اسپیس ایکس برای سومین بار راکت فالکون ۹ را روی سکوی شناور فرود آورد

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس برای سومین بار متوالی موفق شد تا موشک فالکون ۹ را روی سکوی شناور در میان اقیانوس اطلس فرود آورده و برای چهارمین بار این راکت را به سلامت روی زمین بنشاند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اسپیس ایکس موفق شد تا برای سومین بار متوالی راکت فالکون ۹ را روی سکوی شناوری که در میان اقیانوس اطلس قرار داشت، فرود بیاورد. با احتساب فرود موفقیت آمیز این موشک روی خشکی، این چهارمین بار است که فالکون ۹ به سلامت روی زمین می‌نشیند.

فرود موفقیت آمیز فاکلون ۹ چند دقیقه پس از آن اتفاق افتاد که بخش دوم این موشک، ماهواره‌ی THAICOM-8 را در بالاترین مدار دور زمین قرار داد. اسپیس ایکس وظیفه داشت تا ماهواره‌ی مورد اشاره را در یکی از بالاترین مدارهای موجود حول کره‌ی زمین که GTO نام دارد قرار دهد. این مدار در فاصله‌ی ۳۲٫۰۰۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد. ماهواره‌ی سه تنی THAICOM ۱۵ سال را در مدار مورد نظر سپری خواهد کرد. تایکام یک ماهواره‌ی تلویزیونی-مخابراتی است که برای تقویت و بهبود سیگنال‌های تلویزیونی و مخابراتی در جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اسپیس ایکس از ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی تلاش‌های خود برای فرود موفقیت آمیز راکت فالکون را آغاز کرده است، اما موفقیت در تلاش‌های اول به دست نیامد و این کمپانی برای دست یافتن به پیروزی تا دسامبر سال گذشته صبر کرد. اسپیس ایکس در دو ماه اخیر موفق شده تا سه بار موشک فالکون خود را با موفقیت روی سکوی شناور بنشاند. این کمپانی برای فرود دومین موشک خود روی ایستگاه زمینی در جولای سال جاری میلادی برنامه‌ریزی کرده است.

اسپیس ایکس پیش از انجام عملیات فرود، خود سومین تلاشش برای فرود آوردن این موشک را بسیار چالش برانگیز خوانده بود، چراکه برخلاف موشک‌های پیشین که از مداز نزدیک به زمین بازمی‌گشتند، سومین تلاش اسپیس ایکس درجهت فرود آوردن موشکی بود که سفری به دورترین مپدار زمین انجام داده بود. ارسال موشک به فواصلی دور از سطح زمین نیازمند همراه داشتن سوخت زیاد است، چراکه موشک برای داشتن سفری موفق، به داشتن سرعت بیشتر و ر نتیجه سوخت زیاد احتیاج دارد. داشتن سوخت کمتر در زمان بازگشت و همچنین سرعت زیاد، عملیات فرود را بسیار سخت‌تر از دفعات پیش می‌کند، از این‌رو اسپیس ایکس فرود موفق سومین راکت فالکون ۹ را چالش برانگیزتر از دو فرود قبلی خوانده بود. دلیل شکست اسپیس ایکس در اولین آزمایش‌های فرود نیز این بود که موشک‌ها پس از رسیدن به مدار GTO به زمین بازگشته بودند.

اسپیس ایکس در تلاش است تا موشک‌های چندبار مصرف فالکون خود را به منظور کاهش هزینه‌ی سفرهای فضایی با موفقیت روی زمین بنشاند. ایلان ماسک پیش‌تر اعلام کرده بود که برای پرتاب اولین موشکی که با موفقیت فرود آمده، برای ماه می یا ژوئن برنامه‌ریزی کرده‌ است، اما به نظر می‌رسد برنامه‌ی اسپیس ایکس تغییر یافته و این کمپانی برای پرتاب موشکی که برای اولین بار با موفقیت روی زمین نشسته، برای ابتدای ماه می برنامه‌ریزی کرده است.

رفته رفته، اسپیس ایکس با کمبود فضا برای نگهداری موشک‌‌های فالکون خود در ایستگاه فضایی کندی روبرو می‌شود. سیلوی این کمپانی در ایستگاه کندی ظرفیت تنها ۵ راکت را دارد که با فرود آمدن آخرین موشک، تنها یک جای خالی باقی مانده است. این کمپانی اعلام کرده که در نظر دارد شماری از موشک‌هایش را به مرکز آزمایشی خود در تگزاس انتقال دهد. همچنین اسپیس ایکس اعلام کرده که درصدد است تا اولین موشک خود را که با موفقیت فرود آمده، به مقر اصلی کمپانی انتقال داده و آن را به معرض دید عموم بگذارد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات