۴ عاملی که مرگ و میر ناشی از سرطان را ۷۰ درصد کاهش می دهند

جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بسیاری از ما در بین دوستان و اقوام خود کسانی را داشته‌ایم که به بیماری سرطان مبتلا شده و از رنج‌ها زیادی را از عوارض این بیماری متحمل شده‌اند. به تازگی تحقیقی در مجله علمی JAMA Oncology به چاپ رسیده که در آن با زعایت ۴ عامل، خطر ابتلا به سرطان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. با زومیت همراه  باشید.
تبلیغات

سرطان بیماری پیچیده‌ای است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نوع سرطان شناخته شده که از بین آن‌ها درمان برخی ساده‌تر از انواع دیگر است. اگر چه علم پزشکی به دستاوردهای مهمی در شیمی درمانی دست یافته و سازما‌ن‌ها و بنیادهای تحقیقاتی زیادی به این امر اختصاص  پیدا کرده‌اند، ولی پیشگیری (البته اگر ممکن باشد) بدون تردید بهترین نوع برخورد با سرطان است. 

با در نظر گرفتن موارد بالا، مطالعه جدیدی که در مجله علمی JAMA Oncology منتشر شده نشان می‌دهد که چطور برخی از تغییرات کوچک در نوع زندگی افراد می‌تواند خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را کاهش دهد. اگرچه فاکتورهای در هم تنیده‌ زیادی در این موضوع وجود دارد ولی دو محقق از مدرسه بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan در بوستون امریکا نشان داده‌اند که چطور مردم امریکا می‌توانند با انجام فقط ۴ کار میزان مرگ بر اثر سرطان را تا حد زیادی کاهش دهند. 

در این مطالعه سرطان‌های Carcinoma  شامل همه انواع سرطان به استثنای سرطان‌های پوست، مغز، غدد لنفاوی، خون و انواع غیر کشنده سرطان پروستات در نظر گرفته شده‌اند و با انتخاب‌های افراد در سبک زندگی سالم مقایسه شده‌اند. طبق نتایج بدست آمده اگر هر فرد امریکایی سیگار را ترک کند، میزان مصرف الکل را کاهش دهد، وزن مناسب خود را حفظ کند و در طول هفته کمی ورزش کند تعداد افراد جدیدی که به سرطان مبتلا می‌شوند، ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش خواهد داشت. 

حدود ۶۰۰ هزار امریکایی امسال به دلیل سرطان فوت می‌کنند و بیش از ۱.۶ میلیون نفر نیز به سرطان‌های جدیدی مبتلا می‌شوند

گراهام کلدیتز استاد اپیدمیولوژی در این رابطه می‌گوید:

سرطان قابل پیشگیری است. در واقع اکثر سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و تخمین زده می‌شود که ۸۰ تا ۹۰ درصد سرطان‌های مرتبط با سیگار قابل پیشگیری هستند. چالش فعلی ما این است که با توجه به دانسته‌های خود عمل کنیم. ما پیش از این وقت زیادی را از شناسایی عوامل تا تبدیل علم به عمل تلف کرده‌ایم.

حدود ۶۰۰ هزار امریکایی امسال به خاطر سرطان‌های غیر قابل درمان فوت می‌کنند و بیش از ۱.۶ میلیون نفر نیز به سرطان‌های جدیدی مبتلا می‌شوند. اگر چه برخی از این موارد واقعا از روی بدشانسی اتفاق می‌افتند با این حال خیلی از این سرطان‌ها نیز قابل پیشگیری هستند. ولی رسیدن به لیست قطعی از شاخص‌های جلوگیری کننده آن هم برای بیماری چند وجهی مثل سرطان آسان نیست.

این دو محقق با زحمت بسیار زیاد به جستجو در مطالعات مرتبط با رفتارها و نرخ سرطان پرداخته‌اند و همانطور که انتظار می‌رفت توانایی افراد در جلوگیری از ابتلا به سرطان نه تنها به سبک زندگی آن‌ها وابسته است بلکه به جنسیت آن‌ها و نوع سرطان مورد نظر هم بستگی دارد. 

سیگار نکشید، الکل مصرف نکنید، نسبت وزن به قد خود را در حالت مناسب حفظ کنید و ورزش کنید تا از سرطان در امان بمانید

۱۳۶ هزار زن و مرد سفید پوست در این مطالعه در نظر گرفته شدند (سایر نژادها در این مطالعه در نظر گفته نشده‌اند). در این مطالعه سبک زندگی سالم به این مفهوم است: اگر حداقل طی ۵ سال گذشته سیگار نکشیده باشند، مصرف الکل پایین داشته یا اصلا الکل مصرف نکنند، شاخص توده بدنی (BMI) بین ۱۸.۵ تا ۲۷.۵ داشته باشند و در طی هفته حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی داشته باشند. 

اگر هر ۴ مورد گفته شده در پاراگراف بالا در یک فرد وجود داشته باشد او در دسته‌بندی کم خطر قرار گرفته در غیر این صورت در گروه پر خطرها قرار می‌گیرد. با تحلیل میزان ابتلا به سرطان و مرگ و میر افراد در این گروه‌ها و مقایسه این اطلاعات با جمعیت کلی امریکا، نسبت سرطان‌هایی که در گروه پر خطر قابل پیشگیری هستند، تخمین زده شده است.

در اغلب موارد تفاوت بین دو گروه واقعا آشکار است. برای مثال در گروه با رفتارهای پر خطر، خطر ابتلا به سرطان ریه تا ۸۲ و ۷۸ درصد به ترتیب برای زنان و مردان بیشتر از گروه افراد کم خطر بود. در بعضی موارد هم تفاوت به طرز عجیبی کم بود. زنان حاضر در گروه پر خطر در مقایسه با زنان گروه کم خطر فقط ۴ درصد بیشتر احتمال داشت تا به سرطان سینه مبتلا شوند.

زندگی سالم زنان را تا ۵۹ درصد و مردان را تا ۶۷ درصد از سرطان دور می‌کند

در مجموع طبق مطالعه صورت گرفته زندگی سالم می‌تواند تا میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را در جمعیت امریکا تا ۵۹ درصد برای زنان و ۶۷ درصد برای مردان کاهش دهد که این در تضاد با مطالعه دیگری است که سال گذشته به چاپ رسید و معتقد بود علت اصلی بسیاری از سرطان‌ها بدشانسی است و سبک زندگی تاثیر زیادی در ابتلا به سرطان ندارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات