گوگل برنده‌ی دعوای قضایی ۹ میلیارد دلاری با اوراکل بر سر اندروید شد

جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
چند ماهی است که اوراکل شکایت خود از گوگل بر سر استفاده‌ی غیرقانونی از کدهای جاوا در اندروید را پیگیری می‌کند. امروز قاضی این دادگاه رای به سود گوگل داده و بیان کرده که استفاده گوگل از کتابخانه‌های جاوا، در چهارچوب استفاده‌ی منصفانه بوده است.
تبلیغات

امروز رای دادگاهِ پیگیری شکایتِ اوراکل از گوگل به دلیل استفاده از کتابخانه‌های جاوا در اندروید صادر شد. اوراکل ادعا کرده بود که گوگل بدون اجازه از ۳۷ کتابخانه جاوا و ۱۱ خط از کدهای این شرکت در سیستم‌عامل اندروید استفاده کرده است. اگر بخاطر داشته باشید، اوراکل در سال ۲۰۱۰ نیز ادعای مشابه‌ای را علیه‌ گوگل به دادگاه ارائه کرده بود. نتیجه‌ی شکایت ۲۰۱۰ اوراکل نیز به جای نرسید چرا که گوگل استفاده از کتابخانه‌های جاوا در اندروید را تحت پوشش استفاده‌ی منصفانه و در چهارچوپ کپی‌رایت دانست و دادگاه نیز آن را قبول کرد. در ماه می ۲۰۱۲ پرونده‌ی شکایت ۲۰۱۰ اوراکل از گوگل بسته شد و اوراکل مجبور شد هزینه‌ی متحمل شده به گوگل برای طی شدن فرایند دادگاه را پرداخت کند.

فروردین ماه امسال اوراکل بار دیگر شکایت مشابه‌ای را به دادگاه ارائه کرد و از گوگل طلب غرامت ۹.۳ میلیارد دلاری کرد. شاید این آخرین فرصت اوراکل برای کسب غرامت از گوگل به شمار برود چرا که گوگل اعلام کرده است که در اندروید N کتابخانه‌های OpenJDK را جایگزین جاوا می‌کند. OpenJDK تقریبا نسخه‌ی متن باز و رایگان از جاوا است که اندروید را از کسب اجازه از اوراکل برای استفاده از جاوا بی‌نیاز می‌کند.

به هر حال دومین تلاش اوراکل برای کسب غرامت از گوگل نیز نافرجام بود و قاضی دادگاه معتقد است که گوگل بصورت منصفانه از کتابخانه‌های جاوا در اندروید استفاده کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات