هستند که مسیر تکنولوژی مربوط به آن‌ها را مشخص کرده است.

بعضی از آن‌ها مانند واکمن سونی، اولین نمونه خود بودند. برخی از آن‌ها مانند آیپاد ایده‌های موجود را به مسیر اصلی هدایت کردند. بعضی نیز از لحاظ تجاری با شکست روبرو شدند اما در بخش خود تأثیر‌گذار بوده‌اند و تعدادی از آن‌ها در بخش‌های نا‌شناخته و جدیدی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند (مانند Oculus Rift).

 فهرست این گجت‌ها بر اساس تأثیر آن‌ها توسط تحلیلگران، نویسندگان و ویرایشگران بخش تکنولوژی و کسب و کار وب‌سایت Time رده‌بندی و بررسی شده‌اند.

در سه مقاله قبلی با گجت‌هایی مانند پیانو دیجیتال یاماها، کنسول پلی‌استیشن، گوشی نوکیا ۳۲۱۰ و چندین گجت دیگر آشنا شدیم. در این مقاله ۱۰ گجت دیگر این فهرست را به شما معرفی خواهیم کرد.

۲۰- Motorola Droid

50 influential gadgets

قبل از عرضه گوشی موتورولا دروید در سال ۲۰۰۹ گوشی‌های اندرویدی دیگری نیز در بازار وجود داشت، اما این گوشی با محبوبیت بالای خود توانست، اندروید را در مرکز توجهات قرار دهد. گوشی دروید، پلتفرم اندروید گوگل را به عنوان جدی‌ترین رقیب آی‌او‌اس اپل معرفی کرد و رابطه گوگل و اپل را کم کرد در حالی که پیش از آن، این دو شرکت شریک تجاری بودند. ورایزون حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج تبلیغات این گوشی کرد. فروش ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار عددی این گوشی در ماه اول عرضه به بازار، نشان از موفقیت تبلیغات این گوشی دارد.

۱۹- JVC Video Movie Camcorder

50 influential gadgets

دوربین‌های فیلمبرداری از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۶ تغییرات زیادی را در صنعت تلویزیون و ویدئو‌های خانگی به وجود آوردند. دستگاه JVC Video Movie Camcorder اولین دوربین فیلمبرداری نبود اما زمانی که در سال ۱۹۸۵، این دستگاه در فیلم Back to the Future مورد استفاده قرار گرفت، تبدیل به یک سمبل شد. مدل قرمز رنگ اولین نمونه‌ای بود که نوار‌های کاست دوربین را به دوربین متصل می‌کرد در حالی که قبل از آن، نوار‌های کاست دوربین در بخشی جداگانه قرار می‌گرفتند. سر‌انجام این دستگاه‌ها با دوربین‌های فیلمبرداری که از حافظه های میکرو اس‌دی استفاده می‌کنند جایگزین و سپس گوشی‌های هوشمند وارد بازار شدند. اما تأثیرات آن‌ها مانند فیلم‌هایی که فیلمبرداری کرده‌اند، همواره باقی خواهد ماند.

۱۸- Motorola Bravo Pager

50 influential gadgets

قبل از اینکه گوشی‌های موبایل به وسیله‌ای همگانی تبدیل شوند، پیجر‌ها وسیله ارتباطی محبوبی بودند. پیجر‌های اولیه برای ارتباط امکان استفاده از کد‌های مخصوصی را داشتند مانند ۴۱۱ برای " اوضاع چگونه است؟" و ۹۱۱ برای شرایط اورژانسی. شخصی که پیغام را دریافت می‌کرد با فرستنده پیام، تماس تلفنی حاصل می‌کرد. پیجر براوو موتورولا در سال ۱۹۸۶ معرفی شد و تبدیل به پر‌فروش‌ترین پیجر در سطح دنیا شد. این دستگاه به بسیاری از کاربران اجازه داد تا اولین ارتباطات موبایلی را تجربه کنند. این دستگاه می‌توانست ۵ پیام حداکثر ۲۴ کاراکتری را ذخیره کند. اوایل دهه ۹۰ میلادی، پیجر‌ها به وسایلی سمبلیک تبدیل شدند که همه از آن‌ها استفاده می‌کردند. این اتفاق باعث شد که پیجر‌های دو‌طرفه، گوشی‌های موبایل و در نهایت گوشی‌های هوشمند وارد بازار شوند.

۱۷- IBM Selectric Typewriter

50 influential gadgets

دستگاه تایپ IBM Selectric با تبدیل دستگاه‌های تایپ پر سر و صدای قدیمی به دستگاه تایپی سریع و پرقدرت، توانست شروع عصر کامپیوتر را رقم بزند. این دستگاه که در سال ۱۹۶۱ عرضه شد می‌توانست با تغییر صفحه پرینت،  تایپ را با فونت‌های مختلف انجام دهد. سپس در سال ۱۹۶۴، مدل مغناطیسی آن امکان ذخیره اطلاعات را به کاربر می‌داد و در واقع اولین پردازشگر کلمات بود. بنابراین زمانی که در سال ۱۹۶۵ سیستم IBM عرضه شد، منطقی بود که Selectric به عنوان کیبورد این دستگاه، وسیله اصلی ورود اطلاعات باشد.  

۱۶- Nintendo Game Boy

50 influential gadgets

با توجه به فروش بالای این دستگاه، عجیب است که چشم‌های ما با استفاده از صفحه نمایش سبز ۲.۶ اینچی نینتندو گیم‌بوی‌، آسیب ندید. نینتندو حدود ۲۰۰ میلیون عدد از این دستگاه را به فروش رساند. این دستگاه که در سال ۱۹۸۹ عرضه شد، با سایز و دکمه‌های خود در واقع ابداع‌کننده بازی‌های موبایلی مدرن است. باتری متوسط و صفحه نمایش ضعیف این دستگاه باعث شد تا توسعه‌دهندگان، چکیده تولیدات کنسولی خود را برای این دستگاه عرضه کنند که نتیجه آن تغییرات در طراحی بازی‌های موبایلی بود که در تمامی موارد از وسایل بازی دستی تا آیفون اپل قابل مشاهده بود.

۱۵- Nintendo Entertainment System

50 influential gadgets

دستگاه خاکستری رنگ نینتندو دقیقاً زمانی عرضه شد که توانست صنعت بازی را نجات دهد. این دستگاه زمانی عرضه شد که چند سال قبل از آن بسیاری از محصولات شرکت‌های بزرگ صنعت بازی، شکست خورده بودند. این دستگاه با ورود به بازار در سال ۱۹۸۳، برای صنعت بازی کاری را انجام داد که گروه موسیقی Beatles برای موسیقی راک اند رول انجام داده بود. کنسول نینتندو آغاز‌کننده تسلط ژاپن در صنعت کنسول‌های بازی بود و هنوز تأثیراتی از آن روی کنسول‌های خانگی قابل مشاهده است.

۱۴- US Robotics Sportster 56K Modem

50 influential gadgets

بیپ بوپ بپ بیپ ااااااااررررررررررروووووووووووههههههههه با دنگ با دنگ با دنگ پیششششششششششششش. در دوران گذشته، این صدا نماد اینترنت بود. مودم‌های دیال آپ مانند US Robotics Sportster برای بسیاری از خانواده‌ها، اولین درگاه اتصال به اینترنت بودند. بالا‌ترین استفاده آن‌ها در سال ۲۰۰۱ بود و سپس گزینه‌های اتصال سریع‌تری وارد بازار شدند. اما هنوز میلیون‌ها دستگاه از اینترنت دیال آپ استفاده می‌کنند. زیرا قیمت آن‌ها بسیار ارزان است و در بسیاری مناطق هنوز امکان استفاده از اینترنت‌های پر‌سرعت فراهم نشده است.

۱۳- Atari 260

50 influential gadgets

گرافیک ۸ بیتی این دستگاه به هیچ عنوان قدرتمند نبود اما این دستگاه به عنوان اولین کنسول بازی، تخیلات میلیون‌ها نفر را تحریک کرد. این دستگاه ۱۹۹ دلاری، شامل یک جفت جوی استیک دیجیتالی و بازی‌هایی بود که رقیب شما توسط کامپیوتر کنترل می‌شد. این دستگاه در سال ۱۹۷۷ عرضه شد و در ابتدا فروش ضعیفی داشت اما در سال‌های بعد، با عرضه بازی‌هایی مانند Space Invaders و Pacman فروش آتاری به میلیون‌ها دستگاه رسید و این کنسول بازی را به عنوان پیشتاز انقلاب بازی‌های کامپیوتری معرفی کرد.

۱۲- Philips N1500 VCR

50 influential gadgets

زمان زیادی طول کشید تا دستگاه‌های ضبط نوار ویدئویی (VCR) در بازار به موفقیت برسند. دستگاه N1500 فیلیپس اولین دستگاه ضبط نوار ویدئویی بود که در سال ۱۹۷۲ به بازار عرضه شد. در این زمان فرمت‌های BetaMax و VHS در رقابت بودند و این دستگاه با امکان ضبط برنامه‌های تلویزیونی روی نوار ویدئویی عرضه شد تا به کاربران این امکان را بدهد که برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط کنند و بعداً مشاهده کنند. این دستگاه ارزان قیمت نبود. قیمت ۴۴۰ یورویی این دستگاه در زمان عرضه، تقریباً برابر ۶۵۰۰ دلار یا ۱۸۵ دستگاه کروم‌کست گوگل در حال حاضر است.

۱۱- Canon Pocketronic Calculator

50 influential gadgets

اگر راهی را که تکنولوژی تا به امروز پیموده، بررسی کنید متوجه می‌شوید که دستگاه‌هایی مانند این ماشین حساب که در سال ۱۹۷۰ عرضه شدند آغاز‌کننده راهی هستند که در نهایت به اختراع گوشی‌های هوشمند، ختم شد. این دستگاه با قیمت ۳۴۵ دلار (که امروزه برابر با ۲۱۶۵ دلار می‌شود) عرضه شد و چهار عمل اصلی را انجام می‌داد. سیزده باتری قابل شارژ در بدنه این دستگاه قرار داشت و جواب‌ها روی کاغذ حرارتی چاپ می‌شد. بعد از عرضه این ماشین حساب، دستگاه‌های مشابه دیگری نیز عرضه شدند و در عرض چند سال قیمت ماشین حساب‌ها به ۲۰ دلار رسید و جنگ قیمت شرکت‌ها در بخش تکنولوژی، شروع شد.

در چهارمین مقاله از فهرست ۵۰ گجت تأثیر‌گذار تاریخ، شما را با کنسول نینتندو، مودم دیال آپ، پیجر موتورولا و چندین گجت دیگر آشنا کردیم. در آخرین سری این مقالات، شما را با ۱۰ گجت دیگر آشنا خواهیم کرد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تا‌کنون با این دستگاه‌ها کار کرده‌اید؟ آیا از ابزارهایی استفاده کرده‌اید که از این ایده‌های اولیه تأثیر گرفته باشند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات