اپل و گوگل پیشرو باشند بهتر است یا پیرو؟

جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یکی از چالش‌هایی که معمولا بین طرفداران متعصب برندهای معتبر دنیای فناوری وجود دارد این است که بالاخره کدام شرکت از روی دست دیگری تقلب می‌کند. کدام شرکت پیشرو و کدام یک پیرو است. در ادامه مرور کوتاهی بر این نوع نگاه به شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری داریم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از برگزاری رویدادهای رسمی شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل یکی از مواردی که زیاد می‌شنویم شکایاتی از این دست است که این شرکت‌ها دنباله‌رو سایر شرکت‌ها شده‌اند. «هی اپل، کپی خوبی از سرفیس پرو تولید کردی» یا «باشه گوگل، می‌بینیم که حالا تو هم الکسای خودتو داری». در واقع برخی از این ادعاها درست هستند ولی به نظر می‌رسد نوع تفسیر واقعیت‌ها اشتباه است. اپل و گوگل دو غول بزرگ دنیای فناوری هستند و اگر آن‌ها مجبور هستند تا در شرایطی دنباله‌رو سایر شرکت‌ها باشند، این فقط نشانه یک صنعت پر رونق است. 

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل اخیرا برگزار شد و واکنش‌ها به این مراسم به دو دوسته تقسیم می‌شود. دسته اول از معرفی پروژه‌های جدید گوگل هیجان زده هستند و دسته دوم معتقدند محصولات و سرویس‌های جایگزین زیادی در حال حاضر در بازار وجود دارد و نیازی به محصولات و سرویس‌های جدید گوگل نیست. اسپیکر Google Home  که قرار است نقش یک دستیار خانواده را ایفا کند در واقع قابل مقایسه با آمازون اکو است و البته گوگل هم تایید کرده است که این پروژه ادامه مسیری است که پیش از این در خرده فروشی آنلاین وجود داشت. در رابطه با نرم افزارهای پیام رسان هم اوضاع همینطور است؛ Google Allo به عنوان رقیب واتس اپ (که از فناوری رمزنگاری مشابه واتس اپ هم استفاده می‌کند) و Google Duo که عملکردی مشابه FaceTime اپل دارد. حتی ایده‌های مرتبط با لباس‌های هوشمند و گوشی‌های ماژولار نیز پیش از گوگل از سوی اینتل و ال‌جی مطرح شده بودند. 

بسیاری از محصولات و خدماتی که گوگل در کنفرانسش معرفی کرد، قبلا در بازار موجود بود

در رابطه با اپل، تولید آیپد پرو بزرگتر به عنوان دلیل محکم دیگری برای دفاع از باورهای مایکروسافت قلمداد شد که معتقد بود کیبورد و قلم استایلوس جزو مهم‌ترین بخش‌های بهره‌وری موبایل هستند. جایی که سرفیس پرو پیشرو بود، آیپد پرو در نقش پیرو ظاهر شد. اپل اولین تولید کننده ساعت‌های هوشمند نیز نبود؛ حتی اولین شرکتی هم نبود که قابلیت 3D Touch را به گوشی‌های هوشمند می‌آورد چرا که پیش از آن هواوی در گوشی Mate S نمایشگر حساس به فشار خود را ارائه کرده بود. حالا شرکت چینی دیگری به نام میزو هم در رابطه با طراحی دوباره خطوط آنتن در پشت گوشی، اپل را شکست داده است. 

از نظر نرم‌افزاری، ویژگی‌های قابل ذکر مهمی که طی سال‌های اخیر به اندروید و iOS اضافه شده‌ است، قابلیت مولتی تسکینگ با قسمت کردن صفحه نمایش و نوتیفیکیشن‌های زیبا با قابلیت پاسخ دهی سریع هستند. کسانی که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های سامسونگ را دارند، سال‌ها است که قابلیت قسمت کردن صفحه نمایش برای انجام چند کار همزمان را دارند و نوتیفیکیشن‌های هوشمندتر چیز چندان جدیدی برای بسیاری از کاربران اندروید محسوب نمی‌شود. اپل در زمینه اجازه دادن به توسعه دهندگان برای دسترسی بیشتر به عملکردهای اصلی در iOS پیرو گوگل بوده است. دسترسی به کیبوردهای ساخت شرکت‌های ثالث از جمله این موارد بوده و این در حالی است که گوگل در پشت صحنه بسیار تلاش کرده است تا مصرف انرژی و مدیریت منابع را در اندروید شبیه به آیفون کند. 

بهتر است تفسیر پیشرفت را که بر پایه عینک بدبینی بنا شده متوقف کنیم و این پیشرفت‌ها را جشن بگیریم

آیا این پیشرفت‌های حاصل شده بد هستند؟ بدون تردید نه. باید تفسیر پیشرفت را که بر پایه عینک بدبینی بنا شده متوقف کنیم و این پیشرفت‌ها را جشن بگیریم. هر بار که اپل از گوگل پیروی می‌کند، یا بالعکس، هر دو اکوسیستم غنی‌تر می‌شوند. اوضاع حتی بهتر از این هم می‌شود و آن زمانی است که این دو شرکت در حال تعقیب سیاست‌ها و برنامه‌های رقیب سومی باشند که این نشان می‌دهد هنوز هم فضا برای خلاقیت خارج از فضای این دو غول دنیای فناوری وجود دارد. مهم نیست که اپل و گوگل رهبر چه چیزی هستند، هنوز هم فرصت‌های پر شماری وجود دارد از گجت‌های آشپزخانه‌ها گرفته، لوازم اتاق پذیرایی یا اپ‌های خیلی خوبی مثل اوت لوک، Pocket Casts و Dark Sky. 

سناریوی جایگزین را تصور کنید. ما بسیاری از اوقاتِ خود را مثل انسان‌های نخستین سپری می‌کنیم تا اپل و گوگل سالی یک یا دو بار باران خلاقیت خود را بر ما ببارند. محرک خلاقیت کپی کردن، تلاش برای تقلید کردن، پیشروی کردن و بعد اضافه کردن چیز جدیدی بر موارد پیشین است. ما باید رهبری اسپاتیفای در بازار موسیقی، توییتر، اسنپ چت و تلگرام در رسانه‌های اجتماعی و پبل را در تولید ساعت‌های هوشمند جشن بگیریم. تمام این شرکت‌های کوچکتر، اپل و گوگل را تحریک می‌کنند تا پیشرفت کنند و محصولاتی خلق کنند که این بار بقیه شرکت‌ها از آن‌ها پیروی کنند.

یک صنعت رقابتی از این که چقدر پیشروانش باید سخت کار کنند تا پیشرو باقی بمانند، شناخته می‌شود

اگر اپل و گوگل به طور دائم در همه چیز پیشرو بودند، آیا اجازه ابراز وجود به برند دیگری می‌دادند یا این که در را محکم پشت سر خود می‌بستند و اجازه ورود به موقعیت رهبری به کس دیگری نمی‌دادند؟ به نظر می‌رسد که همه ما پاسخ این سوال را می‌دانیم و درست به همین دلیل است که کمیسیون اروپایی به دقت جستجوی آنلاین گوگل و شرایط همکاری تولید کنندگان اندرویدی با این شرکت را زیر نظر دارد.

یکی از حوزه‌هایی که اپل و گوگل بدون مزاحمت در حال پیشروی در آن هستند، سیستم‌های اطلاع رسانی خودرو است جایی که همه شرکت‌ها (بجز تویوتا) از کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل یا هر دو استفاده می‌کنند. اما آیا امروزه همه از وضعیت سیستم‌های اطلاع رسانی خودروها راضی هستند؟ بعید به نظر می‌رسد که اینطور باشد. 

یک صنعت پر جنب و جوش و رقابتی از این که چقدر پیشروانش باید کار کنند تا پیشرو باقی بمانند شناخته می‌شود. در بعضی موارد از جمله رقابت دو قطبی که بین اپل و گوگل در دنیای موبایل ایجاد شده، این دو شرکت می‌توانند به راحتی به خواب خرگوشی بروند بدون این که نگران این باشند که رقبایشان آن‌ها را پشت سر خواهند گذاشت ولی فناوری به سرعت رو به جلو در حرکت است و شاخه‌های فعلی مثل رایانه‌های شخصی که زمانی سلطان بلامنازع بازار بودند خیلی سریع با شاخه‌ محصولات جدید جایگزین می‌شوند؛ به همین دلیل است که گوگل انرژی زیادی در فناوری‌های نوظهوری مثل واقعیت مجازی و هوش مصنوعی صرف می‌کند. اپل هم چنین کارهایی می‌کند با این تفاوت که چراغ خاموش‌تر حرکت می‌کند.

هیچ خجالتی در پیرو بودن وجود ندارد. وقتی آمار فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ شروع به کاهش کرد این شرکت به طرز فوق‌العاده‌ای کل سری گوشی‌های خود را تغییر داد. وقتی مایکروسافت به نیاز برای رایانه‌های ویندوزی بهتر پی برد به ما سرفیس پرو و سرفیس بوک را معرفی کرد.  گویا وقتی که شرکت‌های بزرگ مجبور به پیروی کردن می‌شوند و از قافله عقب می‌مانند، درست همان زمانی است که با محصولاتی انقلابی و خلاقانه از سوی آن‌ها مواجه می‌شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات