مهندسان از تفاله‌ های قهوه برای هموار کردن جاده‌‌ ها استفاده می‌کنند

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گروهی از پژوهشگران استرالیایی توانسته‌اند از تفاله‌های قهوه برای ساخت پوشش کف جاده‌ها استفاده کنند. این روش تست شده و در مراحل آزمایش رضایت‌بخش بوده است. استفاده از این روش می‌تواند در کاهش حجم زباله‌های حاصل از قهوه موثر باشد‌ که سالانه مقدار قابل ملاحظه‌ای از زباله‌ها را شامل می‌شود.
تبلیغات

هنگامی که با موضوع قهوه و محیط زیست روبرو می‌شویم، چند مورد ممکن است به ذهن ما متبادر شود. از این موارد می‌توان به گفته‌هایی همانند اینکه «ما بسیار بیشتر از حد نرمال قهوه می‌نوشیم» یا «بسته‌بندی‌هایی که با آن قهوه‌ها را روانه‌ی بازار می‌کنند دارای نمادهای ممنوعه است و باید انتشارشان ممنوع شود» اشاره کرد. گاهی هم ممکن است در باره‌ی تولید قهوه‌ی پایدار و سالم صحبت شود.

 اما در این میان یک پیامد زیست‌محیطی دیگر نیز وجود دارد که شاید بتوان گفت یکی از پیامدهای علاقه‌ی مردم کثیری از کره‌ی زمین به قهوه است. البته این پیامد کاملا هم آشکار نیست. به بیان ساده‌تر، وقتی که دانه‌های قهوه را برای تهیه‌ی نوشیدنی تخمیر می‌کنند، برای مواد باقی‌مانده از این فرایند قهوه‌سازی چه اتفاقی می‌افتد؟

 می‌توان گفت که بیشتر اوقات، این مواد مانده‌ را در سطل‌زباله می‌ریزند تا در نهایت به محل‌های دفن زباله انتقال یابند. در غیر این صورت نیز آنها را در سینک‌های شستشو می‌ریزند و در نهایت این مواد به اقیانوس‌ها می‌رسند. اما پرسشی که شاید برایتان پیش بیاید این است که آیا راه حل دیگری برای این مشکل وجود دارد؟

 در این رابطه، گروهی از مهندسان در استرالیا به یک راه‌حل منحصر به فرد برای بازنگری در روند مدیریت پودر قهوه‌های مصرف‌شده رسیده‌اند. برآورد شده که این تفاله‌ها در شهری به اندازه‌ی سیدنی چیزی در حدود ۳۰۰۰ تن زباله در سال تولید می‌کنند. راه حل آنها برای این مشکل چیست؟ بازیافت قهوه‌های مانده برای پوشش جاده‌هایی که در آن رانندگی می‌کنیم.

 آرول آرولرایا (Arul Arulrajah) عضو مرکز توسعه‌ی زیرساخت پایدار در دانشگاه تکنولوژی سوینبرن پژوهشگری که سرپرستی این گروه ژئوتکنیکی را بر عهده دارد، با گروهش به انجام پژوهش‌هایی در این زمینه پرداخته‌اند. این بررسی‌ها شامل بازنگری و بررسی مجدد مواد بازیافتی از قبیل آجر خرد شده، زباله‌های شیشه‌ای و بتن بود و نتیجه این بود که می‌توان از این زباله‌ها برای کارهایی مانند ساخت‌وساز جاده‌ها و راه‌ها استفاده کرد. اما آیا ما در کل این زمان از محصول جانبی دیگری که به فراوانی در اطرافمان وجود دارد و می‌توانیم استفاده‌های زیادی از آنها کنیم صرف نظر کرده‌ایم؟ آرولرایا که خود یکی از طرفداران سرسخت قهوه است در این باره می‌گوید:

من قهوه‌سازهای زیادی را می‌بینم که پودرهای قهوه‌ی استفاده شده را دور می‌‌ریزند. به نظر من، چرا ما نباید به این ماده به عنوان یک ماده‌ی مهندسی نکنیم؟

 بنابراین او و یک دانشجوی دکترا با نام سوینبرن از تک‌آنگ کوا (Teck-Ang Kua) همراه با پژوهشگرانی از چین و تایلند شروع به همکاری کردند. آنها می‌خواستند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا تفاله‌ی قهوه‌ها به اندازه‌ی سایر مواد مورد استفاده می‌تواند برای سنگ فرش خیابان‌ها مفید باشد یا خیر؟ آیا در خارج از خانه‌ی خود می‌توانیم برای قهوه‌ها استفاده‌ی مفیدی بیابیم؟ پس از انجام آزمایش‌ها مشخص شد که این کار ممکن است.

 آنها تفاله‌های قهوه‌ی موجود در اطراف کافه‌های نزدیک دانشگاه زالزالک سوینبرن در سمت شرق ملبورن را جمع آوری کردند و سپس این تفاله‌ها را در فر به مدت پنج روز در دمای ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۱۲۲ درجه‌ی فارنهایت) خشک کردند. در ادامه نیز آنها را به منظور فیلتر کردن هرگونه توده‌ی زاید الک کردند. در نهایت این گروه، تفاله‌های خشک شده را با «سرباره» مخلوط کردند. (سرباره یا slag در واقع به ضایعات اضافی به دست آمده از تولید فولاد گفته می‌شود.)

 مخلوط به دست آمده در این روند از ۷۰ درصد قهوه و ۳۰ درصد سرباره تشکیل شده بود. این مواد همراه با یک محلول مایع قلیایی در کنار هم نگه داشته شده و در بلوک‌های استوانه‌ای فشرده‌سازی شدند. در تست‌های پژوهشگران معلوم شد که ترکیب به دست آمده به اندازه‌ی کافی قوی است تا بتواند به عنوان ماده‌ی بستر مورد استفاده در زیرسازی سطح جاده‌ها به کار رود. آرولرایا توضیح می‌دهد:

به طور متوسط کافه‌ای که ما تفاله‌ها را از آنها جمع کردیم هفته‌ای حدود ۱۵۰ کیلوگرم تفاله‌ی پودر قهوه تولید می‌کنند. ما تخمین می‌زنیم که تفاله‌های قهوه‌ای که از کافه‌های ملبورن به دست می‌آید، می‌تواند برای ایجاد ۵ کیلومتر جاده در سال مورد استفاده قرار گیرند. این کار باعث خواهد شد تا محل‌های مورد نیاز برای دفن زباله کاهش یابند و همچنین میزان تقاضا برای مواد معدنی خالص را کاهش دهند.

 اگر استفاده از این روش در سراسر جهان به تصویب برسد، به این معنی خواهد بود که میلیون‌ها تن تفاله‌ی قهوه‌ را که به طور سالانه تولید می‌شود، به جای دفن در محل‌های دفن زباله، درجاده‌ها و ساخت آنها مورد استفاده قرار خواهیم داد. از سویی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این امر با استقبال مواجه می‌شود؛ چون به کار گرفتن چنین روشی به معنی  بازنگری و تحول کلی در زمینه‌ی صنعت خواهد بود. آرولرایا همچنین در مصاحبه با برودشیت به اولیویا گیبسون چنین گفت:

می‌توان صرفه‌جویی بسیاری را در زمینه‌ی تولید کربن انجام داد. اساسا، اگر یک شرکت سازنده‌ی جاده پا به این عرصه بگذارد، ما دستور استفاده از پودر قهوه را برای پوشش جاده‌ها استفاده کرده‌ایم.

 گفتنی است که این یافته‌ها در ژورنال ساخت‌و‌ساز و مصالح ساختمانی گزارش شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات