اپل اسپیکر Siri را برای رقابت با اکو آمازون می‌سازد

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در حال ساخت اسپیکری است که عملکردی مشابه با اسپیکر اکو شرکت آمازون خواهد داشت. این اسپیکر از Siri به عنوان هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. البته اولین اقدام اپل برای توسعه‌ی این بلندگو، قرار دادن سیری در اختیار توسعه‌دهندگان است تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی را برای آن تولید کنند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از عرضه‌ی اسپیکر هوشمند اکو توسط شرکت آمازون، شرکت‌های دیگر دنیای فناوری نیز به فکر ساختن رقیبی برای این گجت افتادند. گوگل به تازگی دستگاهی مشابه اکو را معرفی کرده است. آخرین خبرها نیز حاکی از آن است که اپل قصد دارد گجتی با کارکرد مشابه تولید کند.

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، اپل قصد دارد در شروع توسعه‌ی این گجت، دستیار هوشمند سیری را که قرار است به عنوان هوش مصنوعی این دستگاه کار کند، در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد تا آنها بتوانند اپلیکیشن‌های بیشتری برای ارتباط با آن تولید کنند. کیت توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) برای سیری، ماه آینده در کنفرانس سالانه‌ی پل برای توسعه‌دهندگان عرضه خواهد شد. البته پیش از این نیز شرکت‌هایی مانند Yelp با اپل قرارداد داشتند و می‌توانستند برای سیری، اپلیکیشن توسعه دهند اما عرضه‌ی SDK عمومی باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بیشتری برای تولید اپلیکیشن مخصوص این دستیار هوشمند، تلاش کنند.

اسپیکر سیری قبل از عرضه‌ی اکو نیز در حال توسعه بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این گجت قابلیت‌هایی مانند ارتباط با دستگاه‌های خانگی Apple HomeKit دارد و می‌تواند دستوراتی به آنها ارسال کند. گفته می‌شود، فرآیند توسعه‌ی سیری با جدیت ادامه دارد و این دستیار به جز گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های خانگی، برای کامپیوترهای مک نیز عرضه خواهد شد.

Siri

بازار دستیارهای هوشمند خانگی پس از عرضه‌ی اکو توسط آمازون وارد دوران تازه‌ای شد. اسپیکر اکو مجهز به دستیار صوتی هوشمند الکسا است. گوگل نیز مدتی پیش اسپیکری با نام Google Home عرضه کرد و به طور جدی وارد رقابت در این حوزه شد. اما الکسا در این رقابت پیشتاز است چرا که به راحتی با اپلیکیشن‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. Echo به طور مثال می‌تواند با اپلیکیشن‌های اوبر، بازی‌ها و دیگر سرویس‌ها ارتباط برقرار کند. گوگل برای اسپیکر خود هنوز کیت توسعه ارائه نکرده اما مطمئنا در آینده‌ای نزدیک این کیت عرضه خواهد شد. البته اسپیکر گوگل در حال حاضر نیز قابلیت‌هایی بیشتر از اسپیکر الکسا و اسپیکر احتمالی سیری دارد و می‌تواند سوالات پشت سر هم را به کاربر پاسخ دهد و هم‌چنین وظایف پیچیده‌تری نسبت به رقیبان خود انجام دهد. گفته می‌شود اسپیکر اپل برای انجام چنین وظایفی از موتور بینگ مایکروسافت استفاده خواهد کرد. دستیار اپل که در آینده‌ای نزدیک در اسپیکر سیری استفاده خواهد شد، قابلیتی منحصر بفرد نسبت به الکسا دارد و چندزبانه است.

اسپیکرهای هوشمند تا زمانی که برای استفاده‌ و توسعه توسط توسعه‌دهندگان آماده نشوند، کاربرد زیادی نخواهند داشت. اپل برای ورود به این رقابت و موفقیت در آن باید تلاش کند تا زیرساخت‌های لازم را برای توسعه‌دهندگان این پلتفرم توسعه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات