IDC: رشد ۶۷ درصد بازار گجت های پوشیدنی با صدرنشینی فیت بیت و شیائومی

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود انتظار کارشناسان مبنی بر اینکه کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری همچون سایر حوزه‌ها نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، بازار گجت‌های پوشیدنی را به خود اختصاص خواهند داد، همچنان شاهد پیشتازی استارتاپ‌ها و کمپانی‌های کوچک هستیم. در طول سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی، فیت بیت همچنان به مقام اول از نظر سهم بازار تکیه زده و شیائومی موفق شده تا اپل را به زیر کشیده و به جایگاه دوم برسد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان در حوزه‌ی فناوری که در دست گرفتن بازار توسط کمپانی‌های بزرگ را در حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی پیش‌بینی کرده بودند، باز هم شاهد این موضوع هستیم که کمپانی‌های کوچک و استارتاپ‌ها همچون گذشته می‌درخشند. براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط IDC که داده‌های ارائه شده در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی را ارائه کرده، فیت‌بیت همچون گذشته از نظر سهم کسب شده از بازار همچنان در جایگاه اول قرار دارد.

در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی در مجموع بیش از ۱۹.۷ میلیون دستگاه گجت پوشیدنی روانه‌ی بازار شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با عرضه‌ی بیش از ۱۱.۸ میلیون دستگاه گجت پوشیدنی نشان از افزایشی ۶۷.۲ درصدی دارد.

با توجه به اینکه بازار گجت‌های پوشیدنی یک بازار نوپا است، از این‌رو جایگاه پنج کمپانی اول عرضه کننده‌ی این محصولات در هر فصل جابجا می‌شود. در جدول زیر که برگرفته از گزارش منتشر شده توسط IDC است می‌توان جایگاه پنج کمپانی برتر در حوزه‌ی عرضه‌ی گجت‌های پوشیدنی را مشاهده کرد.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می‌کنید، جایگاه فیت بیت در این رده بندی با در اختیار داشتن ۲۴.۵ درصد شاهد کاهشی ۸.۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است. با وجود اینکه فیت بیت یک میلیون دستگاه گجت هوشمند بیشتر روانه‌ی بازار کرده، اما شاهد کاهش سهم این کمپانی از بازار هستیم. با وجود عرضه‌ی ۴.۸ میلیون دستگاه گجت هوشمند در فصل اول سال جاری میلادی و کاهش سهم از بازار، فیت بیت همچنان بالاترین سهم را در بازار گجت‌های پوشیدنی در اختیار دارد.

البته فیت بیت تغییری در جایگاه خود ندیده و سال جدید را همچون پایان سال گذشته‌ی میلادی در رده‌ی اول قرار گرفته است. از محصولات این کمپانی می‌توان به Alta و Blaze اشاره کرد که فروش آن‌ها به آمار میلیونی دست یافته است. البته باید به کاهش آمار فروش محصولات پیشین این کمپانی که شامل Surge، Charge، Charge HR و Flex می‌شود نیز اشاره کرد.

شیائومی نیز با وجود رسیدن به رتبه‌ی دوم، شاهد از دست دادن سهم بازار بوده است. این کمپانی با کاهش ۳.۴ درصدی شاهد رسیدن سهم خود به ۱۹ درصد بوده است. باید به این نکته اشاره کرد که شیائومی در فصل اول ۲۰۱۶ عرضه‌ی تعداد محصولات پوشیدنی خود را بیش از ۱.۱ میلیون دستگاه افزایش داده است. شیائومی دستبند هوشمند خود را به سنسور ضربان سنج مجهز کرده و محصولی را برای کودکان ارائه کرده تا کنترل فرزندان را توسط والدین بیش از پیش ساده‌تر کند. IDC به این نکته اشاره کرده که گسترش بازار شیائومی مبتنی بر حضور فعال این کمپانی در بازار چین بوده و توسعه‌ی بازار در سطح بین المللی امری است بس دشوار.

اپل با عرضه‌ی بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه گجت پوشیدنی به بازار جایگاه سوم را مال خود کرده است. با توجه به اینکه از بهار سال ۲۰۱۵ وارد حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی شده، از این‌رو نمی‌توان آماری مقایسه‌ای را با نگاه به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵ میلادی ارائه کرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اپل با عرضه‌ی اپل واچ در چند فصل اخیر همواره جایگاه دوم را در اختیار داشته است. برای مثال می‌توان به آمار فروش ۳.۶ میلیونی در سه ماهه‌ی دوم ۲۰۱۵، ۳.۹ میلیونی در سه ماهه‌ی سوم و ۴.۱ میلیونی در سه ماهه‌ی منتهی به سال نو میلادی اشاره کرد. انتظار می‌رود معرفی و عرضه‌ی اپل واچ ۲، دوباره اپل را به جایگاه‌های بالاتر بازگرداند.

رومن لاماس از IDC در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

خبر خوب در بازار گجت‌های پوشیدنی این است که این حوزه‌ از فناوری در حال بالغ شدن و گسترش حوزه‌های خود است. گجت‌های پوشیدنی که این روزها به بازار عرضه می‌شود، چندین قدم از محصولاتی که دو سال پیش راهی بازار شده‌اند، بسیار پیشرفته‌تر هستند. این موضوع را می‌توان از ابعاد متعددی مورد بررسی قرار داد که شامل فرم‌فکتور، همخوانی با مد روز و کاربری است. در بازار گجت‌های پوشیدنی هنوز مشخص نیست که کدام کمپانی دست بالاتر را در اختیار دارد و می‌تواند بازار را مال خود کند.

محصولات گارمین در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی دچار افول شده و سهم این کمپانی را با کاهش ۱.۵ درصدی به ۴.۶ درصد کاهش داده است. اغلب مشتریان محصولات این کمپانی، ورزشکاران و افرادی هستند که فعالیت‌های ورزشی را مدنظر دارند.

سامسونگ نیز با محصولات زیادی که در این حوزه‌ راهی بازار کرده، با کاهش ۲.۲ درصدی سهمش، هم اکنون ۳.۶ درصد از بازار را در اختیار داد. اصلی‌ترین محصولاتی که حضور این کمپانی در بازار را تضمین کرده، گیر اس ۲ و گیر اس ۲ کلاسیک است.

IDC پیش بینی کرده که بازار گجت‌های پوشیدنی در آینده‌ی نزدیک به دو حوزه‌ی دستبندهای هوشمند سلامتی و ساعت‌های هوشمند تقسیم خواهد شد که قیمت و قابلیت‌های کاربردی رفته رفته مرز بین این دو دسته را مشخص‌تر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات