فناوری خودران تسلا مدل اس دردسر ساز شد

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از دارندگان خودرو نیمه‌خودران تسلا مدل اس در ایالت یوتا آمریکا عنوان کرده است که خودرو وی در زمانی که در پارکینگ قرار داشته، خود به‌ خود حرکت کرده و به خودرو جلویی برخورد کرده است. اما شرکت تسلا روایت دیگری از این حادثه دارد. برای اطلاع از جزئیات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

صاحب خودرو فردی به نام جارد اورتون است. او می‌گوید خودرو خود را پارک کرده و برای خرید به فروشگاه رفته است و موقع برگشت، با تسلا خود که به خودرو روبرویی چسبیده بود، مواجه می‌شود.گرچه بدنه خودرو آسیبی ندیده، شیشه جلو شکسته و مبلغی حدود ۷۰۰ دلار روی دست جارد خرج گذاشته است.

جارد می‌گوید دلیل این اتفاق را نمی‌داند. اما مهندسان تسلا عقیده دارند که این حادثه به خاطر استفاده نادرست از سیستم خودکار خروج از پارک «فراخوانی» خودرو اتفاق افتاده است.

مهندسان تسلا می‌گویند که با بررسی فایل وقایع ثبت شده در حافظه خودرو، جارد درست پیش از تصادف، حالت فراخوانی را در خودرو خود فعال کرده است. برای فعالسازی این حالت مراحل زیر باید انجام شود. ابتدا دکمه انتخاب دنده دوبار فشرده شود، دنده در حالت پارک قرار گیرد و سپس این سیستم فعال گردد. به ادعای تسلا، بررسی ها نشان می‌دهد تنها سه ثانیه پس از خروج جارد از خودرو این سیستم فعال شده است.

از سوی دیگر، جارد اورتون، اطمینان دارد که این سیستم را فعال نکرده است. او می‌گوید که پس از پیاده شدن از خودرو حداقل ۲۰ ثانیه در کنار خودرو بوده است و در این زمان تسلا S او هیچ حرکتی نداشته است.

به این ترتیب برای رسیدن به نتیجه‌ قطعی باید تحقیقات بیشتری از سوی تسلا انجام شود. به هر حال یا ویژگی فراخوانی بدون اطلاع راننده روشن شده است، یا صاحب خودرو حقیقت را بیان نمی‌کند.

در مورد این امر که چرا سنسورهای خودرو، خودروی جلویی را شناسایی نکرده‌اند، متخصصان تسلا می‌گویند:

به خاطر داشته باشید که ممکن است سنسورهای خودرو اجسامی را که بسیار کوچک، بسیار کوتاه یا از ارتفاعی آویزان هستند را شناسایی نکند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در تمام مدت فعال بودن این گزینه، اطراف خودرو به طور مداوم توسط راننده تحت نظر باشد و در صورت نیاز با فشردن کلید مربوطه از طریق اپلیکیشن تلفن‌همراه یا فشردن دستگیره‌ در، خودرو را متوقف کنید. در هنگام استفاده از این ویژگی، راننده باید کنترل خودرو و همچنین نتایج ناشی از جابجایی خودرو و یا برخورد آن را برعهده گیرد.

در‌واقع تسلا می‌خواهد اعلام کند که ویژگی نیمه خودران موسوم به حالت «فراخوانی» در تسلا مدل اِس کامل نیست و هنوز در مراحل توسعه آزمایشی قرار دارد. در نتیجه مسئولیت اتفاقاتی که بر اثر استفاده از این ویژگی رخ دهد به عهده راننده خواهد بود. این در حالی است که خودروسازهای دیگر چنین عقیده‌ای در مورد سیستم‌های خودران خود ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات