رشد ۳.۹ درصدی فروش گوشی های هوشمند در دنیا به همراه کاهش سهم مایکروسافت از بازار

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مؤسسه تحقیقاتی گارتنر به‌تازگی جدیدترین آمار و تحلیل‌های خود را در رابطه با عملکرد شرکت‌های مختلف دنیای گوشی‌های هوشمند در بازار ارائه داده که با توجه به آن بهتر به جایگاه حال حاضر شرکت‌ها و سهم آن‌ها از بازار پی می‌بریم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مؤسسه تحقیقاتی Gartner به‌تازگی اطلاعاتی در رابطه با سهم شرکت‌ها از بازار گوشی‌های هوشمند در ۳ ماه اول سال ۲۰۱۶ ارائه کرده است. این اطلاعات پس از این اعلام می‌شود که ماه گذشته مایکروسافت نیز آماری از فعالیت‌های خود در بازار گوشی‌های هوشمند ارائه کرد از این رو نکته جدیدی در رابطه با مایکروسافت در آن وجود ندارد ولی وقتی این اطلاعات در کنار آمار فروش و عملکرد سایر شرکت‌ها قرار می‌گیرد دید بهتری از حال فعلی بازار گوشی‌های هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهد. 

طبق اعلام مؤسسه تحقیقاتی گارتنر میزان فروش گوشی‌های هوشمند در ۳ ماه اول سال ۲۰۱۶ به ۳۴۹ میلیون دستگاه رسیده است که رش ۳.۹ درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل نشان می‌دهد. 

این رشد  فروش ناشی از تقاضای زیاد برای گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت در بازارهای در حال توسعه و البته گوشی‌های هوشمند 4G با قیمت مناسب با توجه به گسترش زیرساخت‌های پشتیبانی کننده از 4G در کشورهای مختلف بوده است. 

انشول گوپتا-مدیر تحقیقاتی گارتنر می‌گوید:

در بازارهایی که فروشندگان مطرح گوشی‌های هوشمند با رشد کم فروش به دلیل اشباع بازار مواجه هستند، برندهای نوظهور، بازار این شرکت‌ها را برای کسب سهم بیشتر خراب می‌کنند. با چنین تغییراتی که در بازار گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد، برندهای چینی کم کم به‌عنوان برندهای اول دنیا مطرح می‌شوند. دو برند چینی در بین ۵ برند پرفروش دنیا در فصل اول سال ۲۰۱۵ بودند و ۱۱ درصد از بازار را برای خود کردند. در فصل اول سال ۲۰۱۶، این بار ۳ شرکت هواوی، شیائومی و اوپو در مجموع ۱۷ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند. 

در حال حاضر اوپو چهارمین برند پرفروش دنیای گوشی‌های هوشمند است

اوپو بهترین عملکرد را در این فصل داشته و  رتبه ۴ را در لیست پرفروش‌ترین برندها بدست آورده است که نشان از رشد ۱۴۵ درصدی این شرکت دارد. درست مثل هواوی و شیائومی، اوپو هم با رشد خوبی در بازار چین رو‌به‌رو شده و بخشی از سهم شرکت‌های دیگری نظیر لنوو، سامسونگ و یولونگ را از آن خود کرده است. هواوی هم با استقبال خوبی در اروپا، امریکا و افریقا مواجه شد از سوی دیگر فروش شیائومی و اوپو در بازارهای آسیا به ترتیب با ۲۰ و ۱۹۹ درصد رشد رو‌به‌رو شده است. 

در فصل اول سال ۲۰۱۶ِ، سامسونگ با کسب ۲۳ درصد از بازار دنیا برتری خود را بر اپل بیش از قبل کرد. گوپتا در این مورد معتقد است:

گلکسی اس ۷ سامسونگ و نسخه‌های جدید سایر مدل‌های سامسونگ این شرکت را دوباره به‌عنوان رقیب قدرتمندی در بازار گوشی‌های هوشمند همچنین در بازارهای در حال توسعه جایی که تولید‌کنندگان محلی معمولا موفقیت‌های خوبی دارند، مطرح کرد. 

اما لنوو در ۳ ماه اول سال ۲۰۱۶، از جمع ۵ شرکت پرفروش دنیای گوشی‌های هوشمند همچنین ۱۰ شرکت پرفروش موبایل خارج شد. گوپتا در مورد لنوو می‌گوید:

لنوو فصل پر چالش دیگری را  با کاهش ۳۳ درصدی فروش گوشی‌های هوشمندش در سطح جهان پشت سر گذاشت. از سوی دیگر به دلیل برندهای محلی زیاد در چین، فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در چین با ۷۵ درصد کاهش رو‌به‌رو شد. این شرکت در تلاش است تا با مدیریت هزینه‌های سربار و همکاری با موتورولا هم افزایی خوبی بین دو شرکت ایجاد کند.

در رابطه با سیستم عامل گوشی‌های هوشمند، اندروید باز هم مقداری از سهم iOS و ویندوز را ز آن خود کرد تا ۸۴ درصد از سهم بازار را در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ در اختیار داشته باشد.

روبرتا کوزا- مدیر بخش تحقیقاتی گارتنر می‌گوید:

با توجه به اینکه بازارهای به بلوغ رسیده گوشی‌های هوشمند کم کم اشباع می‌شوند، گوگل به‌دنبال رشد فرصت‌های جدید درآمدزایی از طریق توسعه پلتفرم خود در خودروها، ابزارهای پوشیدنی، خانه‌های متصل به اینترنت و غیره است.  با وجود پیشرفت‌های پلتفرم اندروید و سلطه آن بر بازار، هنوز هم چالش‌های زیادی در سودآوری برای برخی از شرکت‌های اندرویدی مطرح است. این امر بر چشم‌انداز فروش تأثیر می‌گذارد جایی که مدل‌های تجاری جدید یا بیشتر هر روز تبدیل به موضوعی مهم‌تر برای موفقیت می‌شوند. 

اپل برای اولین‌بار با کاهش فروش دو رقمی مواجه شده است

اپل برای اولین کاهش فروش دو رقمی را  در مقایسات سال به سال تجربه کرده و فروش آیفون‌ها ۱۴ درصد کاهش داشته است. 

گوپتا در مورد خبر بازگشت نوکیا به بازار نیز می‌گوید:

از سوی دیگر بازگشت نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت که به‌تازگی بر سر زبان‌ها افتاده مأموریت ساده‌ای نیست. در بازار امروزی برای اینکه بتوانید محصولات خود را بفروشید به چیزهایی بیش از فقط یک برند خوب نیاز دارید. ساخت سخت‌افزار خوب برای نوکیا کار ساده‌ای است با این حال کاربران دلایل وسوسه کننده دیگری نیز نیاز دارند تا به برند وفادار بمانند. علاوه بر این رشد بازار موبایل کاهش یافته و رشد کردن در چنین بازاری به هیچ وجه به‌سادگی سابق نیست. شرکت جدید HMD در شرایطی وارد بازار می‌شود که زمان برای موفقیت بسیار کم است و در کوتاه مدت اوضاع برای این شرکت سخت خواهد بود. 

مایکروسافت که در تقلا برای حفظ سهم کوچک خود از بازار است پیش از این اعلام کرده بود که انتظار دارد تا میزان فروش ویندوزفون در سه ماه دوم سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کند که اگر این امر محقق شود باید شاهد رقابت مایکروسافت و بلکبری برای کسب عنوان دارنده کمترین سهم از بازار باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات