آیا بازگشت نوکیا به بازار گوشی های هوشمند تصمیم نادرستی است؟

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نوکیا که زمانی به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده‌ی گوشی‌های همراه فعالیت می‌کرد، پس از ظهور گوشی‌های هوشمند و در پیش گرفتن تصمیمات نادرست به جایی رسید که راضی به واگذاری این بخش از کمپانی شد. حال این کمپانی فنلاندی دوباره کمر همت بسته تا وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود که البته با توجه به شرایط بازار تصمیم چندان نادرستی نیست. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از ظهور گوشی‌های هوشمند مقاومت کمپانی فنلاندی در برابر موج جدید، امپراطوری نوکیا را در هم کوبید بطوریکه این کمپانی ترجیح داد تا به جای مبارزه در بازاری که فضا روز به روز بر آن تنگ می‌شد، بخش تولید گوشی‌های هوشمند خود را در اختیار مایکروسافت قرار دهد.

مایکروسافت برای ورود به بازار‌ گوشی‌های هوشمند نیاز به جهشی داشت تا خود را درگیر جزئیات ورود به این بازار نکند، در سوی مقابل نوکیا نیز با روندی که در پیش گرفته شده بود، چاره‌ای جز کنار رفتن از بازار نداشت. پس از تصاحب بخش تولید گوشی‌های هوشمند توسط مایکروسافت که البته تصمیم سختی برای این کمپانی با وجود تاریخ و هوادارانش داشت، نوکیا به طور کامل از این حوزه بیرون رفت.

پس از گذشت سه سال از زمان واگذاری این بخش از کمپانی، شاید در نگاه اول ورود دوباره به این کسب و کار برای نوکیا کمی غیرمنطقی به نظر برسد، اما باید به این موضوع اشاره کرد که نوکیا در سال‌های اخیر تغییرات بزرگی را در کمپانی شاهد بوده و وضعیت بازار نیز در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار تغییر پیدا کرده است.

پس از انکه نوکیا بخش تولید گوشی‌های هوشمند خود را به مایکروسافت واگذار کرد، تغییرات در سایر بخش‌های این کمپانی فنلاندی نیز آغاز شد. نوکیا که در زمینه‌ی طراحی و تولید تجهیزات مخابراتی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، با تصاحب آلکاتل-لوسنت فرانسوی، جای پای خود را در برابر رقبایی نظیر هواوی و اریکسون مستحکم‌تر از پیش کرد. سرویس نقشه‌ی Here نیز به کنسرسیومی از کمپانی‌های خودروساز آلمانی واگذار شد و سپس نوکیا کمپانی فرانسوی Whithings را مال خود کرد که یکی از بزرگ‌ترین برند‌های حال حاضر تولیدکننده‌ی گجت‌های پوشیدنی است.

نوکیا با سر و سامان دادن به سایر بخش‌های کمپانی و تلاش برای عقب نماندن از ترند‌های جدید دنیای فناوری نظیر گجت‌های پوشیدنی، دوربینی واقعیت مجازی OZO را نیز برای حرفه‌ای‌های این حوزه تولید و راهی بازار کرد. نوکیا در سه سال اخیر پس از واگذاری بخش تولید گوشی‌های هوشمندش دگردیسی مثبتی را تجربه کرد، حال آنکه بازار گوشی‌های هوشمند نیز تغییرات بسیاری را در سه سال اخیر شاهد بوده است. این روزها دیگر وضعیت همانند زمانی که نوکیا این بازار را ترک کرد، نیست.

هر چند اپل و سامسونگ همچنان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کنندگان گوشی‌های هوشمند در حال فعالیت هستند،‌ اما ورود کمپانی‌های چینی کار را بسیار سخت و پیچیده کرده است. کاهش هزینه‌ی ساخت گوشی‌های هوشمند در کنار عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت توسط کمپانی‌های چینی باعث شده تا با وجود کاهش کلی عرضه این محصولات، شاهد افزایش تعداد کاربرانی باشیم که برای اولین بار به سمت خرید گوشی هوشمند می‌روند. بسیاری از کمپانی‌های چینی موفق شده‌اند در بازار‌ کشورهای در حال توسعه به واسطه‌ی قیمت پایین، اسم و رسمی پیدا کرده و کاربران را به سوی خود جلب کنند.

کاهش عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند سامسونگ از ماه‌ها پیش آغاز شده و اپل نیز برای اولین بار پس از عرضه‌ی نسل اول آیفون در گزارش مالی مربوط به فصل اول ۲۰۱۶ خبر از کاهش رشد فروش آیفون‌هایش داد. این روزها دیگر اپل یا سامسونگ به راحتی نمی‌توانند در بازار کشورهایی نظیر چین و هند مشتریان خود را مجاب به پرداخت چند صد دلار بیشتر برای خرید محصولاتشان کنند، چراکه رقبای چینی با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمندی که از نظر سخت‌افزاری نیز در برابر رقبای قدیمی کم نمی‌آورند، بازار خوبی را برای خود ایجاد کرده‌‌اند. اما در چنین بازاری نیز هنوز نوکیا جایی برای فعالیت دارد، چراکه نام و برند نوکیا همچنان یادآور یکی از بهترین گزینه‌های خرید برای کاربران با ویژگی‌هایی نظیر قیمت مناسب و کیفیت بالا است.

نوکیا در این بین حربه‌ی زیرکانه‌ای را به کار بست؛ این کمپانی با واگذاری برند خود به مایکروسافت، نقش کم‌رنگ‌تری در از میان رفتن طیف محصولات نوکیا با قرار گرفتن در کنار ویندوزموبایل داشت. نوکیا حال به عنوان ناجی وارد کار شده تا دوباره خاطرات شیرین طرفدارانش را زنده کرده و دوباره با عرضه‌ی محصولات با کیفیت، وارد بازار شود. از سویی دیگر، هزینه‌ی سنگین تولید محصولات نیز دیگر تماما بر عهده‌ی نوکیا نیست، چراکه براساس توافق صورت گرفته، مایکروسافت بخش تولید گوشی‌های غیرهوشمند نوکیا را به یک کمپانی تحت تملک فاکس‌کان واگذار کرده و از این‌رو شریک قدرتمندی در حوزه‌ی تولید کنار نوکیا قرار گرفته است.

پس از انتشار خبر بازگشت نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند، درصد بسیاری در انتظار بازگشت این کمپانی به رتبه‌ی اول نیستند؛ البته استراتژی جدید نوکیا که در زمینه‌ی گجت‌های هوشمند ارتباطی نیز در پیش گرفته شده، شانس این کمپانی را برای موفقیت بسیار افزایش داده است.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا نوکیا می‌تواند دوباره با محصولاتی درخور وارد این حوزه شده و با موفقیت همراه شود یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات