سامسونگ چگونه روند نزولی فروش گوشی های هوشمند خود را تغییر داد؟

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فصل گذشته، تجارت موبایل سامسونگ بهترین سود و درآمد خود را طی دو سال اخیر تجربه کرد. اما سامسونگ چطور موفق شد تا رهبری خود بر بازار موبایل را حتی در چنین شرایط رقابتی، حفظ کند؟ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سامسونگ در فصل گذشته موفق شد مجددا رشد درآمد و سود بخش موبایل خود را شاهد باشد. هرچند رشد سامسونگ چندان زیاد یا خیره کننده نبوده است، اما همچنان سامسونگ رهبری خود بر بازار را حفظ کرده و بیشترین میزان فروش گوشی را دارد. مشکلات سامسونگ و دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی از سال ۲۰۱۴ و با ورود تولیدکنندگان چینی به بازارهای بین‌المللی شروع شد. زمانی که سامسونگ در حال تولید گوشی‌های پلاستیکی بود، چینی‌ها گوشی‌های فلزی با قیمت پایین‌تر از گوشی‌های پلاستیکی سامسونگ عرضه کردند.

گلکسی اس ۵ مصرف‌کنندگان را غافلگیر کرد. آن‌ها منتظر یک گوشی فلزی از سوی سامسونگ بودند اما سامسونگ آن‌ها را ناامید کرد و در عوض کاربران نیز از کهکشان پنجم سامسونگ کمتر از همیشه استقبال کردند. با وجود اینکه گلکسی اس ۵ اولین گوشی ضد آب سامسونگ به شمار می‌رفت، اما فروش آن یک چهارم کمتر از نسل قبل‌ بود.

سامسونگ خیلی سریع متوجه شد که کاربران دیگر گوشی پلاستیکی نمی‌خواهند و ارتقاء سخت‌افزار و افزایش مگاپیکسل‌ها نیز چاره‌ساز نیست. در همین راستا کره‌ای‌ها در سال ۲۰۱۵ گلکسی اس ۶ را با بدنه‌ی فلزی- شیشه‌ای عرضه کردند. گلکسی اس ۶ مجددا کاربران پلتفرم اندروید را به سمت سامسونگ کشاند و حالا با عرضه‌ی گلکسی اس ۷ همان طراحی بهبود یافت و سامسونگ قابلیت ضد آب بودن و پشتیبانی از درگاه میکرو-اس‌دی را مجددا به پرچمدار خود برگرداند.

سامسونگ با عرضه‌ی گلکسی اس ۷، سنت‌های قبلی خود را شکست. کره‌ای‌ها تا لحظه‌ی آخر روی استفاده از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به جای ۱۶ مگاپیکسل نسل قبل، مردد بودند و نمی‌دانستند کاربران چه عکس‌العملی در این باره نشان خواهند داد. تا پیش از آن سامسونگ خود در رقابت با افزایش مگاپیکسل‌ها شرکت داشت و این احتمال وجود داشت که مصرف‌کنندگان کاهش مگاپیکسل‌ها را عقب‌گردی برای پرچمدار سامسونگ بدانند. اما نهایتا آن‌ها تصمیم گرفتند تا از ماژول دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به همراه فوکوس بسیار سریع‌تر و البته بازده بهتر در نور کم بهره ببرند.

حال آمار و ارقام فروش گلکسی اس ۷ نشان می‌دهد که سامسونگ در مسیر صحیح گام برداشته است. بیش از نیمی از خریداران گلکسی اس ۷ در امریکا می‌گویند که از کیفیت دوربین گوشی خود راضی هستند و مهم‌ترین دلیل برای انتخاب گوشی خود را نیز کیفیت عکاسی آن می‌دانند. این در حالی است که ۳۳ درصد از خریداران گوشی‌های رقیب گلکسی اس ۷ در این بازار، علت خرید گوشی خود را دوربین آن می‌دانند.

شواهد نشان می‌دهند که سامسونگ قصد دارد از حافظه‌ی رم ۶ گیگابایت در گلکسی نوت 6 بهره ببرد. شاید استفاده از حافظه در کلاس کامپیوترهای شخصی این بار باعث ثبت رکورد فروش در گلکسی نوت بعدی شود.

رشد بازار گوشی‌های هوشمند امسال برای اولین بار تک رقمی شد و براساس گزارش گارتنر، بازار گوشی‌های هوشمند کلا ۷ درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که این بازار به تکامل رسیده و سود بردن از آن روز به روز سخت‌تر می‌شود. سامسونگ نیز برای حفظ رهبری خود باید گام‌های حساب‌شده‌ بردارد؛ مخصوصا که تولیدکنندگان چینی روز به روز قوی‌تر شده و محصولات پخته‌تری روانه‌ی بازار می‌کنند.

کیم گا-یان، قائم مقام مدیرعامل سامسونگ در بخش موبایل می‌گوید که این کمپانی روی محصولات رده بالا و گران قیمت تمرکز خواهد کرد؛ محصولاتی که قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار خواهند داشت. وی باور دارد که سامسونگ یکی از معدود برندهایی است که می‌تواند در این بخش از بازار رقابت کند.

چنین تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد چرا که رقابت در بخش میان رده و ارزان قیمت از بازار گوشی‌های موبایل که چینی‌ها در آن حرفه‌ای هستند کار دشواری است. از طرفی چینی‌ها هر چه تلاش می‌کنند و محصولات با کیفیت و رده بالا تولید می‌کنند به دلیل قدرت کم برند آن‌ها، کاربران حاضر به خریدشان نیستند. حال باید منتظر ماند و دید آینده چطور خواهد شد و آیا چینی‌ها می‌توانند از نظر برندینگ و قوی‌کردن نام‌های تجاری خود در بین کاربران خوب عمل کنند یا خیر.

آنچه مشخص است حضور در بازار گوشی‌های هوشمند و رقابت در آن هیچ‌وقت به دشواری حال حاضر نبوده است و شرکت‌ها برای کسب سهم از آن باید مدام در حال نوآوری و ارائه‌ی محصولات بهتر باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات